Harald Kaasa Hammer:

Andakt under pŒskefrokost i Teie kirke

Skj¾rtorsdag 14. april 2022 kl 0930

ÓDette er den nye pakt i mitt blod, som ut¿ses for dere sŒ syndene blir tilgittÓ

 

738 Noen mŒ vŒke i verdens natt

------------

352 Ren og rettferdig

 

NŒde v¾re med dere, og fred fra Gud vŒr Far, og Herren Jesus Kristus!

 

Det er mange som anstrenger seg for at det skal v¾re hyggelig Œ komme til Teie kirke, bŒde gjennom en vanlig uke, og ved gudstjenesten pŒ s¿ndag. Kirketjeneren holder det rent og s¿rger for passe temperatur og lys og blomster og at h¿yttalerne virker. Kirkeverten som smiler vennlig, rekker oss salmeb¿ker og hjelper oss til rette. Organistene lukker oss inn i gudstjenesten. Og presten har forberedt forkynnelse over dagens tekster og overrekker evangeliet til oss, med et preg av vennlighet.

            SŒnn skal det v¾re! ÓLa alle mennesker fŒ merke at dere er vennlige!Ó skrev Paulus.

 

Og sŒ vet vi Ð enten vi ofte tenker pŒ det eller det er en fjern tanke Ð sŒ vet vi at i Teie kirke er det mennesker som er i stand til Œ ta imot det kjedeligste eller det tyngste vi har Œ b¾re pŒ. Vi vet det fordi noen har evne til Œ vise at de ER der for oss, selv om vi aldri har benyttet oss av det.

 

Skj¾rtorsdag er en merkelig dag som rommer bŒde det vennligste og vakreste, og det styggeste og rŒeste. Det er den dagen nattverden ble innstiftet, Jesu kj¾rlighetsmŒltid med sine disipler. Men innstiftelsesordene som vi leser ved hver nattverd starter slik: ÓVŒr Herre Jesus Kristus, i den natt han ble forrŒdt, tok han et br¿d ...Ó Judas var med pŒ Skj¾rtorsdag, da nattverden ble innstiftet, og Jesus rakte br¿dstykket til ham ogsŒ. Apostelen Johannes beskrev det slik: ÓDa Judas hadde fŒtt stykket, gikk han straks ut. Det var natt.Ó Joh 13,30

            Det er i denne situasjonen Jesus l¿fter en kalk med vin, takker Gud, og gir disiplene av den og sier: ÓDette er den nye pakt i mitt blod, som ut¿ses for dere sŒ syndene blir tilgitt.Ó

 

Kan den vennlige Teie menighet Ð med Jesu glade budskap Ð romme oss Ð med det vondeste hver og en av oss har erfart? Kan Teie kirke romme nyhetene som daglig dundrer mot oss fra Ukraina og andre krigsomrŒder i verden.

 

Ja, det kan Teie kirke! I tillegg til alle lovsanger og hjertevarmende salmer, synger vi ogsŒ: ÓNoen mŒ vŒke i verdens natt! Noen mŒ tro i m¿rket!Ó (738) NŒ er det flyktningenes tid i Europa og i vŒrt land. NŒ kommer flyktninger hit, mennesker som har sitt hjerte og sine kj¾reste et annet sted. Og sŒ skal de leve et dobbeltliv mellom freden i vŒrt land og ufreden der hjemme. Uroen for hjemmet deres som kanskje knuses. Uroen for russiske soldater som kan nedverdige seg selv til ydmyke ukrainerne som er igjen med den mest ydmykende fornedrelse, den skitneste delen av krigen: Œ voldta Ukrainas kvinner. Voldtekt pŒf¿rer uskyldige mennesker skam, og de som begŒr voldtekt pŒf¿rer seg selv en brutalitet som vil prege dem resten av livet.

 

PŒ Teie menighets overflate kan vennlighetens evangelium virke som en livsfjern dr¿m i forhold til krigens redsler. Kirken kan i rolige tider fristes til bare Œ forkynne godhet og godvilje, og til n¿d anbefale den kristne religion til velvillig overveielse, som en berikelse i hverdagen. Take it or leave it! Tenk om vi bare kunne smile mennesker inn i Guds rike!

 

Vi mŒ ikke svikte vennligheten! Men vi mŒ heller ikke svikte det evangeliet som ble til Ói den natt da Jesus ble forrŒdtÓ. Vi har et evangelium som kan m¿te bŒde krigens bestialitet, og et evangelium som kan m¿te det sviket noen av oss har i din eller min historie. ÓAlle har sitt, stort eller littÓ synger vi i en salme. Den erfaringen gj¿r vi nŒr vi kommer n¾rmere inn pŒ hverandre. ÓAlle har sitt!Ó

 

I stille, behagelige stunder kan vi synes at pŒskeevangeliet blir vel fremmed og dramatisk, nŒr vi leser om sviket mot Jesus og falske anklager, hvordan Jesus ydmykes, piskes, tortureres og korsfestes Ð den mest ydmykende mŒte Œ d¿ pŒ, mens alle ser pŒ.

            Disse dramatiske og voldsomme delene av pŒske-evangeliet gŒr rett inn i volden og dramatikken i Ukraina-krigen. SŒ dypt mŒtte Jesus gŒ ned for Œ m¿te uretten i verden pŒ en troverdig mŒte. SŒ dypt mŒtte han gŒ ned for Œ ta oppgj¿r med uretten og bestialiteten pŒ en sŒnn mŒte at bŒde overgripere og overlevende kan tro pŒ muligheten til frelse.

 

Hvor er forbindelsen til en pyntelig formiddag i Teie kirke? Jo, forbindelsen er der! Vi minnes livets alvor det hver gang vi samles til gudstjeneste!

 

á       For det er meningen at vi skal mene det nŒr vi sammen bekjenner vŒre synder:
Gud v¾r meg nŒdig! Jeg har syndet mot deg og sviktet min neste, med tanker og ord, med det jeg har gjort og med det jeg har fors¿mt. Tilgi meg min synd for Jesu Kristi skyld! Skap i meg et nytt hjerte, og gi meg kraft til nytt liv ved din hellige nd.

á      Og det er meningen at vi mener det nŒr vi ber FadervŒr:
Tilgi oss vŒr skyld, slik vi tilgir vŒre skyldnere. ... Frels oss fra det onde.

á      Og det er meningen at vi skal mene det nŒr vi bekjenner troen sammen:
Jeg tror pŒ Den hellige Œnd. Jeg tror pŒ syndenes forlatelse.

Og da er vi midt inne i sentrum av Skj¾rtorsdagens evangelium:

ÓDette er den nye pakt i mitt blod, som ut¿ses for dere sŒ syndene blir tilgitt.Ó

Det er akkurat denne setningen som har gitt oss navnet pΠsiste del av Bibelen: Det nye testamente. Den nye pakt = Det nye testamente. Vi lever i Det nye testamentes tid!

            ÓDette er den nye pakt i mitt blod, som ut¿ses for dere sŒ syndene blir tilgitt.Ó

 

Det er kanskje fremmed Œ h¿re om Jesu blod. Men kanskje kan de voldsomme bildene av blodp¿ler i Ukraina gi oss en aning av hvor dypt Jesus mŒtte gŒ for bringe frelse i verden. Og kanskje kan ordene om Jesu blod gi en aning av hvor dypt med i vŒre vonde erfaringer Jesus har gŒtt, for Œ frelse hver enkelt av oss.

 

Kanskje er ordet synd blitt fremmed for oss ogsŒ? Synd er blitt et stygt ord og trist ord, som man helst ikke skal bruke i kirken heller.

 

Men det er mennesker blant oss som har opplevd krenkelser og overgrep og himmelropende urett. De lengter etter at noen skal sette ord pŒ det de har opplevd og kalle det synd. Synd er et viktig ord i samfunnet. Ordet viser at det er noe samfunnet vŒrt ikke skal tŒle.

Det skal ikke tŒles i et samfunn at noen utsettes for overgrep. Det skal kalles synd, og straffes og stoppes og stanses.

Det skal ikke tŒles i et samfunn at noen utsettes for himmelropende urett. Det skal kalles synd, og straffes og stoppes og stanses. Slik gir samfunnet oppreising til den som utsettes for krenkelser, overgrep og himmelropende urett.

 

Kirken mŒ ikke slutte Œ snakke om synd, men vi mŒ snakke tydelig om synd, sŒ det kan komme til et oppgj¿r: Den som krenker andre og begŒr overgrep og himmelropende urett, skal ledes til Œ innr¿mme og bekjenne og beklage og slutte med det, og sŒ langt mulig opprette skaden de har forŒrsaket.

 

NŒr vi bekjenner vŒre synder skal vi ikke bekjenne det vi holder pŒ med og som vi tror vi kommer til Œ fortsette med. Vi skal bare bekjenne det vi har gjort og som vi vil slutte med! Synd skal ikke tŒles, verken i samfunnet eller i kristenlivet! bekjenne sine synder betyr et stort NEI! Det betyr at dette skal jeg slutte med. Derfor sier vi i syndsbekjennelsen: ÓJeg har syndet mot deg, og jeg har krenket min neste.Ó F¿rste gang det stŒr om synd i Bibelen, sier Gud til Kain: ÓDu skal v¾re herre over synden!Ó

 

Vi mŒ nok innr¿mme at det har v¾rt mye utydelighet i forkynnelsen om synd. Det er blitt en hŒpl¿s sm¿rje om at alle er syndere, ingen kan bli syndfrie, og De ti bud er bare gitt oss for Œ vise oss at vi er syndere. Slik er ikke Bibelens ord om synden! Bibelen kaller oss til et realt oppgj¿r. Synden skal innr¿mmes, bekjennes, beklages og bekjempes. Det er vŒr del av pakten med Gud. Hans del av pakten tilgivelse, frelse, og oppreising til nytt liv. I syndsbekjennelsen ber vi ikke bare om tilgivelse. Vi ber ogsŒ: ÓSkap i meg et rent hjerte, og gi meg kraft til nytt liv ved din hellige nd.Ó

 

I gudstjenesten erkl¾rer presten syndenes forlatelse med et vers i F¿rste Johannesbrev:

ÓDersom vi bekjenner vŒre synder, er han trofast og rettferdig, sŒ han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.Ó

 

SŒ sterkt er evangeliet! En kristen er ikke bare en tilgitt synder. Nei, Gud renser oss ogsŒ for all urett. Han vil at vi skal praktisere De ti bud i denne verden. Han har ikke gitt opp De ti bud, og det skal ikke vi heller! Hadde bare de russiske lederne hatt De ti bud under huden, sŒ kunne de ikke ha startet en sŒ b¿llete krig!

 

De ti bud handler om respekt for Gud som himmelens og jordens skaper og respekt for menneskeverdet. Det handler om respekt for vŒre medmenneskers hviledag og familieliv, for deres liv og helse og deres behov for tillit og trygghet i tilv¾relsen. Det er disse ti budene vi fokuserer pŒ nŒr vi ber FadervŒr: La din vilje skje pŒ jorden!

 

1 Joh 2,1-3 Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige.  2 Han er en soning for vŒre synder, ja, ikke bare for vŒre, men for hele verdens.  3 PŒ dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud.

 

Der jeg vokste opp, ble det sjelden lest fra F¿rste Johannesbrev, og den siste setningen f¿ltes fremmed. Vi syntes ikke det gikk an Œ si at ÓPŒ dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud.Ó

 

Kristne kan vel ikke garantere at vi ikke kommer til Œ synde mot De ti bud? Nei, sŒ lenge vi er i denne verden drasser vi pŒ vŒrt gamle menneske. Men det er ikke der vi har vŒr identitet.

ÓNei, den som er i Kristus, er en ny skapning,Ó skrev Paulus. 2 Kor 5,17

 

Vi har vŒr identitet i det nye mennesket! Vi har vŒr glede i Guds gode bud. SŒ drasser beklageligvis pŒ vŒrt gamle menneske, men vŒrt gamle ego fŒr v¾rsŒgod v¾re med Œ gj¿re Guds gode gjerninger sŒ lenge vi lever i denne verden. SŒ kan folk kalle det hykleri eller hva de vil. Vi vil gj¿re Guds vilje i denne verden. Det er det verden trenger!

 

Vi mŒ ikke glemme at det gŒr an Œ bli frelst! Og vi skal takke for alle gode mennesker som Gud har gitt oss! De har fŒtt Guds ti bud under huden, sŒ de respekterer bŒde Gud og medmennesker.

Hebr 10,16-17 Dette er pakten jeg vil slutte med dem i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte og skrive dem i deres sinn.  17 Og sŒ: Jeg vil ikke lenger huske syndene deres og all deres urett.

 

Kj¾re venner! MŒtte denne Skj¾rtorsdagen Œpne vŒre hjerter for Guds store evangelium, og sŒ sette oss i stand til Œ bringe rett og rettferdighet i vŒrt n¾romrŒde og til dem som trenger det mest!  La oss reise oss og be FadervŒr sammen Ð og ta imot vŒr Fars velsignelse!