Harald
Kaasa Hammer
Bibeltime
i Svend Foyns bedehus i Tønsberg
Søndag
17 september 1995 kl 1900
HVORDAN BLE BIBELEN TIL?
Vår tids privilegium
Vår
tids privilegium er at alle mennesker kan eie en bibel. Det er lett å glemme at
dette er den moderne tids mulighet!
Når vi snakker om bibelen som en bok,
bør vi huske på at det bare har eksistert bøker i 550 år. Johann Gutenberg
1397-1468 tysk gullsmed, boktrykkerkunstens far, trykket den første bok i 1445.
Den første bibelen ble trykket i 1455. Før Gutenbergs tid ble hvert eksemplar
av bibelen skrevet av for hånd.
La
oss ta vare på dette privilegiet og klenodiet!
2.
Timoteus 3,5 Jeg glemmer ikke din oppriktige tro. Denne tro bodde i din mormor
Lois, og i din mor Eunike, og jeg er viss på at den også bor i deg. 2. Timoteus
3,14 Men du skal holde fast på det du har lært og er blitt overbevist om; du
vet jo hvem du har lært det av. 15 Helt fra barndommen har du kjent de hellige
skrifter, de som kan gi deg
visdom
som leder til frelse
ved
troen på Kristus Jesus. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige
til å gi
opplæring
og
tale
til rette,
hjelpe
på rett vei og
oppdra i rettferd.
17
Slik skal det menneske som hører Gud til,
settes
i rett stand og bli
rustet til all god gjerning.
Johannes
14,23 Jesus svarte: "Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og
min Far skal elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham.
1. Når ble bibelen skrevet?
Bibelen
levde på folkemunne lenge før noe ble nedskrevet. Fedre lærte sine barn ord for
ord, og rundt tempelet var det en meget nøyaktig overleveringskultur
(tradisjon). Vi regner at det først kom fart i nedskrivningen av
gammeltestamentlige skrifter ca år 1000 før Kristus. Da var det gått 800 år
siden Abraham levde og 200 år siden Moses levde
5. Mosebok 6,1 Dette er de bud,
forskrifter og dommer som Herren deres Gud har pålagt meg å lære dere, og som
dere skal leve etter i det landet dere er på vei til for å legge under dere. 2
Du skal frykte Herren din Gud så lenge du lever, og holde alle hans forskrifter
og bud som jeg gir deg, både du og din sønn og din sønnesønn, så du kan få et
langt liv. 3 Hør da, Israel! Legg vinn på å leve etter budene! Da skal det gå
deg vel. Dere skal øke og bli tallrike i et land som flyter med melk og
honning, slik som Herren, dine fedres Gud, har lovt deg. 4 Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. 5 Du skal elske Herren
din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt. 6 Disse ord
og bud som jeg gir deg i dag, skal du bevare i ditt hjerte. 7 Du skal gjenta
dem for dine barn og tale om dem når du sitter hjemme og når du går på veien,
når du legger deg og når du står opp. 8 Bind dem på hånden som et merke og ha
dem på pannen som en minneseddel. 9 Skriv dem på dørstolpene i huset ditt og på
portene dine.
5. Mosebok 6,20 Når din sønn siden spør deg hvordan det har seg med de bud,
forskrifter og dommer som Herren vår Gud har gitt dere, 21 skal du svare: "Vi var treller hos farao i Egypt, men Herren
førte oss ut av Egypt med sterk hånd.
2. Mosebok 12,26 Og når barna deres spør hva dette er for
en skikk, 27 skal dere svare: Det er
påskeoffer til Herren, fordi han gikk forbi israelittenes hus i Egypt da han
slo egypterne med ulykke, men sparte hjemmene våre." Da bøyde folket seg
til jorden og tilbad.
Det
gamle testamente omtales ofte i Det nye testamente som Skriftene, og forelå som
bokruller i tempelet og synagogene på Jesu tid.
I
det nye testamente er brevene fra apostlene sannsynligvis skrevet mellom år 51
(1 Tess) og år 70 (Judas brev), evangeliene er skrevet mellom ca år 60 og ca år
100. Johannesevangeliet er nok skrevet sist. Ca år 150 kan vi lese i en fortale
til Lukasevangeliet: “Senere skrev Johannes, en av de tolv apostler,
åpenbaringen på øya Patmos, og deretter evangeliet.”
2. Bibelen - et bibliotek
Bibelen
består av 66 bøker, 39 i Det gamle testamente og 27 i Det nye testamente.
Det
gamle testamente kan deles opp i tre hovedgrupper:
17 historiske bøker
5
mosebøker
Josva,
Dommerne, Ruth
Samuelsbøkene,
Kongebøkene, Krønikebøkene
Esra,
Nehemja og Ester
5
poetiske bøker
Job,
Salmene, Ordspråkene, Forkynneren og Høysangen
17
profetiske bøker
4
store profeter (Jesaja, Jeremia, Esekiel og Daniel)
12
små profeter
Klagesangene.
Mye tyder på at boken er skrevet av Jeremia.
Det
nye testamente kan deles i fire hovedgrupper:
4 biografiske bøker
De fire evangeliene
1 historisk bok
Apostlenes gjerninger
21 pedagogiske bøker
13 brev fra Paulus
Hebreerbrevet
Jakobs brev
2 brev fra Peter
3 brev fra Johannes
Judas brev
1 profetisk bok
Johannes’ Åpenbaring
3. Samling av skriftene i
Det gamle testamente
De
fleste skriftene i Det gamle testamente er på hebraisk, jødenes språk. Noen er
på arameisk, som er en hebraisk dialekt. Skriftspråket har firkanttegn uten
vokaler, og skrives fra høyre mot venstre. Senere er vokalene føyet til. (____À À__ ___À__ = I begynnelsen skapte Gud) Hebraisk er
rekonstruert til et levende språk i Israel i dag.
Det
gamle testamente omtales ofte i Det nye testamente som Skriftene, og forelå som
bokruller i tempelet og synagogene på Jesu tid.
*
Det finnes mange oversettelser av GT til andre språk. Den mest kjente er
Septuaginta på gresk. Denne oversettelsen ble til i tiden 200 f Kr til 100 e
Kr. Det er denne oversettelsen som stort sett siteres i NT.
*
Den eldste komplette avskrift av GT er fra omkring 900 e Kr.
*
Dødehavsrullene som ble funnet i 1949 i Qumran, har deler av alle GTs bøker
unntatt Esters bok.
De apokryfiske skrifter
I
enkelte eldre bibelutgaver var det tatt med 14 skrifter fra senjødedommens tid,
altså fra de siste århundrene før Kristus. Luther skrev at dette er “bøker som
ikke aktes like med den Hellige Skrift, men som dog er nyttige og gode å lese.”
4. Samling av de
nytestamentlige skrifter
Skriftene
i Det nye testamente er skrevet på gresk. Bokstavene er i slekt med vårt
alfabet. (En arch hn o logoV
= I begynnelsen var ordet) Gresk har vært et levende språk hele tiden, men
dagens gresk har naturligvis utviklet seg fra det som ble talt den gangen.
Det
ble tidlig et behov for å sortere ut hvilke skrifter som var apostoliske. Det
eksisterte mange evangelieberetninger og brev rundt omkring i menighetene. En
del av disse skriftene var spekulative omskrivninger som ble gitt navn etter en
av apostlene for å gi innholdet autoritet. Disse skriftene ble kalt
løgnskrifter (psevdepigrafier).
Allerede tidlig på 100-tallet finner
vi oppregninger av bøkene som regnes som ekte. Mest kjent er et håndskrift fra
omkring år 180 (funnet av bibliotekaren Muratori 1740) med oppregning og en
kommentar om at skriftene som regnes med må ha apostolisk opphav. Omkring år
400 er det alminnelig enighet om omfanget av Det nye testamente. Origines, som
døde omkring år 254, delte våre nå kjente nytestamentlige skrifter i to klasser:
De erkjente og de omdiskuterte. De omdiskuterte var Hebr, 2. Pet, 2. og 3. Joh,
Jak og Jud.
De
nytestamentlige skriftene kalles apostoliske, og for at et skrift skulle
godkjennes, måtte det oppfylle tre krav. Det snakkes om ‘den nytestamentlige kanon’ (kanon
= rettesnor, prinsipp).
1. Det skulle være apostolisk, enten ved at apostelen
hadde skrevet det selv, eller gjennom en sekretær.
2. Det skulle være allment utbredt og oppfattet som
apostolisk i menighetene.
3. Det skulle ha ren lære, altså stå i forhold til de andre apostoliske skriftene.
Apostlene
hadde et særlig oppdrag i frelseshistorien. De løftene Jesus ga dem, har
sammenheng med deres oppdrag.
Apostelgjerningene 1,15 På den tid
stod Peter fram blant brødrene, som var samlet; det var omkring hundre og tjue
mennesker. Han sa: 16 "Brødre, det måtte gå i oppfyllelse, det skriftordet
som Den Hellige Ånd talte gjennom David om Judas, han som viste vei for dem som
grep Jesus. 21 Nå er det noen her som var sammen med oss hele den tid Herren
Jesus gikk inn og ut blant oss, 22 fra han ble døpt av Johannes og til den dag
han ble tatt opp fra oss. En av disse menn må sammen med oss være vitne om hans oppstandelse."
Apostlene
var valgt ut til å gå sammen med Jesus, ta imot hans ord og være vitne om hans
oppstandelse. Apostlene ble utrustet spesielt for denne oppgaven.
Vi
må være varsomme i forkynnelsen så vi ikke bruker ethvert løfte fra Jesus til
"dere" som et løfte til kristne til enhver tid. Da reduserer vi Det
nye testamente til å bli et eksempel på hvordan Gud åpenbarer sin vilje, i
stedet for at det skal få stå som et enestående evangelium.
Johannes 16,12-13 Ennå har jeg mye å
si dere, men dere kan ikke bære det nå. Men når han kommer, sannhetens Ånd,
skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg
selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme.
Dette
løftet gjaldt apostlene frem til de nytestamentlige skrifter var skrevet, og
det er tvilsomt om vi skal ta det som et løfte til kristne til alle tider.
5. Hvorfor står det så mye
grusomt i Det gamle testamente?
Det
gamle testamente er en utvidet trosbekjennelse. De kristne trosbekjennelsene er
oppregninger av hva Gud har gjort i historien. Tenk f eks på trosbekjennelsen
som vi sier frem sammen i
gudstjenesten.
Det går jo an å sette dato foran hvert ledd, ja til og med klokkeslett foran
noen av dem. Et høydepunkt i Det gamle testamente og i jødenes tro, er den
såkalte historiske trosbekjennelse:
5. Mosebok 26,5 For Herren din Guds
åsyn skal du ta til orde og si: "Min
far var en omflakkende arameer. Han drog ned til Egypt og holdt til der med en
liten flokk. Der ble han til et stort og sterkt og tallrikt folk. 6 Men
egypterne mishandlet og plaget oss og la hardt arbeid på oss. 7 Da ropte vi til
Herren, våre fedres Gud, og Herren hørte våre rop og så til oss i vår nød
og møye og trengsel. 8 Herren førte oss ut av Egypt med sterk hånd og utstrakt
arm, med store, skremmende gjerninger, med tegn og under. 9 Han førte oss til
dette stedet og gav oss dette landet, et land som flyter med melk og honning.
10 Nå kommer jeg med førstegrøden av det jeg har avlet på den jorden du har
gitt meg, Herre." Så skal du legge den ned for Herren din Guds åsyn, og du
skal bøye deg og tilbe ham. 11 Du skal glede deg over alt det gode som Herren
din Gud har gitt deg og ditt hus, både du og levittene og innflytterne som bor
hos deg.
Det
gamle testamente er en usminket historie om folkets svik og sviket hos de
religiøse ledere og kongene. Det er med å styrke den historiske troverdigheten
at Abraham og David beskrives også med sine svake sider.
Samtidig er det klart at Det gamle
testamente vil vise forbindelsen mellom frafall og dom, både for at
etterkommerne skal forstå hvorfor det er gått som det er gått, og fordi det
skal være til skrekk og advarsel. Budene er ikke fjerne idealer som er umulige
å leve etter. Gud har gitt budene til mennesker som lever etter syndefallet og
som lever i en vond og vanskelig verden med mange fristelser. Det viser Det
gamle testamente, og slik kalles mennesker til alle tider til lydighet mot Gud.
6. Er bibelen Guds ord
eller bare fromme menneskers
tanker om Gud?
Det
nye testamente er først og fremst apostlenes vitnesbyrd om hva de hørte og så
og kunne ta og føle på mens de gikk sammen med Jesus.
1. Johannes brev 1,1 Det som var fra
begynnelsen, det vi har hørt, det vi har sett med våre øyne, det vi så og våre
hender tok på, om det bærer vi bud, om livets ord.
Apostlene
gir av og til klart til kjenne hvilke motiver de har for å ta med akkurat det
de gjør når de forteller:
Lukas 1,1 Det er mange som har forsøkt
å gi en fremstilling av det som har skjedd blant oss, 2 slik vi har fått det
overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og Ordets tjenere. 3 Nå
har jeg gått nøye gjennom alt fra begynnelsen av og har besluttet at jeg vil skrive det ned for deg i
sammenheng, ærede Teofilus, 4 for at du
skal forstå hvor pålitelig det er, det du er blitt undervist i.
Johannes 20,30 Jesus gjorde også mange
andre tegn for disiplenes øyne, som det ikke er skrevet om i denne boken. 31
Men disse er skrevet ned for at dere
skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.
1. Johannes brev 2,1 Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke
skal synde. Men om noen synder, har vi en som taler vår sak hos Faderen,
Jesus Kristus, Den Rettferdige. 2 Han er en soning for våre synder, ja, ikke
bare for våre, men for hele verdens.
Apostlene
var spesielt utrustet til å fortelle og forkynne det de hadde sett og hørt.
Johannes 16,12-13 Ennå har jeg mye å
si dere, men dere kan ikke bære det nå. Men når han kommer, sannhetens Ånd,
skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg
selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme.
Noe
av det samme leser vi om de som forkynte i den gamle pakt:
2. Peters brev 1,19 Derfor står også profetordet desto fastere for oss.
Dette ord bør dere ha for øye, for det er lik en lampe som lyser på et mørkt
sted, inntil dagen gryr og morgenstjernen går opp i deres hjerter. 20 Men dere
må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd.
21 For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet
av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud.
7. Bibelen på menighetens
fang
Forkynnere
og vitenskapsmenn er autoriteter for mange. Når disse kommer med ulike
uttalelser om bibelen, er det lett å bli forvirret. Selvsagt kan oppstå
misforståelser når den enkelte sitter alene med sin bibel, og når de som
forstår bibelen likt, søker sammen og blir enige om deres felles måte å forstå
bibelen på. Men det er en farlig umyndiggjøring dersom en overlater bibelen til
ekspertene. Da kan ekspertene få en makt over tilhørerne som er farlig.
I
Det nye testamente står det at Guds ord skal ha rikelig plass, at alle skal
dele det, og at Guds Ånd skal utøses over alle.
Kolosserne 3,16 La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere med visdom kan lære og
rettlede hverandre, med salmer, hymner og åndelige sanger; syng for Gud av et
takknemlig hjerte.
Apostelgjerningene 2,17 I de siste
dager skal det skje, sier Gud: Jeg vil utøse min Ånd over alle mennesker.
Sønner og døtre hos dere skal tale profetiske ord, de unge menn skal ha syner,
og de gamle blant dere ha drømmer. 18 Selv over mine treller og trellkvinner
vil jeg i de dager utøse av min Ånd, og de skal tale profetisk.
Det
bør være en samtale mellom eksperter og alminnelige bibellesere om det de
leser.
Apostelgjerningene 17,11 Jødene der (i
Berøa) var mer høysinnet enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all
velvilje og gransket skriftene daglig for å se om det stemte.
Bibelleseren
må lytte etter om det er bibelens ord de hører, og særlig være på vakt når de
serveres gode grunner til å se bort fra ting de kan lese i bibelen.
Likevel
er det ikke så enkelt at en bare kan erklære at hvert ord i bibelen er gyldig
til evig tid.
1. Vi må skille mellom beskrivelser og bestemmelser. Selv om det står
at de kristne møttes den første dag i uken, kan ikke det brukes som et bud som
kristne må følge. Likevel kan det være et godt eksempel.
2. Vi må skille mellom bestemmelser og konkretiseringer. Det er en
bestemmelse at kristne skal slutte å lyve (Ef 4,25). Men påbudet om at kvinner
skal ha slør når de ber, er en konkretisering av respekt for englene og
kvinnens ære (1 Kor 11, 5 og 10-15). I Norge i dag viser vi respekt ved at
kvinner ikke går i bikini til gudstjeneste, og ved at mannen tar av hatten før
han går inn i kirkerommet.
3. Bibelen taler om en gammel og en ny
pakt. Det betyr at den gamle pakt er
satt ut av kraft.
Populære bortforklaringer
“Vi lever ikke etter bibelen uansett. Hva med
slaveriet for eksempel?” Denne tankegangen er brukt til å redusere vår nærhet
til bibelordet. Det er en myte at Det nye testamente godkjenner slaveriet.
Slavehandlere regnes blant de verste syndere:
1. Timoteus 1,9 Vi må huske at loven
ikke er gitt for den rettferdige, men for lovbrytere og oppsetsige, for
ugudelige og syndere, folk uten respekt for det hellige, verdslige, slike som
slår sin far eller mor, mordere, 10 menn som driver hor eller har utuktig
omgang med menn, for slavehandlere,
løgnere og dem som sverger falskt, og hva det ellers kan være som strider mot
den sunne lære.
Paulus
bruker ordene trell/fri som beskrivelse av livet før og etter frelsen.
Galaterne 5,1 Til frihet har Kristus
frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke igjen tvinge inn under
trelldommens åk.
Slaveriet
den gangen var en negativ måte å behandle mennesker på, men vi i vår tid har nok
lett for å forstå alt slaveri som like ille som negerslaveriet. Det norske
ordet frelse betyr faktisk det som skjer når en slave blir fri (fri hals). Men ellers forutsetter Paulus og Peter at det går an å tjene
Gud med sitt arbeid, også om en er slave.
Efeserne 6,8 Dere vet at enhver skal
få lønn av Herren for det gode han gjør, enten han er fri eller slave.
Kolosserne 3,22 Dere slaver skal
adlyde deres jordiske herrer i alle ting. Vær ikke øyentjenere som bare vil
gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte og i frykt for
Herren. 4,1 Dere som er herrer over slaver, skal behandle dem rett og
rettferdig, for dere vet at også dere har en herre i himmelen.
1. Peters brev 2,18 Dere tjenestefolk
skal underordne dere under deres herrer og vise dem all respekt ─
ikke bare de gode og vennlige, men også de urimelige.
Men
Paulus oppfordrer til å bruke muligheten til å bli fri, hvis den byr seg:
1. Korinterbrev 7,21 Ble du kalt som
slave? La ikke det bekymre deg! Men kan du bli fri, så gjør heller bruk av det.
8. Er alt som står i Det
gamle testamente forpliktende for oss? Hva med dødsstraff og flerkoneri?
Dette
er et ubehagelig spørsmål for mange. De kjenner hele spørsmålsstillingen
truende. Samtidig er vi nødt til å ta spørsmålet på alvor, ellers er det fort
at både vi selv og de vi forkynner for, blir vippet av pinnen. F eks når en av
de som har åpnet døren for homofil praksis sier: "Er f.eks. en aktiv
KrF-politiker som Sissel Lagarhus villig til å fastholde bibelordet, og gå ut
med som et bibelsk fundert partiprogram at homofile handlinger mellom menn skal
straffes med døden?" (Biskop Sigurd Osberg i Tønsbergs Blad 17.11.92)
Slike innspill må vi kunne svare på!
Det er oss selv å takke at vi får slike innspill. Vi har altfor lettvint
forkynt at hele bibelen er forpliktende for oss. Slik forkynnelse er basert på
at tilhørerne ikke har lest særlig nøye i Det gamle testamente! Det står jo
svart på hvitt i 3 Mos 20,13 at menn som ligger med menn skal dø.
I
gammeltestamentlig tid hadde menn flere koner, men ekteskapsinngåelsen og
forpliktelsene var like velordnet med hver av dem. I nytestamentlig tid er
flerkoneriet borte, uten at det er tatt et oppgjør med det. Dette gir misjonen
en interessant bakgrunn for møtet med flerkoneri i andre kulturer.
Jeg
skal nevne noen punkter som kan være utgangspunkt for hvordan vi kan veilede om
å lese Det gamle testamente:
1.
Den gamle pakt er avløst av den nye pakt.
Hebreerne 8,13, 9,1 og 10 Når Gud
taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Men det som
holder på å bli gammelt og foreldet, vil snart være borte. Også den første pakt
hadde sine forskrifter om gudstjeneste, og den hadde sin jordiske helligdom.
Likesom reglene om mat og drikke og om alle slags renselser er dette bare ytre
forskrifter, som gjelder inntil den tid da alt skulle settes i den rette skikk.
(Se også Heb 7,8 og 8,6-7)
2.
Det er ikke meningen at alle skal bli jøder.
Gal 5,2-3 Jeg, Paulus, sier dere: Hvis
dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus gagne dere det minste. Jeg erklærer
igjen at enhver som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven.
3.
De bud i GT som er bekreftet i NT er gyldige for de kristne.
4.
Lovene som jødefolket trengte for sin spesielle oppgave, gjelder altså ikke for
oss. Men Det gamle testamente er fremdeles en kilde til å bli nærmere kjent med
Gud, hans mål med historien, hans kjærlighet og krav om rettferdighet. Vi
finner også hjelp til å be, og personbeskrivelser som vi kan kjenne oss igjen
i.
Et
eksempel: Spiseforskriftene i Det gamle testamente er som et 50-skilt som er
gjenglemt på en motorvei etter en reparasjon. (Arne Christian Halseth)
9. Finnes det feil i
Bibelen?
Bibelen
er skrevet ned over periode på mer enn 1000 år, og hendelsene som beskrives går
i hvert fall enda 1000 år tilbake. I mange tilfelle handler flere skrifter om
den samme tiden. Samuelsbøkene, Kongebøkene og Krønikebøkene har mange
paralleller. De fire evangeliene er parallelle. Apostlenes gjerninger og
brevene er fra samme tidsrom. Det er ikke vanskelig å finne uoverensstemmelser
innbyrdes mellom skriftene, og heller ikke vanskelig å finne uoverensstemmelser
med det som andre historiske kilder fra samme tid beskriver. Likevel er det
allmenn historisk enighet om at det ikke finnes noe annen skriftsamling fra
denne tiden som er så godt historisk bevitnet.
Et
eksempel er at kong Herodes døde år 4 før Kristus. Hvordan kunne han da
forfølge Jesusbarnet i Betlehem? Dette er enkelt å svare på. På 400-tallet ga
paven en munk i oppdrag å lage en kalender. Han bommet på Jesu fødsel med
omtrent 6 år. Dette er det i dag alminnelig enighet om, men det er altfor
komplisert å endre tidsregningen i hele verden.
Et
eksempel på indre uoverensstemmelser mellom skriftene er helbredelsen av blinde
ved Jeriko:
Lukas 18,35 Da han nærmet seg Jeriko, satt en
blind mann ved veien og tigget.
Markus 10,46 De kom til Jeriko, og da han drog ut av byen sammen med
disiplene og en stor folkemengde, satt en
blind mann ved veien og tigget. Han hette Bartimeus, sønn av Timeus. 29 De drog ut av Jeriko, og mye folk
fulgte ham.
Matteus 20,29 De dro ut av Jeriko, og mye folk fulgte ham. 30 Ved veien satt to blinde, og da de fikk høre at Jesus
gikk forbi, ropte de: "Herre, du Davids sønn, miskunn deg over oss!"
Nå
kan vi selvsagt tenke oss at tre helt like tildragelser skjedde: Ved inngangen
til Jeriko helbredet Jesus en blind mann. Ved utgangen helbreder han først
Bartimeus, og litt lenger borte to blinde. Ellers er
beretningene like, med den/de blinde som roper, folkemengden som hysjer på dem
osv.
Noen blir urolige når de blir klar
over slike uoverensstemmelser. Historikere reagerer motsatt: Her er det tydelig
tre forskjellige vitner som forteller om samme historie, altså er det tre
ganger så sikkert at det foregikk en helbredelse ved Jeriko. Dette er et
synspunkt som kan være til hjelp for den som begynner å tvile på bibelen.
10. Historisk bibelbelysning
I
de siste to hundre år har bibelarbeidet vært preget av den såkalte
historisk-kritiske forskning. Man har brukt utenombibelske kilder til å belyse tekstene. Men mange har også
gått videre til å kritisere tekstene
ut fra det man vet om samtiden. En har altså villet skille ut deler av
bibelteksten som en mener må ha mindre autoritet, fordi det er preget av den
tiden det ble skrevet.
a. Sannhet eller skryt?
Et
eksempel er funn av heltedikt fra bibelsk tid, som roser enkelte personer opp i
skyene ved å fortelle helt fantastiske historier om dem. Noen vil derfor forstå
undrene som overdrivende hyllest til Jesus, og at de dermed ikke skal tas
bokstavelig.
b. Konstruert historie
Av
og til kan en møte temmelig tendensiøs bruk av såkalt historisk bakgrunn. I
debatten om kvinnelige prester, er det sagt at kvinnelige religiøse ledere
ville vært uhørt både blant hedninger på den tiden, og en unødig provokasjon av
jødene. På avstand høres kanskje dette logisk ut. Når det gjelder hva
hedningene i Korint var vant med, viser forskning at der vrimlet det av
kvinnelige tempeltjenere. I enkelte kretser ble kvinner regnet som religiøst
mer høyerestående enn menn. Når det gjelder jødene, finnes mange fremstående
kvinner i jødenes historie, men i nytestamentlig tid hadde nok kvinnene liten
plass i det offentlige liv. Likevel er det vanskelig å se at dette skulle være
et argument for at Paulus skriver det han skriver. Paulus virker ikke som han
er særlig redd for hva jødene skal mene når han skriver galaterbrevet. Det er i
denne sammenheng interessant å legge merke til hvor langt Paulus går i seksuell
likestilling mellom menn og kvinner:
1. Korinterbrev 7,3 Både mann og kone
skal gi den andre det de skylder hverandre. 4 Det er ikke konen selv, men
mannen som rår over hennes kropp. Like ens rår ikke mannen selv, men konen over
hans kropp. 5 Dere skal ikke nekte hverandre samliv.
Man
bør være svært varsom med konstruere historiske argumenter!
c. Hjelp til å forstå
Historiske
opplysninger kan være svært nyttige til å forstå bakgrunnen for skriftord som
ellers er vanskelige å forstå. F eks:
1. Timoteus 2,14 Og Adam ble ikke
forført, men kvinnen lot seg forføre og brøt budet. 15 Men hun skal bli frelst, igjennom sin barnefødsel, så sant hun holder
fast ved tro, kjærlighet og helliggjørelse og lever som det sømmer seg.
Når
vi får høre at i den greske religion var kvinner regnet som religiøst
høyerestående enn menn, og særlig de som var jomfruer, så blir disse ordene av
Paulus et korrektiv. Det er ikke mannen som
gjør kvinnen uren. Hun har også sitt ansvar i syndefallet.
Det å føde barn diskvalifiserer ikke kvinnen for frelsen, - hun skal komme
frelst gjennom barnefødselen, så sant hun ellers lever som alle andre kristne
skal leve.
Det
er berikende å kjenne bakgrunnen for bibelen i geografi, kultur, historie og
politikk. Det gir dypere forståelse av det en hører og leser, og gir mange
muligheter til gjenkjennelse, f eks:
d. Verdien av å kjenne mottageren for bibelskriftet
LUKAS
- skrevet for å underbygge troen med fakta
JOHANNES
- prekensamling for å gi tro og liv
MARKUS
- lærebok for de som skal døpes
GALATERBREVET
- til de som mener gjerninger betyr mer enn tro
JAKOBS
BREV -til dem som mener troen fritar dem for gjerninger
HEBREERBREVET
- til 2.-generasjons kristne som står i fare for å falle fra
1
KORINTERBREV - til en menighet som er opptatt av nådegavene, men er svake i
etikken
2.
KORINTERBREV - til en menighet hvor Paulus er blitt baktalt
TIMOTEUSBREVENE
- til en svak menighetsleder med solid bakgrunn
JUDAS
BREV - til noen som tror Gud tåler hva som helst
TESSALONIKERBREVENE
- til de som venter Jesu gjenkomst og lar alt skure
JOHANNESBREVENE
- fordypelse i Guds kjærlighet, og vaktsomhet mot forvrengt lære