Harald Kaasa Hammer, Nttery

Sndag fr pinse, 1. rekke

1 Pet 4,7-11

Bjerkely kirke (DELK) 24. april 2020 kl 11.00

 

245 Om alle mine lemmer var fylt av bare sang ... (nummer fra DELKs sangbker)

246 Kristne hjerter la oss sammen ....

141 v.1-3 Dine lfter er mange

Preken

141 v.4-5

824 Kristne kom i morgen lyset ...

936 Pris vre Gud, Fader, Snn..

200 v.1-2 + 6 Saligheten er oss nr

 

Kjre menighet! Nde vre med deg og fred fra Gud, vr Far, og Herren Jesus Kristus! Amen.

 

Dagens prekentekst er fra 1 Peters brev, kapittel 4, vers 7-11:

  7 Slutten p alle ting er nr. Vr derfor sindige og edru, s dere kan be. 

  8 Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig,

     for kjrligheten skjuler en mengde synder. 

  9 Vr gjestfrie mot hverandre uten klage. 

10 Tjen hverandre, hver og en med den ndegave han har ftt,

     som gode forvaltere av Guds mangfoldige nde. 

11 Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord.

     Og den som tjener, skal tjene med den styrke Gud gir.

     Slik skal Gud i ett og alt bli ret, ved Jesus Kristus.

     Ham tilhrer herligheten og makten i all evighet! Amen.

Slik lyder Herrens ord. Amen.

 

Bnn: Kjre Hellige nd! Kom og lukk opp Ordet for oss! Amen

1. Aller frst!:
Slutten p alle ting er nr. Vr derfor sindige og edru, s dere kan be.  (vers 7)

Slutten p alle ting er nr! Nr det er krig og ur og verden er i opprr, da tar folk til seg dette budskapet. Da er det lettere skjnne at slutten p alle ting er nr. Og da er dette et frihetens budskap: N skal vi endelig bli befridd fra denne jammerdalen!

 

Slutten p alle ting er nr! Det er ikke lett f gehr for et slikt budskap nr vi lever i et velregulert velferdssamfunn. Vrt samfunn har s store rikdommer at det kan ta ansvar for oss. Vrt folk og vr hverdag preges ikke av angst for en kommende katastrofe, selv om noen i blant oss kan oppleve personlige katastrofer.

 

Men budskapet str der likevel: Slutten p alle ting er nr!

 

En annen ting er at verden fortsatt har sttt i 2000 r etter at Peter skrev disse ordene. Ogs p Peters tid var de utlmodige, og de begynte tvile p Jesu lfte om komme igjen.

2 Pet 3,9 Herren er ikke sen med oppfylle sitt lfte, som noen mener. Nei, han er tlmodig med dere, for han vil ikke at noen skal g fortapt, men at alle skal n fram til omvendelse.

 

Ogs de troende i Det gamle testamente lengtet etter Herrens dag. I det flotte troskapitlet i Hebreerbrevet merker vi lengselen.

Hebr 11,13 I denne troen dde alle disse uten ha ftt det som var lovet. De bare s det langt borte og hilste det, og de bekjente at de var fremmede og hjemlse p jorden. 39 Alle disse fikk godt vitnesbyrd for sin tro, men de oppndde ikke f det som var lovet.  40 Gud s for seg noe som er bedre for oss: at de ikke skulle n fram til fullendelsen uten oss.

 

Varslene om verdens ende har mange sider i Det nye testamente. n ting er katastrofen og trengslene som varsler at himmel og jord skal forg. Men Jesus gir oss ogs et annet endetidstegn:

Matt 24,14 Evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og s skal enden komme.

 

Det virker som Paulus trodde at han skulle fullfre misjonsoppdraget nr han hadde ndd helt vest i Middelhavet:

Kol 1,25 Jeg er blitt en tjener for kirken i kraft av den forvalteroppgaven Gud har gitt meg hos dere: fullfre tjenesten med Guds ord,

2 Tim 4,17 Men Herren var med meg og ga meg styrke til fullfre forkynnelsen, s alle folkeslag kunne f hre.

 

Men verden var strre enn de s den gangen. De visste ikke om Norge, og de visste ikke om Madagaskar.

 

Misjonens gjennombrudd i folkeslag etter folkeslag er som en urviser som viser oss nr enden skal komme. Peter oppmuntrer oss faktisk i sitt andre brev til fremskynde Herrens komme! Vi kan fremskynde Herrens dag ved drive misjon.

2 Pet 3,11-14 Nr alt skal g i opplsning p denne mten, hvor hellig og gudfryktig br dere ikke da leve  12 mens dere venter p at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortrt av ild, og elementene skal brenne og smelte.  13 Men etter hans lfte venter vi p en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.  14 Mens dere venter p dette, mine kjre, skal dere legge vinn p bli stende for ham med fred, uten flekk og lyte.

 

bli stende for ham med fred, uten flekk og lyte Det er det Jesus vil med oss, enten vi tror det eller ikke!

Ef 5,25-27 Kristus elsket kirken og ga seg selv for den,  26 for gjre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord.  27 Slik ville han selv fre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den vre.

Vr beredt!

Jeg har det s godt i livet at jeg trenger minne meg selv p at slutten p alle ting er nr. Jeg har to faste vaner for minne meg selv om dette.

a. Beltet om livet

Nr jeg tar p meg prestedrakten, binder jeg til slutt beltet om livet, slik Jesus sa:

Luk 12,35-36 Spenn beltet om livet og hold lampene tent!  36 Vr lik tjenere som venter sin herre hjem fra bryllupsfest og str klar til lukke opp for ham s snart han kommer og banker p.

 

Nr jeg spenner beltet om livet, da ber jeg: Ja, Jesus, om du ville komme i dag, s er du velkommen! Prestens belte er en pminnelse bde til meg og til menigheten om vre klare!

b. Luthers morgenbnn

Jeg starter hver dag med en linje fra morgenbnnen i Lille katekisme: La alt jeg gjr og hele mitt liv vre til glede for deg! Amen.

Denne bnnen gjr noe med hverdagen min! Bnnen gjr noe med hvordan jeg prioriterer!

Og den gjr noe med hvilke frustrasjoner og skuffelser jeg vil slippe inn p meg! Og den fr meg til lengte etter at Jesus skal komme igjen.

2. Denne sndagen kommer mellom Kristi himmelfartsdag og Pinse

Det var ikke nok at disiplene hadde hrt Jesu ord og sett hva han gjorde.

Det var to ting som enn manglet fr de kunne g ut med evangeliet:

            Jeg kan tenke meg at noen av disiplene var utlmodige etter komme i gang.

            Da det virkelig hadde gtt opp for dem at Jesus var sttt opp fra de dde,

forsto de hvilket fantastisk budskap de var kalt til g med.

Men det var ikke nok! Det er ikke nok for oss heller. Det var to ting som manglet:

 

Frst mtte Jesus ta plass ved Guds, den allmektiges hyre hnd.

Og s mtte de utrustes med Den hellige nd.

 

Slutten p alle ting er nr. Vr derfor sindige og edru, s dere kan be. 

... s dere kan be Det betyr: vr sindige og edru, s dere hele tiden tar kontakt med vr levende frelser og Herre, han som n er p plass ved Guds den allmektiges hyre hnd! Derfra leder han kirken p vei til alle folkeslag med evangeliet og rettferdigheten.

Legg merke til stigningen gjennom kirkeret: Kristi fdsels dag, Kristi penbaringsdag, Kristi forklarelsesdag, Kristi oppstandelses dag, og s nr Jesus til toppen: Kristi himmelfarts dag.

 

Og s var det det andre som manglet: Pinsedagen med utrustning med Den hellige nd.

 

Jesus kunne ikke sende disiplene av grde uten Den hellige nd. Det var ikke nok med disiplenes entusiasme og vitneiver. Det er akkurat som Jesus vil kjle disiplene ned i ti dager etter himmelfarten, for at de skal forst hva som trengs:

Luk 24,46-49 Jesus sa til dem: "Slik str det skrevet: Messias skal lide og st opp fra de dde tredje dag,  47 og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem.  48 Dere er vitner om dette.  49 Og se, jeg sender over dere det som min Far har lovet. Men dere skal bli i byen til dere blir utrustet med kraft fra det hye."

Ja, pinsedagen har vi lest og hrt om, men hvordan kan du vite om du har nden?

Jeg vil gi deg et ord, som jeg hper du vil ta helt bokstavelig:

1 Kor 12,3 Ingen kan si: Jesus er Herre! uten i Den hellige nd.

 

Hvis du kjenner den minste dragning mot ha Jesus som Herre i livet, da kan du vite at Den hellige nd er p ferde har begynt sin gjerning i deg!

3. Men hva vil nden gjre med deg?

ndens frukt

Jo, hr hvilke planer han har med deg:

Gal 5,22-23 ndens frukt er kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.

 

Dette er skaperord. og jeg ber deg: Lukk opp ditt hjerte, og la nden skape i deg dette i deg nr du hrer ordene: kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Dette er Jesu personlighet som nden arbeider og knar inn i den som pner seg for ham.

 

Er ikke dette akkurat det du nsker? Jeg er i hvert fall sikker p at du nsker akkurat dette av familien din og av naboen din: kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.

Noen er engstelige for hva nden kan komme til gjre med dem. Men jeg tror ingen er redde for f akkurat disse egenskapene.

 

Kjrlighet nsker vi oss alle.

Legg merke til hvor konkret og realistisk kjrligheten ble i prekenteksten:

8   Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjrligheten skjuler en mengde synder. 

9   Vr gjestfrie mot hverandre uten klage. 

 

Vi har behov for mye overbrenhet i en menighet, at vi tler hverandre i kjrlighet, at ikke andres svakhet og synder hindrer oss i elske dem.

 

Og s nevnes spesielt gjestfriheten. DELK har sine rtter i haugianismen. Den vokste seg sterk ved at mennesker pnet hjemmene sine og tlte at fremmede kom innom og satte seg p mblene deres og fikk en seng sove i. I vr tid har vi s flotte menighetslokaler at gjestfriheten er nesten borte. Det er et stort savn at det ikke lenger er vanlig stikke innom hos hverandre uten at vi m avtale det p forhnd. Det viktigste er jo f en prat, og dele et sukk eller en glede.

4. Jesus bygger sin menighet ogs her hos oss

10 Tjen hverandre, hver og en med den ndegave han har ftt,

     som gode forvaltere av Guds mangfoldige nde. 

Kjenner du din ndegave?

Jeg blir nysgjerrig nr jeg leser disse ordene: hver og en med den ndegave han har ftt.

      Er det virkelig slik at nden gir en ndegave til hver enkelt som er med i en menighet?

      Ja, da blir det spennende se seg om. Hvilken ndegave er det du har, og du, og du?

      Hvis alle ndegavene nden har delt ut blir synlige i Bjerkely menighet, hvordan blir menigheten seende ut da?

      Er det virkelig slik at nden har mlt opp og porsjonert ut ndegaver til hver enkelt?

Ja, nden har til og med mlt opp og porsjonert ut nden du skal bre, troen du skal ha, og ndegaven du skal bre og oppgaven du skal ha.

Den som finner sin plass, tar ikke plassen fra noen annen! Jfr boken av Thomas Sjdin: Den som finner sin plass, tar ingen annens, Vrt Land forlag 2017.

 

Lytt n til disse ordene, og se om du kan f ye p ndens skjulte mnster i Bjerkely menighet:

Frst et ord om gavene: nden deler ut sine GAVER til hver enkelt, slik han vil. 1 Kor 12,11

 

S et ord om nden: NDEN er gitt hver enkelt av oss alt etter som Kristi gave blir tilmlt. Ef 4,7


S om troen: Hver og en skal holde seg til det ml av TRO som Gud har gitt ham. Rom 12,3

 

S om ndegaven: Tjen hverandre, hver og en med den NDEGAVE han har ftt,

som gode forvaltere av Guds mangfoldige nde. 1 Pet 4,10

 

Til slutt om oppgaven: Ut fra Kristus blir hele kroppen sammenfyd og holdt sammen av hvert bnd og ledd, alt etter den OPPGAVE hver enkelt har ftt tilmlt, s kroppen vokser og bygges opp i kjrlighet. Ef 4,16

 

Disse bibelordene viser deg at du ikke bare er n av verdens 2,3 milliarder kristne som Jesus skal holde styr p fra der han sitter ved Faderens hyre hnd. Han har kapasitet til se hver enkelt. Han har vrt med skape hver enkelt av oss, og har satt oss sammen med alle vre evner og mangler. Vre mangler har vi for at vi skal henge sammen med dem som kan utfylle dem. Vr skaper vet akkurat hva du er god for. Og s har nden mlt opp hva du kan bre av nde og tro og ndegaver og oppgaver.

            Disse gavene har han gitt til menigheten. Det er bare n av ndegavene som er til privat bruk, og det er tungetalen.

6. Til Guds re

Vi har dessverre mange eksempler i kirkens historie p at kristne har misbrukt ndens gaver til fremheve seg selv og ta ren selv for sine gaver og til ta makt over andre mennesker. Synd m vi alltid regne med, bde i og utenfor menigheten. Derfor fr vi formaninger til slutt i dagens tekst:

11 Den som taler, skal se til at han taler som Guds ord.

     Og den som tjener, skal tjene med den styrke Gud gir.

     Slik skal Gud i ett og alt bli ret, ved Jesus Kristus.

     Ham tilhrer herligheten og makten i all evighet! Amen.

 

Vi oppfordres til tjene med den styrke Gud gir. Du fler kanskje at du har liten styrke. Javel, da skal du tjene i menigheten med akkurat den styrke Gud gir. Ikke med den styrken du skulle nske at du hadde, eller den du synes du burde hatt, men med den styrke Gud gir deg.

Noen fristes til ta ren selv. Andre fristes til gjemme bort sin ndegave. Nr det viktigste for oss blir at Gud skal bli ret, da kan vi slippe Jesu ord inn p oss:

Matt 5,16 La deres lys skinne for menneskene, s de kan se de gode gjerningene dere gjr, og prise deres Far i himmelen!

 

Jeg tre nsker for Bjerkely menighet:

1.     At hver enkelt m finne ut hva nden har utporsjonert til akkurat deg av nde, tro, ndegave og oppgave.

2.     Det andre nsket er at dere m se etter bde ndens frukt og ndens gaver hos hverandre. At dere m lete trekk ved Jesu personlighet hos hverandre: Noen utstrler hans kjrlighet og glede og skaper fred rundt seg ... Og s at dere ser etter Jesu evner hos hverandre: Er det en som har en spesiell evne til se mennesker, og lytte og forst, eller en evne til si et Guds ord i rette tid, eller en evne til sette mennesker fri. ndens frukt og ndens gaver er rett og slett Jesu personlighet og Jesu evner.

3.     Det tredje nsket er at menighetens ledelse m knytte alle gavene sammen, fye dem sammen med bnd og ledd. Slik vil Jesu personlighet og Jesu evner kommer til syne i menigheten. Da gir det mening si at menigheten er Kristi kropp midt i denne verden.

Ef 4,15-16 Men vi skal vre tro mot sannheten i kjrlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus.  16 Ut fra ham blir hele kroppen sammenfyd og holdt sammen av hvert bnd og ledd, alt etter den oppgave hver enkelt har ftt tilmlt, s kroppen vokser og bygges opp i kjrlighet.

 

re vre Faderen og Snnen og Den hellige nd, som var og er og blir n sann Gud fra evighet og til evighet. Amen

 

Momenter

Hvordan vet jeg om jeg har ftt Den hellige nd? Jeg kan jo merke en syndig motstand i meg.

Vi trenger hente frem Paulus ord om det gamle menneske og nye menneske. Paulus brukte ordene det gamle menneske om det i oss som druknes i dpen, og det nye menneske om det som lftes opp av dpsvannet, slik Jesus ble reist opp fra de dde. Se Rom 6,6; 2 Kor 5,17; Gal 6,15; Ef 4, 22-24; Kol 3,9-10. Det gamle mennesket m jeg slite med til det trekker sitt siste sukk nr jeg dr. Men jeg skal se p det som korsfestet med Kristus, og jeg skal velge det nye menneske hver dag.

Et kristelig liv er ikke noe annet enn en daglig dp som en gang er begynt og stadig siden fortsetter. For snn m det bli gjort uten opphold: Alt det som hrer til den gamle Adam (les: det gamle menneske) m bli feiet ut, og det som hrer til det nye menneske m komme fram.

Hva er da det gamle menneske? Det er den naturen som vi har arvet fra Adam. Den er ukjrlig, hatefull, misunnelig, usedelig, gjerrig, doven, hovmodig, vantro, full av laster og uten noe godt i seg av naturen Nr vi n kommer inn i Kristi kirke (gjennom dpen), da skal alt dette minke for hver dag, slik at vi etter hvert blir mer milde, tlmodige, saktmodige, og mer og mer legger av oss gjerrighet, hat, misunnelse og hovmodighet.

Fra Luthers Store katekisme

Det nye livet med Jesus som fdt p ny kan fortone seg slik:

Mitt gamle menneske synes at Guds bud er et drass og kjenner irritasjon og trass.

Mitt nye menneske nsker leve ut Guds bud i kjrlighet.

 

Mitt gamle menneske synes synden er forlokkende. Mitt nye menneske synes synden er motbydelig.

 

Mitt gamle menneske kan synes at kristne mennesker er rare.

Mitt nye menneske kjenner en voksende kjrlighet til alle Guds skapninger.

 

Mitt gamle menneske vil ha plass til mitt ego. Mitt nye menneske vil gi plass til mine medmennesker.

 

En kristen trekkes i begge retninger s lenge han lever i denne verden. Det avgjrende er hvor han velger ha sin identitet: i sitt gamle menneske eller i det nye i egoismen eller i kjrligheten.

Hver dag vil jeg velge kjrlighetens vei, ne jeg ber min morgenbnn:
La alt jeg gjr og hele mitt liv vre til glede for deg! Amen.

ndens frukt og ndens gaver

Frukt er noe som vokser innenfra i det nye menneske, frukt som Den hellige nd skaper gjennom vr gjenfdte personlighet. Det er Jesu personlighet som kommer til syne p den mten, for hans liv rant over av kjrlighet, glede, fred ... ndens gaver er Jesu evner som gis oss fra himmelen. ndens gaver er frst og fremst beregnet p menighetsfellesskapet, alts gaver som nden sender med oss til menigheten. Slik bygger nden menigheten opp til vre Jesu kropp midt i denne verden!

ndens frukt er

kjrlighet, glede, fred,
overbrenhet, vennlighet, godhet,

trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Gal 5,22-23

 

Hos hver enkelt gir nden seg til kjenne
slik at det blir til gagn. 1 Kor 12,7

Nr vi leter etter ndens gaver i Det nye testamente
trer det frem et skjult mnster i menigheten

 

nden deler ut sine GAVER til hver enkelt, slik han vil. 1 Kor 12,11

 

NDEN er gitt hver enkelt av oss alt etter som Kristi gave blir tilmlt. Ef 4,7


Hver og en skal holde seg til det ml av TRO som Gud har gitt ham. Rom 12,3

 

Ut fra Kristus blir hele kroppen sammenfyd og holdt sammen av hvert bnd og ledd,
alt etter den OPPGAVE hver enkelt har ftt tilmlt, s kroppen vokser og bygges opp i kjrlighet. Ef 4,16

 

Tjen hverandre, hver og en med den NDEGAVE han har ftt,

som gode forvaltere av Guds mangfoldige nde. 1 Pet 4,10