Sokneprest Harald Kaasa Hammer
Maria budskapsdag, tilleggstekst
Tjøme kirke 21. mars 2010, kl 11.00
19 Kom, konge, kom
Ef 1,3-6 GUD VÆRE LOVET
118 Alle kilder bryter frem i glede
Luk 1,46-55 MARIAS LOVSANG
119 Vi synger med Maria
------------------
Salme 113,1-9 Herren er opphøyet
over alle folkeslag
------------------
203 Gud har fra evighet givet sin Sønn oss til
herre
FORBØNN 1
024 Kornet har sin vila
NATTVERD, alt B
656 Vår lovsang skal møte deg (Under
utdelingen)
290 Se universets Herre (Under utdelingen)
292 Store Gud vi lover deg, land og hav
(Melodi 270)
God søndag!
Det er Maria
budskapsdag i dag. Det er ni måneder til jul.
Da Maria fikk vite at hun skulle få
barn, var det som alt falt på plass, - ikke bare i hennes liv, men hun syntes
at det ble orden på alt i verden.
Dette er dagen for å se etter
Herrens gjerninger i vår verden. Det er dagen for å se hva som har skjedd i
Jesu fotspor gjennom verdenshistorien, og hva som har skjedd i våre liv. Det er
en dag for takk og for lovsang.
La oss være stille for Herren!
Maria budskapsdag
handler om noe så privat som at en ung dame får vite at hun skal få barn. Det
er som en dør åpnes på gløtt, slik at det blir en liten stripe av lys, og vi
kan titte inn i fremtiden. Slik er det vel med alle som får vite at de skal få
barn. Det åpnes en dørsprekk mot fremtiden, og alt blir annerledes.
Vi har hørt Marias lovsang, da det
for alvor gikk opp for henne at hun skulle får barn. For henne var det ikke
bare en dørsprekk mot en ukjent fremtid. Maria slår døren opp på vid vegg, og i
et blendende lys er det som hele verden faller på plass.
Marias lovsang er en
fantastisk vev av gammeltestamentlige løfter, og prekenteksten i dag er en av
kildene til Marias lovsang. Vi leser fra Salmenes bok, Salme 113:
Sal 113,1-9 Halleluja! Syng lovsang, Herrens tjenere, lovsyng Herrens
navn! 2 Lovet være Herrens navn fra nå og til evig tid! 3 Fra soloppgang til
solnedgang skal Herrens navn være lovet. 4 Herren er opphøyet over alle
folkeslag, over himmelen er hans herlighet. 5 Hvem er som Herren vår Gud, han
som troner i det høye, 6 som skuer ned i det dype, i himmelen og på jorden? 7
Han reiser de ringe opp av støvet og løfter de fattige fra asken. 8 Han lar dem
sitte sammen med stormenn, med høvdingene i sitt folk. 9 Barnløs kvinne lar han
bo i huset som lykkelig mor til en barneflokk. Halleluja!
Slik lyder Herrens
ord.
Det er ikke
vanskelig å høre tonene fra Salme 113 i Marias lovsang. Ordene om "den
barnløse kvinne" kaster et spesielt lys over henne som skulle bli mor uten
å ha vært nær noen mann. Med lovprisningen av ham som reiser de ringe opp av
støvet, løftes Maria, som Herrens ringe tjenerinne, opp til å bli en
nøkkelperson for frembruddet av rett og rettferdighet i verden. Halleluja!
I vår tid er det mange fordommer om kvinnene i Bibelsk tid. De var
liksom så usynlige og ulærde. Men Marias lovsang viser en helt annen side ved
Bibelens kvinner. Lovsangen hennes er en fantastisk vev av gammeltestamentlige
løfter, og Marias reaksjon på engelens budskap viser at hun var vel fortrolig
med høydepunktene i folkets historie. Maria har en våkenhet og lydhørhet for
Guds vei gjennom historien, som kan være til lærdom og forbilde for alle som er
så heldige å ha rik tilgang til Guds ord.
Marias lovsang er
den fjerde store lovsang av Bibelens kvinner. De står som fire søyler i
Bibelen: Mirjams lovsang, Deborahs lovsang, Hannas lovsang og Marias lovsang.
søster av Moses og Aron. Mirjam var med å lede jødefolket ut av
trellehuset i Egypt. Hun var med da folket gikk tørrskodd gjennom havet, før
bølgene stanset forfølgerne.
2. Mosebok 15,20 Så tok profetinnen
Mirjam, søster til Aron, en tromme i hånden, og alle kvinnene fulgte etter
henne, slo på tromme og danset. 21 Mirjam sang fore: "Lovsyng
Herren, for han er høy og herlig, hest og kriger styrtet han i sjøen!"
Hører du tonene igjen i Marias lovsang?
"store ting har han gjort mot
meg,
han den mektige; hellig er hans
navn.
Han gjorde storverk med sin sterke
arm;
og støtte herskere ned fra
tronen,
men de små opphøyet han."
Gud nevner Mirjam i samme åndedrag som Moses og Aron:
Mika 6,4 Jeg førte deg opp fra
Egypt og løste deg ut av trellehuset.
Jeg satte Moses, Aron og Mirjam til å føre deg.
Hennes lovsang er kanskje den aller eldste delen av Det gamle
testamente. Deborah var en av dommerne som regjerte jødefolket fra de kom inn i
det lovede land på 1200-tallet og frem til kongedømmet ble innført 200 år
senere. Deborah kalles for "en mor i Israel". (Dom 5,7) Det er en
hedersbetegnelse. Deborah sang om Jael som ved sin kløkt befridde folket sitt!
"Hun skal være velsignet blant kvinner!" sang Deborah om Jael. (Dom
5,24) Med disse ordene hilste Elisabeth Maria: "Velsignet være du blant
kvinner!"
Hanna levde 200 år etter Deborah. Hanna kunne ikke få barn. Når
andre spottet henne for det, kjente hun det himmelropende urettferdig. "I
sin hjertesorg bad hun til Herren, og hun gråt sårt," står det. (1 Sam
1,10) Og så fikk hun bli mor til Samuel, profeten som skulle salve den første
konge i Jødeland. Hanna brøt ut i en lovsang, som klinger igjen i Marias
lovsang:
1. Sam 2,1 Mitt hjerte fryder seg i
Herren, Herren gir meg stor kraft. Nå
kan jeg le av mine fiender, for jeg gleder meg over din frelse. 4 Stridsmenns
buer brytes i stykker, men de trette ruster seg med kraft. 8 Han reiser de ringe opp av støvet, og
løfter de fattige fra asken. Han lar dem
sitte sammen med stormenn og gir dem en ærefull plass. For jordens søyler hører Herren til, han
bygde verden opp på dem.
Hele verden kom på plass for Hanna, da hun fikk barn. Hun opplevde
rett og rettferdighet, og dermed fikk hun øye på de store sammenhenger i
tilværelsen. - Slik som for Maria, hun som gav oss den fjerde lovsangen.
Hannas sønn het Samuel - "Gud hører" betyr navnet hans.
Samuel salvet de første kongene i Israel. Messias betyr "den
salvede". Salven er også en forbindelse mellom Hanna og Maria. Maria
skulle føde Messias, den salvede frelserkonge for alle folk. Det er han som
gjør at vi er samlet i Tjøme kirke akkurat nå. Jesus er salvet til frelserkonge
også for vårt folk, og for deg og meg.
4 Herren er opphøyet over alle folkeslag, over himmelen er hans
herlighet. 5 Hvem er som Herren vår Gud, han som troner i det høye, 6 som skuer
ned i det dype, i himmelen og på jorden? 7 Han reiser de ringe opp av støvet og
løfter de fattige fra asken. 8 Han lar dem sitte sammen med stormenn, med
høvdingene i sitt folk.
Det kan
virke fremmed for oss at budskapet til Maria får henne til å juble ut om en
rettferdstid for alle undertrykte. Det er fremmed fordi vi stadig får høre at
vi ikke må blande kristendom og politikk. Dette slagordet brukes vel oftest av
dem som vil kneble kristendommen i samfunnet vårt. Til alle tider har
kristendommen provosert politikere som ikke har villet høre om at Gud står over
alle folkeslag, og at Gud ikke tåler urett, uansett hvem som undertrykker
andre.
Hvis det ikke har nyttet å kneble
kristendommen, så har mange statsledere skaffet seg kontroll over kirken, og
brukt den til å binde folket sammen i en enhetlig kultur. Det finnes nok unntak.
Det finnes eksempler på troende statsledere som har hatt evangeliet som
drivkraft for sin politikk, men det er adskillig flere eksempler på statsledere
som har gjort kristendommen til instrument for sin egen politikk.
Det finnes
mange politiske systemer, gode og dårlige. Bibelen foreskriver ikke et spesielt
kristelig politisk system. Men Gud stiller noen minstekrav til politiske
systemer og minstekrav til lov og rett. Det gjelder særlig rettferdigheten i
lovgivningen og rettspleien i landet. Rettferdigheten kommer spesielt til
uttrykk i møte med enker og foreldreløse, innflyttere og fattige, og andre som
er spesielt utsatt i samfunnet.
Det er mange i vår kultur som bruker
masse krefter på å beskrive kirkens og misjonens bedrøvelige historie. Men vi
kommer ikke unna at det skjedde en kulturendring da kristenretten ble innført i
vårt land. De små ble løftet opp og fikk menneskeverd. Og de utskjelte
pietistene på 1600- og 1700-tallet la grunnlaget for vårt moderne
velferdssamfunn, ved å etablere skolevesen, sykestell og misjon. Misjonen åpnet
vårt folks øyne for internasjonalt ansvar. Misjonen har nådd ut til folk etter
folk med skolevesen, sykestell og ansvar for å bringe evangeliet videre.
Mange av frigjøringslederne som
ledet oppstanden mot kolonivelde og utbytting på 1900-tallet, hadde gått på
misjonens skoler og lært om Guds rettferdighet. På avstand kan vi si oss glade
eller bekymret for hvordan de gikk frem, men det er ikke tvil om hvor de hadde
fått sine idealer om menneskeverd og rettferdighet for alle.
Jes 42,1 Se, min tjener som jeg støtter, min utvalgte som jeg har
behag i. Jeg har lagt min Ånd på ham, han skal bringe retten ut til folkene.
Jes 42,4 Han skal ikke bli utmattet og ikke bryte sammen, før han
har utbredt retten på jorden. Fjerne kyster venter på hans lære.
I forhold
til andre folk på jorden, har vi en høy grad av rettssikkerhet i Norge, og vern
av menneskeverdet. Men urett kan skje på mange plan. Kanskje lever du i skyggen
av en urett som har rammet deg, et overgrep eller en undertrykkelse som du ikke
ser noen ende på.
Til deg har Maria budskapsdag en
spesiell adresse. Du har en Gud som ser! Og du har en Gud som en dag skal reise
deg opp, og løfte deg opp av uretten!
Salme 113,5 Hvem er som Herren vår Gud, han som troner i det høye, 6
som skuer ned i det dype, i himmelen og på jorden?
Jes 57,15 Så sier han som er høyt opphøyet, som troner evig og
heter Den Hellige: I det høye og hellige bor jeg og hos den som er knust og
nedbøyd i ånden. Jeg vil vekke de nedbøydes ånd til liv og gjøre de knustes
hjerter levende.
Til alle
som tar seg friheter overfor andre mennesker, er det et enstemmig rop gjennom
Det gamle og det nye testamente:
Ordsp 14,31 Den som er hard mot en stakkar, håner hans skaper, den
som er mild mot de fattige, ærer Gud.
Det betyr
at når vi møter en stakkar, kommer vi i en bekjennelsessituasjon. For bak
stakkaren stå han som har skapt stakkaren. Og han tar det personlig hvis
vi tar oss friheter med dem han har skapt:
Ordsp 14,31 Den som er hard mot en stakkar, håner hans skaper, den
som er mild mot de fattige, ærer Gud.
Den samme
tonen hører vi i Det nye testamente:
Rom 2,7-11 De som utrettelig gjør det gode og søker ære, herlighet
og uforgjengelighet, skal få evig liv. 8 Men de som bare tenker på seg selv,
som lar seg lede av uretten og er ulydige mot sannheten, har vrede og harme i
vente. 9 Trengsel og angst skal komme over hvert menneske som gjør det onde,
jøde først og så greker. 10 Men herlighet, ære og fred skal den få som gjør det
gode, jøde først og så greker. 11 For Gud gjør ikke forskjell på folk.
Guds
opptatthet av rett og rettferdighet tas vare på av hans helt annerledes måte å
organisere sin kirke på.
Mark 10,42-45 Jesus kalte disiplene til seg og sa: «Dere vet at de
som regnes for å være folkenes fyrster, er herrer over dem, og deres mektige
menn hersker over dem med makt. 43 Men slik er det ikke blant dere. Den som vil
være stor blant dere, skal være alles tjener, 44 og den som vil være den
fremste blant dere, skal være alles trell. 45 For Menneskesønnen er ikke kommet
for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for
mange.»
Her ser vi
hvordan Jesu måte å organisere kirken på, henger nær sammen med hans
frelsergjerning. "Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men
for selv å tjene og gi sitt liv." Legg merke til hva Paulus skriver til
korinterne:
1 Kor 4,9 For meg ser det ut som om Gud har satt oss apostler
aller nederst.
Dette er
en påminnelse til vår kirke og til alle verdens kirker. Evangelium og
herskelyst henger ikke sammen.
Jesus kom til
jord for å gi sitt liv til løsepenge, både for å løse oss fra den synd og skyld
som vi selv har pådratt oss, og for å reise oss opp fra urett som andre har
påført oss. Noe av dette skal vi få oppleve i dette livet, og noe skal vi først
få oppleve når Gud en gang skaper "en ny himmel og en ny jord hvor
rettferdighet bor". 2 Pet 3,13
Vi som
lever i verdens rikeste land får en ekstra utfordring på Maria budskapsdag.
Derfor er
dette en dag for å se etter
Herrens gjerninger i vår verden. Det er dagen for å se hva som har skjedd i
Jesu fotspor gjennom verdenshistorien, og hva som har skjedd i våre liv. Det er
en dag for takk og for lovsang.
La oss be og
lovprise vår Gud:
La din vilje skje på
jorden som i himmelen.
For riket er ditt,
og makten og æren i evighet! Amen
Ef 1,3-6 Lovet være
Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i Kristus har velsignet oss med all
Åndens velsignelse i himmelen. 4 I Kristus utvalgte han oss før verdens
grunnvoll ble lagt til å stå for hans ansikt, hellige og uten feil. I
kjærlighet 5 og etter sin egen gode vilje avgjorde han på forhånd at vi skulle
få rett til å være hans barn ved Jesus Kristus, 6 til lov og pris for hans
herlighet og nåde, som han overøste oss med i ham som han elsker så høyt.
Luk 1,46-55 Da sa
Maria: «Min sjel opphøyer Herren, 47 og min ånd fryder seg i Gud, min frelser.
48 For han har sett til sin ringe tjenerinne. Og se, fra nå av skal alle
slekter prise meg salig, 49 for store ting har han gjort mot meg, han, den
mektige; hellig er hans navn. 50 Fra slekt til slekt varer hans miskunn for dem
som frykter ham. 51 Han gjorde storverk med sin sterke arm; han spredte dem som
bar hovmodstanker i hjertet. 52 Han støtte herskere ned fra tronen og opphøyet
de lave. 53 Han mettet de sultne med gode gaver, men sendte de rike tomhendte
fra seg. 54 Han tok seg av Israel, sin tjener, og kom i hu sin miskunn 55 slik
han lovet våre fedre, Abraham og hans ætt, til evig tid.»