Studentprest
Harald Kaasa Hammer, Tønsberg
9. søndag etter pinse, 1. rekke
Undrumsdal kirke 6.8.1995
PREKEN
I
dag taler teksten til dere som hører forkynnelse:
"Vokt
dere for de falske profeter!"
Det
er jo litt spesielt at jeg skal stå på prekestolen og si: Vokt dere for falske
mennesker som står på prekestolen. Tenk om jeg er en falsk profet! Tenk
om det er meg denne teksten handler om!
Og
likevel: Så realistiske må vi være!
Denne
prekestolen er bygget for at Guds ord skal lyde herfra.
Den
er bygget for at dere skal kunne sitte ned med tillit og ta imot det Gud vil gi
dere.
Vi
som står på prekestolen har som oppgave å gi dere Guds ord,
- så dere kan få vite hva Gud vil,
- så dere kan vende om fra det Gud
ikke vil,
- så dere kan bli frelst,
- så dere kan komme inn på Guds kurs
for livet deres,
- så dere kan finne deres plass i
Guds plan med kirken og med verden.
Det
er farlig hvis vi som står på prekestolen bringer fram våre egne tanker i
stedet for Guds ord.
Det
er skummelt hvis vi ikke tar oppgaven vår alvorlig, hvis vi benytter
prekestolen til å samle popularitet, eller prøver å få makt over menigheten.
KIRKEN
ER ET VERKSTED hvor mennesker kan komme og bli frelst!
Jakob
1,21 Legg da av alt urent og all ondskap, og ta villig imot det ord som er plantet
i dere, og som har makt til å frelse deres sjeler.
HER
OG NÅ er vi samlet for å dele det ordet som kan frelse deres sjeler. Er du her
som vet at din sjel ikke er frelst? Nå har du muligheten. Vil du slippe Ordet
inn på deg, så det kan virke? -----
La
meg bruke et eksempel, så vi lettere kan forstå hvor viktig det er at det
kirkelige verksted fungerer som det skal:
Mange
av oss kom hit i bil. Og vi vet litt om hvor viktig det er at det går an å
stole på BILVERKSTEDET vi bruker. Noen av oss har funnet frem til et verksted
vi kan stole på: Det tar litt lengre tid der, og de er ikke de rimeligste, men
jeg kan stole på at alt virker når jeg henter bilen, og jeg stopper for
politikontroll uten å få hjertebank.
Nå finnes det verksmestere som søker
popularitet: De gjør det FORT og BILLIG, BAGATELLISERER, TØYER og FIKSER. Og du
er med på notene: Bare du kan få bilen FORT, så tåler du at de fusker her og
der, og at sjefen presser mekanikerne til å strekke arbeidsdagen. Bare du kan
få reparasjonen BILLIG, så tåler du at verksmesteren sløyfer momsen, og kniper
på lønna til mekanikerne. Du svelger hvert ord når verksmesteren BAGATELLISERER
skadene og TØYER reglene og forskriftene, og du lukker øynene for at han FIKSER
speedometeret så det viser for lite. Da kommer du jo så mye fortere fram. Og
hvis han stiller litt på kilometertelleren, så sparer du masse på forsikringen.
Kanskje
har du lært deg til å leve med en slik bil og et slikt verksted? Men hvordan
liker du at naboen din også har en slik bil, når barna dine leker i veien?
KIRKEN
ER ET VERKSTED som forbereder deg for livet her i verden, og for den dagen du
skal gjøre regnskap for livet ditt. Ønsker du deg en prest som gjør det fort og
billig, bagatelliserer, tøyer og fikser?
Vi
lever i et samfunn hvor det er lett å skjerme av, så vi ser bare det som er
behagelig å se. Det er så lett å rote seg inn i en levemåte hvor jeg tillater
meg mer og mer, fordi jeg lever så innestengt. Det gjelder sannelig også
menigheten. Vi kan surre oss inn i en daglig og halvhjertet syndsbekjennelse,
som gjør at vi tillater oss mer og mer som ikke tåler dagens lys. Og så står
folk rundt oss og ler av oss, - med god grunn!
Jesus
kaller oss ut i lyset, og han kaller alle til å leve i oppgjør med all
urettferdighet. Det betyr ikke at kristne er fullkomne, men at de gjør opp når
de har gjort noe galt, og at de erklærer krig mot all urettferdighet.
I
dag handler det om oss som har ansvar for å gi menigheten Guds ord. Hvis vi
slutter fred med uretten, og begynner å fikse og bagatellisere og strekke bud
og regler, - kan ingen vente at folk vil høre på vår forkynnelse. Det skjønner
alle som står utenfor, og det sier Jesus klart og tydelig til disiplene mens
folkemengden stod rundt og hørte på. Det er jo bergprekenen vi har lest fra i
dag, og den består av det Jesus sa til sine nærmeste disipler og tjenere mens
alle hørte på.
Folk
har ikke rett til å vente av kristne at de er fullkomne, men de har rett til å
vente at de som tilhører tilgivelsens religion ber om tilgivelse når de har
vært urettferdige, og at de gjør hva de kan for å la være å gjøre det en gang
til. Det tror jeg alle forstår!
Bergprekenen
fortsetter etter dagens prekenavsnitt, og gir et klart eksempel:
Matteus
7,21-28 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i
himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg
på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut
onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? Men
da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som
gjør urett!
(Den
som hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en klok mann som bygde
huset sitt på fjell. Regnet skylte ned, elvene flommet, og vindene blåste og
slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell. Men den
som hører disse mine ord og ikke gjør etter dem, han blir lik en uforstandig
mann som bygde huset sitt på sand. Regnet skylte ned, elvene flommet, og
vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort. Da Jesus var
ferdig med å tale, var folket slått av undring over hans lære. For han lærte
dem med myndighet(, og ikke som deres skriftlærde).)
Det
er ganske radikalt det Jesus sier her: profetert, drevet ut onde ånder, gjort
mange mektige gjerninger, - og så skal de bli diskvalifisert på grunn av at de
gjør urett!
En
del følger kanskje med på verdensmesterskapet i friidrett i Gøteborg. Vi vet at
verdens beste løper kan diskvalifiseres for å tråkke utenfor linja én eneste
gang. Han kan diskvalifiseres for noe helt annet enn å løpe!
Den
store diskvalifiseringsgrunn er å gjøre urett.
Lukas
13,24-27 Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange
skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. Når husbonden først har reist seg
og lukket døren, og dere står utenfor og banker på og sier: "Herre, lukk
opp for oss!" da skal han svare: "Jeg vet ikke hvor dere er
fra." Da vil dere si: "Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og
du har undervist på gatene våre." Men han skal svare: "Jeg vet ikke
hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett."
Det
er ikke nok å ha spist og drukket ved nattverden, eller å ha fått undervisning
av Jesus selv, hvis en gjør urett!
I
kjærlighetens høysang i 1 Kor 13 møter vi det samme:
1.
Korinterbrev 13,1-3 og 6 Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men
ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.
Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om
jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg
intet. Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv
til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet. Kjærligheten
gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
JESUS
HAR ORDNET MENIGHETEN
SLIK
AT DET SKAL VÆRE MULIG Å BLI FRELST DER
Det
er tydelig om å gjøre for Jesus at Ordet når frem til menigheten og hver enkelt
av oss, så det kan får utført Jesu vilje:
Efeserne
4,11-13 Det er han som gav sine gaver: Han satte noen til apostler, noen til
profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere. Han gjorde det for
å utruste de hellige så de kan utføre sin tjeneste, og Kristi legeme kan bygges
opp, inntil vi alle når fram til enheten i troen på Guds Sønn og i kjennskap
til ham, og vi blir den modne mann, som har nådd sin fulle vekst og har fått
hele Kristi fylde.
Målet
for tjenesten med Ordet er
å utruste de kristne til tjeneste
å bygge menigheten
så
den kan forenes i troen
og
vokse
og
fylles av Kristus
I
den første tid av kirkens historie var det altså fire instanser som ga Jesu ord
videre:
apostler
profeter
evangelister
hyrder og lærere
Nå
kunne vi ha gjort oss ferdige med teksten ganske fort ved å si at profeter har
vi ikke i våre menigheter, og det er ikke så lett å tenke seg det i en
statskirkemenighet heller. Det ville bli for lettvint. For det første må vi da
arbeide for at det skal bli rom for profetiene igjen. Det er ikke tvil om at vi
trenger noen til å gi oss et Guds ord i rette tid! For det andre handler det
Jesus sier om å holde fast på hans ord, og det gjelder også hyrde- og
lære-tjenesten.
Men
det er ikke bare forkynnerne og menighetslederne som har ansvar for å gi Ordet
videre.
Kolosserne
3,16 La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og
rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et
takknemlig hjerte.
Det
står ganske mye i Det nye testamente om hvordan vi kan sørge for at Ordet ikke
går tapt underveis frem til den enkelte som trenger frelse.
Forkynnere
og tilhørere
Vi
finner tydelige og konkrete formaninger til oss forkynnerne i Det nye
testamente. Akkurat som Jesus holdt bergprekenen til disiplene mens hele folket
hørte på, slik er det viktig at menigheten kjenner formaningen som forkynnerne
har fått.
Lukas
12,42-47 Herren svarte: Hvem er en tro og klok forvalter, en som herren betror
oppsynet med de andre tjenerne, så han skal gi dem mat i rette tid? Det
er den tjeneren som herren finner i ferd med dette når han kommer tilbake.
Lykkelig er han! Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han
eier. Men sett at denne tjeneren sier til seg selv: "Det varer lenge før
min herre kommer", og så gir seg til å slå tjenesteguttene og pikene og
ete og drikke og fylle seg. Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke
venter og en time han ikke kjenner, og hogge ham ned og la ham dele skjebne med
de vantro.
1.
Peters brev 5,2 Vær hyrder for den Guds hjord som dere har hos dere! Ha tilsyn med
den, ikke av tvang, men av fri vilje, slik Gud vil. Gjør det ikke for vinnings
skyld, men med et villig sinn. Dere skal ikke herske over menigheten som er
betrodd dere, men være et eksempel for hjorden.
Fristelser
for en profet og for andre menighetsledere:
Å
tjene seg selv, å herske, skaffe seg rikdom.
Hebreerne
13,7 og 17 Glem ikke deres ledere, de som talte Guds ord til dere. Tenk tilbake
på hvordan de levde og døde, og ta eksempel av deres tro! Vær lydige mot deres
ledere og rett dere etter dem! For de våker over deres sjeler og skal en gang
avlegge regnskap. Sørg for at de kan gjøre det med glede, uten å sukke. Ellers
blir det ikke til gagn for dere.
Om
profeter og profeti
Profeti:
Alle! Apostelgjerningene
2,16-18 Men her skjer det som profeten Joel talte om: I de siste dager skal det
skje, sier Gud: Jeg vil utøse min Ånd over alle mennesker. Sønner og døtre hos
dere skal tale profetiske ord, de unge menn skal ha syner, og de gamle blant
dere ha drømmer. Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager
utøse av min Ånd, og de skal tale profetisk.
NB!
På vakt når noen skal ha oss til å følge sin profeti!
Hvordan
motvirke dette?
a.
vis omsorg for forkynnerne
1.
Timoteus 5,17 Eldste som er gode menighetsforstandere, fortjener dobbel
belønning, framfor alt de som arbeider med forkynnelse og undervisning.
b.
ta medansvar for forkynnelsen
Apostelgjerningene
17,11 Jødene der (var mer høysinnet enn de i Tessalonika, og de) tok imot Ordet
med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om det stemte.
Til
alle tider gjennom Kirkens historie har det vært enkeltmennesker og grupper som
har villet sortere Guds ord. De mener at det er farlig å lese Bibelen
bokstavelig og ta den bokstavelig. Selv om det ikke er vanskelig å finne
eksempler på det, er det enda farligere hvis teologene skal ha monopol på å
lese Bibelen. Da blir teologene autoriteter i stedet for at Bibelen blir vår
felles autoritet.
->
Tilskyndelse til å lese Bibelen! Ny oversettelse. Levende! Kjøkkenbenkbibel og
høytidsbibel.