Harald Kaasa Hammer:

Andakt under pskefrokost i Teie kirke

Skjrtorsdag 14. april 2022 kl 0930

Dette er den nye pakt i mitt blod, som utses for dere s syndene blir tilgitt

 

738 Noen m vke i verdens natt

------------

352 Ren og rettferdig

 

Nde vre med dere, og fred fra Gud vr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Det er mange som anstrenger seg for at det skal vre hyggelig komme til Teie kirke, bde gjennom en vanlig uke, og ved gudstjenesten p sndag. Kirketjeneren holder det rent og srger for passe temperatur og lys og blomster og at hyttalerne virker. Kirkeverten som smiler vennlig, rekker oss salmebker og hjelper oss til rette. Organistene lukker oss inn i gudstjenesten. Og presten har forberedt forkynnelse over dagens tekster og overrekker evangeliet til oss, med et preg av vennlighet.

            Snn skal det vre! La alle mennesker f merke at dere er vennlige! skrev Paulus.

 

Og s vet vi enten vi ofte tenker p det eller det er en fjern tanke s vet vi at i Teie kirke er det mennesker som er i stand til ta imot det kjedeligste eller det tyngste vi har bre p. Vi vet det fordi noen har evne til vise at de ER der for oss, selv om vi aldri har benyttet oss av det.

 

Skjrtorsdag er en merkelig dag som rommer bde det vennligste og vakreste, og det styggeste og reste. Det er den dagen nattverden ble innstiftet, Jesu kjrlighetsmltid med sine disipler. Men innstiftelsesordene som vi leser ved hver nattverd starter slik: Vr Herre Jesus Kristus, i den natt han ble forrdt, tok han et brd ... Judas var med p Skjrtorsdag, da nattverden ble innstiftet, og Jesus rakte brdstykket til ham ogs. Apostelen Johannes beskrev det slik: Da Judas hadde ftt stykket, gikk han straks ut. Det var natt. Joh 13,30

            Det er i denne situasjonen Jesus lfter en kalk med vin, takker Gud, og gir disiplene av den og sier: Dette er den nye pakt i mitt blod, som utses for dere s syndene blir tilgitt.

 

Kan den vennlige Teie menighet med Jesu glade budskap romme oss med det vondeste hver og en av oss har erfart? Kan Teie kirke romme nyhetene som daglig dundrer mot oss fra Ukraina og andre krigsomrder i verden.

 

Ja, det kan Teie kirke! I tillegg til alle lovsanger og hjertevarmende salmer, synger vi ogs: Noen m vke i verdens natt! Noen m tro i mrket! (738) N er det flyktningenes tid i Europa og i vrt land. N kommer flyktninger hit, mennesker som har sitt hjerte og sine kjreste et annet sted. Og s skal de leve et dobbeltliv mellom freden i vrt land og ufreden der hjemme. Uroen for hjemmet deres som kanskje knuses. Uroen for russiske soldater som kan nedverdige seg selv til ydmyke ukrainerne som er igjen med den mest ydmykende fornedrelse, den skitneste delen av krigen: voldta Ukrainas kvinner. Voldtekt pfrer uskyldige mennesker skam, og de som begr voldtekt pfrer seg selv en brutalitet som vil prege dem resten av livet.

 

P Teie menighets overflate kan vennlighetens evangelium virke som en livsfjern drm i forhold til krigens redsler. Kirken kan i rolige tider fristes til bare forkynne godhet og godvilje, og til nd anbefale den kristne religion til velvillig overveielse, som en berikelse i hverdagen. Take it or leave it! Tenk om vi bare kunne smile mennesker inn i Guds rike!

 

Vi m ikke svikte vennligheten! Men vi m heller ikke svikte det evangeliet som ble til i den natt da Jesus ble forrdt. Vi har et evangelium som kan mte bde krigens bestialitet, og et evangelium som kan mte det sviket noen av oss har i din eller min historie. Alle har sitt, stort eller litt synger vi i en salme. Den erfaringen gjr vi nr vi kommer nrmere inn p hverandre. Alle har sitt!

 

I stille, behagelige stunder kan vi synes at pskeevangeliet blir vel fremmed og dramatisk, nr vi leser om sviket mot Jesus og falske anklager, hvordan Jesus ydmykes, piskes, tortureres og korsfestes den mest ydmykende mte d p, mens alle ser p.

            Disse dramatiske og voldsomme delene av pske-evangeliet gr rett inn i volden og dramatikken i Ukraina-krigen. S dypt mtte Jesus g ned for mte uretten i verden p en troverdig mte. S dypt mtte han g ned for ta oppgjr med uretten og bestialiteten p en snn mte at bde overgripere og overlevende kan tro p muligheten til frelse.

 

Hvor er forbindelsen til en pyntelig formiddag i Teie kirke? Jo, forbindelsen er der! Vi minnes livets alvor det hver gang vi samles til gudstjeneste!

 

       For det er meningen at vi skal mene det nr vi sammen bekjenner vre synder:
Gud vr meg ndig! Jeg har syndet mot deg og sviktet min neste, med tanker og ord, med det jeg har gjort og med det jeg har forsmt. Tilgi meg min synd for Jesu Kristi skyld! Skap i meg et nytt hjerte, og gi meg kraft til nytt liv ved din hellige nd.

      Og det er meningen at vi mener det nr vi ber Fadervr:
Tilgi oss vr skyld, slik vi tilgir vre skyldnere. ... Frels oss fra det onde.

      Og det er meningen at vi skal mene det nr vi bekjenner troen sammen:
Jeg tror p Den hellige nd. Jeg tror p syndenes forlatelse.

Og da er vi midt inne i sentrum av Skjrtorsdagens evangelium:

Dette er den nye pakt i mitt blod, som utses for dere s syndene blir tilgitt.

Det er akkurat denne setningen som har gitt oss navnet p siste del av Bibelen: Det nye testamente. Den nye pakt = Det nye testamente. Vi lever i Det nye testamentes tid!

            Dette er den nye pakt i mitt blod, som utses for dere s syndene blir tilgitt.

 

Det er kanskje fremmed hre om Jesu blod. Men kanskje kan de voldsomme bildene av blodpler i Ukraina gi oss en aning av hvor dypt Jesus mtte g for bringe frelse i verden. Og kanskje kan ordene om Jesu blod gi en aning av hvor dypt med i vre vonde erfaringer Jesus har gtt, for frelse hver enkelt av oss.

 

Kanskje er ordet synd blitt fremmed for oss ogs? Synd er blitt et stygt ord og trist ord, som man helst ikke skal bruke i kirken heller.

 

Men det er mennesker blant oss som har opplevd krenkelser og overgrep og himmelropende urett. De lengter etter at noen skal sette ord p det de har opplevd og kalle det synd. Synd er et viktig ord i samfunnet. Ordet viser at det er noe samfunnet vrt ikke skal tle.

Det skal ikke tles i et samfunn at noen utsettes for overgrep. Det skal kalles synd, og straffes og stoppes og stanses.

Det skal ikke tles i et samfunn at noen utsettes for himmelropende urett. Det skal kalles synd, og straffes og stoppes og stanses. Slik gir samfunnet oppreising til den som utsettes for krenkelser, overgrep og himmelropende urett.

 

Kirken m ikke slutte snakke om synd, men vi m snakke tydelig om synd, s det kan komme til et oppgjr: Den som krenker andre og begr overgrep og himmelropende urett, skal ledes til innrmme og bekjenne og beklage og slutte med det, og s langt mulig opprette skaden de har forrsaket.

 

Nr vi bekjenner vre synder skal vi ikke bekjenne det vi holder p med og som vi tror vi kommer til fortsette med. Vi skal bare bekjenne det vi har gjort og som vi vil slutte med! Synd skal ikke tles, verken i samfunnet eller i kristenlivet! bekjenne sine synder betyr et stort NEI! Det betyr at dette skal jeg slutte med. Derfor sier vi i syndsbekjennelsen: Jeg har syndet mot deg, og jeg har krenket min neste. Frste gang det str om synd i Bibelen, sier Gud til Kain: Du skal vre herre over synden!

 

Vi m nok innrmme at det har vrt mye utydelighet i forkynnelsen om synd. Det er blitt en hpls smrje om at alle er syndere, ingen kan bli syndfrie, og De ti bud er bare gitt oss for vise oss at vi er syndere. Slik er ikke Bibelens ord om synden! Bibelen kaller oss til et realt oppgjr. Synden skal innrmmes, bekjennes, beklages og bekjempes. Det er vr del av pakten med Gud. Hans del av pakten tilgivelse, frelse, og oppreising til nytt liv. I syndsbekjennelsen ber vi ikke bare om tilgivelse. Vi ber ogs: Skap i meg et rent hjerte, og gi meg kraft til nytt liv ved din hellige nd.

 

I gudstjenesten erklrer presten syndenes forlatelse med et vers i Frste Johannesbrev:

Dersom vi bekjenner vre synder, er han trofast og rettferdig, s han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.

 

S sterkt er evangeliet! En kristen er ikke bare en tilgitt synder. Nei, Gud renser oss ogs for all urett. Han vil at vi skal praktisere De ti bud i denne verden. Han har ikke gitt opp De ti bud, og det skal ikke vi heller! Hadde bare de russiske lederne hatt De ti bud under huden, s kunne de ikke ha startet en s bllete krig!

 

De ti bud handler om respekt for Gud som himmelens og jordens skaper og respekt for menneskeverdet. Det handler om respekt for vre medmenneskers hviledag og familieliv, for deres liv og helse og deres behov for tillit og trygghet i tilvrelsen. Det er disse ti budene vi fokuserer p nr vi ber Fadervr: La din vilje skje p jorden!

 

1 Joh 2,1-3 Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige.  2 Han er en soning for vre synder, ja, ikke bare for vre, men for hele verdens.  3 P dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud.

 

Der jeg vokste opp, ble det sjelden lest fra Frste Johannesbrev, og den siste setningen fltes fremmed. Vi syntes ikke det gikk an si at P dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud.

 

Kristne kan vel ikke garantere at vi ikke kommer til synde mot De ti bud? Nei, s lenge vi er i denne verden drasser vi p vrt gamle menneske. Men det er ikke der vi har vr identitet.

Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning, skrev Paulus. 2 Kor 5,17

 

Vi har vr identitet i det nye mennesket! Vi har vr glede i Guds gode bud. S drasser beklageligvis p vrt gamle menneske, men vrt gamle ego fr vrsgod vre med gjre Guds gode gjerninger s lenge vi lever i denne verden. S kan folk kalle det hykleri eller hva de vil. Vi vil gjre Guds vilje i denne verden. Det er det verden trenger!

 

Vi m ikke glemme at det gr an bli frelst! Og vi skal takke for alle gode mennesker som Gud har gitt oss! De har ftt Guds ti bud under huden, s de respekterer bde Gud og medmennesker.

Hebr 10,16-17 Dette er pakten jeg vil slutte med dem i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte og skrive dem i deres sinn.  17 Og s: Jeg vil ikke lenger huske syndene deres og all deres urett.

 

Kjre venner! Mtte denne Skjrtorsdagen pne vre hjerter for Guds store evangelium, og s sette oss i stand til bringe rett og rettferdighet i vrt nromrde og til dem som trenger det mest!  La oss reise oss og be Fadervr sammen og ta imot vr Fars velsignelse!