Kapellan
Harald Kaasa Hammer, Nøtterøy
Siste
søndag II
Nøtterøy
kirke
24.
november 1996 kl 11.00
307 Til himlene rekker din miskunnhet, Gud
Jes 51,11-15 HERREN FORLØSER
260 En dag skal Herrens skaperdrømmer møte
Åp 22,12-17 KOM, HERRE JESUS!
19 Kom konge, kom i morgenglans
--------------------
Matt 25,1-13 LIGNELSEN OM
BRUDEPIKENE
--------------------
413 Hvor salig er den lille flokk
442 Opp, våk og be
NATTVERD
241 Der mange skal komme
663 Du som veien er og livet
INNLEDNING
TIL GUDSTJENESTEN
Kjære
menighet! Nåde være med dere, og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus.
Amen.
Det
er godt å begynne denne søndagen med å synge om Guds miskunnhet, at den hvelver
seg over oss som en himmel. (NoS 307) I dag er det
siste søndag i kirkeåret, og dagens tekst munner ut i en tydelig oppfordring:
“Vær våkne!”. Dette går som en stadig formaning gjennom hele Det nye
testamente.
Prestedrakten
skal være en påminnelse for menigheten: Dåpskjolen som minner oss alle om at
Gud har grepet inn i hvert enkelt menneskeliv til frelse. Beltet som skal
formane oss alle til å være klare. Dåpskjolen og beltet har vi alle felles. I
tillegg får prestene et åk lagt over skuldrene i ordinasjonen: Et tegn på vårt
ansvar for å dele ut Guds ord i hele sin bredde til menigheten. Jeg håper disse
tre tegnene kan være en påminnelse til oss alle hver gang vi er i nærheten av
en prestedrakt:
LUK
12,35 Spenn
beltet om livet og hold lampene tent, 26
lik tjenere som venter sin herre hjem fra gjestebud og står klar til å
lukke opp for ham så snart han kommer og banker på.
PREKEN
Dette
hellige evangelium står skrevet hos evangelisten Matteus i det 25. kapittel fra
vers 1:
MTT 25,1 Da skal himmelriket være likt ti
brudepiker som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2 Fem av dem var
uforstandige, og fem var kloke. 3 For de uforstandige tok med seg
lampene sine, men ikke olje. 4 De kloke tok med olje på kannene sine
sammen med lampene. 5
Da det trakk ut før brudgommen kom, ble de søvnige og sovnet alle
sammen. 6 Men
ved midnatt lød et rop: "Brudgommen kommer! Gå og møt ham!" 7 Da våknet alle
brudepikene og gjorde lampene sine i stand. 8 Men de uforstandige sa til de kloke:
"La oss få litt av oljen deres, for lampene våre slokner." 9 "Nei,"
svarte de kloke, "det blir ikke nok både til oss og dere; gå heller til
kjøpmannen og kjøp selv!" 10 Mens de var borte for å kjøpe, kom
brudgommen, og de som var ferdige, gikk sammen med ham inn til bryllupet; og
døren ble stengt. 11
Senere kom de andre brudepikene og sa: "Herre, herre, lukk
opp for oss!" 12
Men han svarte: "Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere
ikke." 13 Våk derfor, for dere vet ikke dagen eller timen.
Det
skal ikke mye fantasi til å forstå at Jesu lignelse handler om å være beredt
når han kommer igjen. Og han gjemmer ikke bort alvoret, - vi hører både
advarsler og trusler når han sier: “Våk derfor, for dere vet ikke dagen eller
timen.” Det er ikke den eneste gangen han advarer slik. Like før det vi leste
får disiplene en spesiell advarsel: Hvis de begynner å ta seg friheter, som
menighetsledere, fordi det drøyer med at Jesus kommer igjen, skal han komme en
dag hvor de ikke venter ham. (Matt 24,50). Peter har nok skjønt hva Jesus
mener, for han skrev at “Herrens dag skal komme som en tyv!” (2 Pet 3,10)
Hvorfor advarer Jesus så alvorlig? Jo,
- fordi han ikke vil miste oss! Hører du ekkoet fra siste søndag: “Og Faderens
vilje er at jeg ikke skal miste noen av dem han har gitt meg.” (Joh 6,39)?
Denne
teksten rister kraftig i oss. Ikke for å gjøre oss utrygge, men for at både han
og vi skal være sikre på at vi henger fast. Når vi skal hekte en tilhenger på
bilen, så er det forskjellige patenter på det. En god
patent bør være slik at vi både kan høre og se at draget smekker på plass. Det
skal ikke være tvil om det henger eller ikke. De fleste av oss tar vel for
sikkerhets skyld et kraftig tak og røsker i draget for å være sikker. Det kan
være ganske katastrofalt om festet ikke er skikkelig.
Dette er en av de gangene hvor Jesus
rister oss kraftig, med dramatiske ord og bilder. Han gjør det fordi det er
katastrofalt hvis vi ikke henger fast ved ham. Det er viktig både for ham og
for oss å vite om vi henger fast. Det er det vi kaller frelsesvisshet.
SIKKERHET
ELLER TRYGGHET
Det
er ganske urovekkende at fem av brudepikene trodde de skulle komme inn, og så
kom de til en stengt dør. Ikke bare det, men de får høre fra brudgommen at han
ikke kjenner dem. Hvis vi stirrer oss blinde på akkurat den delen av teksten,
er det lett å miste motet. Er det umulig å vite om vi blir frelst eller ikke?
Nei det er ikke umulig. De som har levd før oss, har utviklet ord som hjelper
oss i møte med usikkerheten. De skilte klart mellom sikkerhet og trygghet. Den
som er sikker, begynner å ta seg friheter. Den som er trygg, vet hvor viktig
det er å holde fast.
ANSVAR
ELLER LIKEGYLDIGHET
Vi
må ikke gjøre det vanskeligere enn det er. De fem uforstandige hadde ikke tatt
oppdraget alvorlig. “Det er sikkert ikke så farlig!”, “Man må jo ta noen
sjanser i livet!” Her er det ikke snakk om personlig utilstrekkelighet. Det
ville være urettferdig om de ikke skulle komme inn fordi de ikke var
intelligente nok.
Nei, det er snakk om skjødesløshet og
likegyldighet, om ikke å ta det så nøye. Et annet sted snakker Jesus om de som
ikke gadd å ta på seg finklærne når de kom til fest, enda de hadde fått
tilsendt finklær sammen med invitasjonen. Og det var noe ganske opplagt de fem
brudepikene ikke tok det så nøye med. De hadde ikke tatt med olje til lampene.
Det handler ikke om noe vanskeligere enn å ta på alvor det som er alvorlig.
Hvilket
testspørsmål kan vi bruke i dag, for å vite om vi er våkne? Vi kan spørre slik:
“Hva ville du sagt hvis det begynte å knake og brake rundt oss, og så kom Jesus
igjen akkurat nå?” (Opplevelsen i Tromsø domkirke)
*
Ville du sagt “Å, nei! Ikke nå! Tenk om han ser nedi skuffen min! Tenk om han
først snakker med naboen min, og får høre hvordan jeg oppførte meg i går!”
*
Eller “Var det så bokstavelig ment? Hadde jeg visst det, så ...”
*
Eller ville du sagt: “Jeg hadde ikke ventet han akkurat nå, men han er
velkommen når som helst!”
*
Eller ville du pustet ut og sagt “Å, det var på tide! Jeg har ventet så lenge.
Nå skal det endelig bli orden på saker og ting!”
Å
MISTE PERSPEKTIVET
Med
en slik tekst som vi har på denne dagen, er det lett å miste perspektivet. Jeg
kunne ha innledet denne gudstjenesten slik: “Det er godt å samles med hverandre
i kirken, men det er enkelte dager man kunne ønsket seg en annen tekst. Det er
ikke akkurat noe hyggelig å snakke om dommens dag og muligheten for fortapelse.
Kirken har til og med i sin visdom kalt denne siste søndagen i kirkeåret for
Domssøndagen. Bare det er nok til å skremme folk ut av kirken. Det er godt at
det er advent neste søndag, så vi snart får noe å varme oss på.”
Å
snakke slik ville være et svik på tre plan:
*
For det første ville det være et
svik mot Jesus å snakke slik. Han så det nødvendig å gi en kraftig advarsel til
dem som kjente ham. Da har ikke presten lov til å høvle ordene hans ned til å
bli ren hyggelighet.
*
For det andre ville det være et svik
mot dere å snakke slik. Tenk om det blir vi som står utenfor på den dagen. Når
dere har innsett at døren virkelig er stengt for dere, så styrter dere sammen
rundt meg og sier: “Hvorfor sa du ikke fra? Hvorfor holdt du bare interessante
og hyggelige prekener for oss? Hvorfor sa du ikke noe om dette?!”
*
For det tredje ville en slik måte å
snakke på være et svik mot alle dem som lengter etter dommens dag.
MTT 5,6 “Salige er de som hungrer og tørster
etter rettferdigheten, for de skal mettes,” sa Jesus. “10 Salige er de som blir forfulgt for
rettferdighets skyld, for himmelriket er deres. Ja, salige er dere når de for
min skyld håner og forfølger dere, lyver på dere og snakker ondt om dere på
alle vis. 12 Gled
og fryd dere, for stor er den lønn dere har i himmelen. Slik forfulgte de også
profetene før dere.”
For
alle disse er dommens dag en befrielse. I åpenbaringsboken hører vi deres rop
etter rettferdighet. Kanskje er ditt liv gått av hengslene, du river deg i
håret og roper: “Finnes det da ingen rettferdighet?” Du kan hente ord fra
Salmenes bok og Åpenbaringsboken: “Hvor lenge!!!”
SLM 13,2 Hvor lenge, Herre? Vil du glemme meg
for alltid? Hvor lenge vil du skjule ditt ansikt for meg?
SLM 13,3 Hvor lenge skal jeg ha uro i sinnet og
hele dagen ha sorg i hjertet? Hvor lenge skal fienden ha overmakten?
SLM 94,3 Hvor lenge skal de onde juble, Herre,
hvor lenge skal de juble?
SLM 119,84 Hvor lenge skal
din tjener vente? Når vil du dømme dem som forfølger meg?
ÅPE 6,10 De ropte med høy røst: "Hvor
lenge vil du vente, hellige og troverdige Herre, før du holder dom og straffer
dem som bor på jorden, fordi de har utøst vårt blod?"
Herren
hærskarenes Gud våker over retten på jorden. Vi må ikke miste det perspektivet
på domssøndagen. Vi må ikke kvele nødropene i selvopptatt hyggelighet!
JAK
5,1 Og nå, dere
rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! 3 Dere har brukt endetiden til å samle rikdom. 4 Men hør: Den lønn dere holdt igjen for
arbeiderne som skar åkrene deres, roper høyt, og høstfolkenes nødrop har nådd
fram til Herren, hærskarenes Gud.
Til alle disse lyder Herrens ord:
MLK 3,17 Den dagen jeg gjør mitt verk, sier
Herren, Allhærs Gud, skal de være min eiendom, og jeg vil være mild mot dem, likesom
en mann er mild mot sin sønn som tjener ham. 18 Da
skal dere igjen se forskjell på rettferdige og ugudelige, på dem som dyrker
Gud, og dem som ikke dyrker ham. 4,1 Se, dagen kommer, den brenner som en
ovn. Alle frekke og ugudelige skal da være som halm, og dagen som kommer, skal
brenne dem opp, sier Herren, Allhærs Gud, så verken rot eller gren blir igjen. 2 Men for dere som
frykter mitt navn, skal rettferds sol renne med legedom under sine vinger. Dere
skal gå ut og springe som kalver når de slipper av fjøset.
HVA
ER DET Å VÅKE?
Her
gjelder det å holde tungen rett i munnen. For det er lett å miste motet i så
vanskelig terreng som dette. Vi må holde oss til det Jesus sier. Og det er
meget forståelig. Det er jo det som er problemet! Forfatteren Mark Twain sa det en gang: “Det er ikke det jeg ikke forstår i
Bibelen som gjør meg urolig. Det er det jeg forstår som gjør meg urolig.”
I
dette spørsmålet, er det lett å forstå hva Jesus sier. Flere ganger snakker han
om mennesker som til sin overraskelse blir stående utenfor døren på oppgjørets
dag. Og grunnene er klare:
*
I dagens tekst er grunnen at fem brudepiker ikke tok det så nøye med noe som de
godt kunne ha tatt nøye.
* I bergprekenen leser vi:
MTT 7,21 Ikke enhver som sier til meg: Herre,
Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje.
22 Mange skal
si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og
drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt
navn? 23 Men da
skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør
urett!
Og
fra Lukasevangeliet:
LUK
13,25 Når
husbonden først har reist seg og lukket døren, og dere står utenfor og banker
på og sier: "Herre, lukk opp for oss!" da skal han svare: "Jeg
vet ikke hvor dere er fra." 26 Da vil dere si: "Vi har jo spist
og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre." 27 Men han skal
svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør
urett."
Er
ditt liv basert på urettferdighet? Holder du lønnen tilbake for dem som har
arbeidet for deg? Jesus var litenskapelig opptatt av rett og rettferd, at alle
mennesker hadde lik verd som Guds skapninger, og ingen hadde rett til å
undertrykke en annen. Det går som en rød tråd gjennom både Det gamle og Det nye
testamente. Menneskeverdet viser særlig i møte med dem som har mistet sine
trygge livsrammer: De fattige, enkene, de farløse og innflytterne.
Det
er to måter å tape et løp på. Du kan være dårlig, eller du kan bryte reglene så
du blir diskvalifisert. Du kan være verdens beste sprinter, men hvis du doper
deg på forhånd blir du diskvalifisert. Det går altså an å bli diskvalifisert,
selv om en har kjent brudgommen, kjent Jesus, gått til nattverd og spist og drukket
med ham, hørt hans ord, - ja, til og med profetert og gjort mange mektige
gjerninger i hans navn. Hvis vi slutter fred med uretten, da har vi fjernet oss
fra Jesus, og da er vi fortapt.
OPPGJØR
Kanskje
er du som tolleren Sakkeus i dag. Da Jesus kom inn i
huset hans, falt det lys over livet hans, og han utbrøt:
LUK
19,8 "Herre,
halvdelen av alt jeg eier, vil jeg gi til de fattige, og har jeg presset penger
av noen, skal han få firedobbelt igjen." 9 Da sa Jesus: "I dag er frelse
kommet til dette hus. 10
Menneskesønnen er kommet for å oppsøke det som var fortapt, og
frelse det."
Vet
du med deg selv, at det er noe du skal rydde opp i, og kjenner at det skal bli
gjort, - så pass på å gjøre akkurat som Sakkeus. For
det første sa han hva han ville gjøre, så andre hørte det. Og for det andre tok
han oppgjøret ansikt til ansikt med Jesus, sin frelser.
HVORFOR
TREKKER DET UT ?
Det
er underlig for oss som lever 2000 år etter nytestamentlig tid, å lese om at
allerede den gang ventet de Jesu gjenkomst, og ble utålmodige. Peter skrev til
en menighet hvor utålmodigheten hadde bredt seg. Og i Peters forklaringer,
åpner han Guds skjulte plan for verdens historie:
2PE
3,8 Men én
ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og
tusen år som én dag. 9
Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle sitt løfte, som
noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå
fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse. 10 Herrens dag skal komme som en tyv. Da
skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og
jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. 11 Når nå alt skal gå
i oppløsning, hvor hellig og gudfryktig bør dere da ikke leve, mens dere venter på at Guds dag skal komme,
og fremskynder den. Da skal himlene
fortæres av ild og elementene brenne og smelte. 13 Men vi ser fram til det han har lovt:
en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. 14 Fordi dere venter på dette, mine
kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og
lyte. 15 Og når
Herren i sitt tålmod dryger med å komme, så skal dere se det som en mulighet
til frelse.
Når
Gud har ventet så lenge, så er det fordi han vil at alle skal nå frem til
omvendelse. Og vi oppfordres til å fremskynde Guds dag. Hvordan kan vi det?
* Jo, ved selv å vende om,
* og ved å lede andre mennesker til
omvendelse,
*
og ved å bringe evangeliet til nye folkeslag.
I
Matteusevangeliet sier Jesus:
MTT 24,14 Og evangeliet om riket skal forkynnes
i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.
Det
er ikke noe mindre enn Guds frelsesplan Jesus lukker oss inn i når han frelser
mennesker. Han lukker oss inn i sin frelsesvilje og sin lidenskap for
rettferdigheten. Det er dette han vil vi skal være våkne for! Han vil ha oss
med i sin flokk, på vei med evangeliet og rettferdigheten til alle folkeslag,
og til naboer, slektninger, arbeidskamerater og venner.
Ære
være Faderen og Sønnen ...