Harald Kaasa Hammer, N¿tter¿y

Siste s¿ndag i kirkeŒret, 2. rekke

Bjerkely kirke - DELK

25. november 2018, kl 11.00

SALMER (DELKs salmeb¿ker)

F¿r preken:

943 hvor salig Œ fŒ vandre ... , mŒ ingen bli tilbake

-------------------------------

Preken Matt 25,1-13 Brudepikene

-------------------------------

Etter preken:

944 salige dag som i hŒpet vi venter ... da allmaktens Herre alene regjerer

 

Den ene leseteksten denne dagen kan eventuelt passe som Œpningstekst:

Kol 1,9-14 ... satte dere i stand til Œ fŒ del i de helliges arv

Andre aktuelle salmer:

393 Hvor salig er den lille flokk ... StŒr jeg for deg ... med lys i lampen min

597 Jeg l¿fter opp til Gud min sang ... da l¿ses jeg, da gŒr jeg inn

604 Ja, engang mine ¿yne skal se Kongen i hans prakt

579 Min hjertens glede kommer ... da ser vi ham med glede

947 Hjemme i himlen ... nŒr alle frelste er berget i havn

I dag feirer vi Kristi kongedag Ð den siste s¿ndagen i dette kirkeŒret.

Dagen heter ogsŒ Domss¿ndagen, men i st¿rstedelen av kristenheten kalles den Kristi kongedag. For pŒ dommens dag skal Kristus vise seg som konge.

Vi har l¾rt Jesus Œ kjenne som verdens frelser. Den f¿rste gang han kom, kom han ikke for Œ d¿mme verden, men for Œ frelse verden. (Joh 3,17) Men ved denne verdens ende skal han komme igjen som konge og dommer. Da skal han gjennomf¿re rett og rettferdighet, og sette alle ting i rett stand.

Flp 2,10-11 I Jesu navn skal (derfor) hvert kne b¿ye seg, i himmelen, pŒ jorden og under jorden, 11 og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ¾re!

 

Jeg vet ikke hva du tenker om dommens dag. Jesus vil vi skal m¿te den dagen med forventning. En dag skal Menneskes¿nnen komme i skyen med stor makt og herlighet.

Men nŒr dette begynner Œ skje, sa Jesus, da rett dere opp og l¿ft hodet! For da skal dere snart bli satt fri. Luk 21,28

 

Det er Herrens mŒl at dommens dag skal bli en frigj¿ringsdag og ikke en fortvilelsens dag. Det var jo derfor Jesus kom i god tid f¿r dommens dag. Han kom for Œ fŒ orden i ditt og mitt livsregnskap f¿r dommen! Han kom for Œ fŒ oss over pŒ sin side!

Dagen i dag er en gylden anledning til Œ fŒ orden i sitt livsregnskap!

 

Jeg har kjent uroen i meg nŒr jeg har forberedt meg til gudstjenesten: Jeg vil sŒ gjerne v¾re med inn! Og sŒ vil jeg sŒ gjerne se hver enkelt av dere igjen, innenfor d¿ren. Ó, mŒ ingen bli tilbake under pilegrimsferden hjem!Ó sang vi (943).

 

Jeg kjenner det krevende Œ preke denne dagen, fordi jeg vet at noen automatisk tenker at de vil falle utenfor pŒ dommens dag. Jeg ber om at Den hellige Œnd mŒ dele ut dagens tekst i menigheten, og fordele den rett mellom oss som er her.

á      Du som er sŒ sikker pŒ din kristenstand at du har begynt Œ ta deg friheter: Jeg ber om at nden mŒ gi deg det du trenger, at du mŒ hentes inn igjen til ny omvendelse, slik at Jesus blir den viktigste for deg igjen.

á      Og jeg ber om at nden mŒ dele ut av dagens tekst til deg som har et urolig hjerte, slik at du i dag kan finne trygghet i Guds frelsesvilje. Det er forskjell mellom sikkerhet og trygghet. Den som er sikker begynner Œ ta seg friheter. Den som er trygg, vet hvor viktig det er Œ holde fast. Jeg ber om at Den hellige Œnd mŒ gi deg barnekŒrets Œnd, sŒ det blir naturlig Œ rope pŒ din himmelske Far.

á      Og jeg ber om at nden mŒ dele ut av dagens tekst til deg som utsetter det du vet at du mŒ gj¿re en gang, slik at du griper den utstrakte frelserhŒnden mens det ennŒ er nŒdetid. Det er en gyllen anledning for Œ gj¿re det i dag!

PREKEN

Dette hellige evangelium stŒr skrevet hos evangelisten Matteus i det 25. kapittel, fra vers 1:

Matt 25,1-13 NŒr Herren kommer igjen (24,50), da kan himmelriket sammenlignes med ti brudepiker som tok oljelampene sine og gikk ut for Œ m¿te brudgommen.  2 Fem av dem var uforstandige, og fem var kloke.  3 De uforstandige tok med seg lampene sine, men ikke olje.  4 Men de kloke tok med seg kanner med olje sammen med lampene.  5 Da det trakk ut f¿r brudgommen kom, ble de alle trette og sovnet.  6 Men ved midnatt l¿d et rop: `Brudgommen kommer! GŒ og m¿t ham!`  7 Da vŒknet alle brudepikene og gjorde lampene i stand.  8 Men de uforstandige sa til de kloke: `Gi oss litt av oljen deres, for lampene vŒre slukner.`  9 `Nei`, svarte de kloke, `det blir ikke nok til bŒde oss og dere, gŒ heller til kj¿pmannen og kj¿p selv!`  10 Mens de var borte for Œ kj¿pe, kom brudgommen, og de som var forberedt, gikk sammen med ham inn til bryllupet, og d¿ren ble stengt.  11 Senere kom ogsŒ de andre brudepikene og sa: `Herre, herre, lukk opp for oss!`  12 Men han svarte: `Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke.`  13 SŒ vŒk da, for dere kjenner ikke dagen eller timen. 

Hellige Far, hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet. Amen.

 

Fem kloke brudepiker og fem uforstandige. Det handler om noe sŒ enkelt som Œ ta med olje til lampene. Fem hadde tatt med ekstra olje, og fem hadde ikke gjort det. Det var ikke noe mesterstykke de kloke gjorde. De fem uforstandige kunne ogsŒ tatt med seg olje, akkurat som de kloke. Men de gjorde det ikke. Det er det tragiske i fortellingen.

 

Grunnen til at Jesus forteller denne historien, er at han vil ha alle med seg inn til det evige liv. Han advarer oss i tide, sŒ vi kan v¾re beredt. Han gj¿r det helt umisforstŒelig for oss at det finnes to muligheter etter dette livet. Enten kommer vi innenfor d¿ren til festen og gleden, eller sŒ blir vi stŒende utenfor.

 

Derfor blir det om Œ gj¿re for oss i dag, nŒr vi har denne teksten, Œ fŒ visshet om hvordan det stŒr til med oss. Hvis det aner oss at vi er i feil flokk, sŒ mŒ vi komme oss over i den rette flokken, mens det ennŒ er tid.

            Jesus gav oss ikke denne fortellingen for at du skulle bli fortvilet og usikker: Tenk om jeg blir stŒende utenfor. Denne fortellingen er ikke en spŒdom og den handler ikke om forutbestemmelse og skjebne. Fortellingen er et kall til Œ fŒ orden pŒ regnskapet i tide. 

Det handler om Œ v¾re Jesus-opptatt eller selvopptatt!

De fem uforstandige var brudepiker de ogsŒ. De h¿rte til flokken som var dratt ut for Œ m¿te brudgommen. De hadde lamper med seg, akkurat som de forstandige, og de hadde den samme hensikt som de kloke. Ð Men av en eller annen grunn hadde de ikke brydd seg med Œ ta med olje, i tilfelle det dro ut f¿r brudgommen kom. Kanskje de ikke brydde seg. Eller kanskje hadde de dŒrlige rŒdgivere, som sa: ÇDet er vel ikke sŒ n¿ye. Det gŒr sikkert bra. Fred og ingen fare.È

            De uforstandige hadde ikke tatt med i beregning at det kunne ta tid. De var skj¿desl¿se. Kanskje var de mer opptatt av seg selv og hvor flott det var Œ v¾re brudepike og ha sŒ fin kjole. Kanskje var det ikke brudgommen og oppgaven sin de var opptatt av, de var bare opptatt av Œ ta seg ut. Det er en fristelse for oss som kaller oss kristne ogsŒ, Œ bli sŒ opptatt av vŒr kristendom, at Jesus blir helt borte. Her fŒr enhver tale for seg selv. En prest kan bli sŒ opptatt av prekenene sine og gudstjenesten at Jesus blir helt borte!

Jesus beskriver flere ganger situasjonen med den stengte d¿ren

I Bergprekenen leser vi:

Matt 7, 21 - 23 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gj¿r min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg pŒ den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde Œnder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gj¿r urett! 

Luk 13, 25 - 27 NŒr husbonden f¿rst har reist seg og lukket d¿ren, og dere stŒr utenfor og banker pŒ og sier: "Herre, lukk opp for oss!" da skal han svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra." 26Da vil dere si: "Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist pŒ gatene vŒre." 27 Men han skal svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gj¿r urett." 

 

Her ser vi igjen det samme som med brudepikene. Det er noe grunnleggende som mangler, selv om de er med i flokken, selv om de har spist og drukket sammen med Jesus, og h¿rt hans undervisning, - selv om de har profetert i Jesu navn, drevet ut onde Œnder og gjort mange mektige gjerninger i hans navn. - Alt dette er gode ting! h¿re til i en menighet, Œ lytte til kristen undervisning, Œ gŒ til nattverd, og Œ formidle Jesu ord og gjerninger i menigheten. Alt dette er gode ting. Likevel gŒr det an Œ bli disket.

Det er godt Œ se Therese Johaug tilbake i skisporet. Hun har l¾rt oss at det gŒr an Œ v¾re verdens beste, og likevel bli diskvalifisert. Hvis vi gj¿r urett, blir vi diskvalifisert, selv om vi har v¾rt med i flokken. Selv om vi har spist og drukket med Jesus ved nattverdbordet, og lyttet til hans forkynnelse i Det nye testamente, - ja, selv om vi har gjort store gjerninger i menigheten, sŒ blir vi likevel diskvalifisert hvis vi slutter fred med uretten. Jesus var lidenskapelig opptatt av rett og rettferdighet for de undertrykte da han vandret pŒ jorden. 700 Œr f¿r Jesus kom, skrev profeten Jesaja om ham: ÇHan skal bringe retten ut til folkene.È (Jes 42,1-3)

NŒr Jesus var sŒ lidenskapelig opptatt av retten, kan ikke hans disipler slutte fred med uretten. Han kan ikke kjennes ved oss, dersom vi er urettferdige mot dem han elsker.

Hva mŒ det til for ikke Œ bli stŒende utenfor?

a. Det f¿rste som mŒ til er Œ gj¿re opp sin sak med Gud.

Det skjer ved at vi bekjenner vŒre synder og lar Jesus ta syndene vŒre opp pŒ korset.

Synd er f¿rst og fremst Œ gj¿re urett mot mine medmennesker. Synd er Œ gi uretten plass i Guds skaperverk. Hvis vi gir uretten plass, da er vi pŒ kollisjonskurs med Gud selv. Gud vil ha oss inn i lyset og rettferdigheten.

1 Joh 1,6-9 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i m¿rket, da lyver vi og f¿lger ikke sannheten.  7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans S¿nn, renser oss for all synd.  8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.  9 Men dersom vi bekjenner vŒre synder, er han trofast og rettferdig, sŒ han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 

 

Kravet er ikke at du skal v¾re fullkommen. Legg merke til det vi leser i Johannes Œpenbaring:

p 22,14-15 Salige er de som vasker sine kapper. De skal fŒ rett til Œ spise av livets tre og gŒ gjennom portene inn i byen.  15 Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker l¿gn og taler l¿gn.

 

Det stŒr ikke at de som er utenfor er de som en gang har drevet hor, eller som en gang har drept eller en gang har dyrket avguder eller en gang har l¿yet. Da ville det ikke mange bli frelst. Nei, det er de som elsker dette og driver pŒ med det, som blir stŒende utenfor. De som kommer inn er de som vasker sine kl¾r, Ð altsŒ de som tar imot renselse for uretten de har gjort, og bryter med uretten.

 

b. Det andre som mŒ til for ikke Œ bli stŒende utenfor, er at vi mŒ la synden bli hengende pŒ korset. Slik Jesus naglet syndene vŒre og gjeldsbrevet fast pŒ korset, slik skal ogsŒ vi erkl¾re at synden er d¿d og korsfestet. Hvis vi fortsetter med uretten og gj¿r den til vŒr igjen, da betyr det at vi slutter fred med synden.

SŒ snart vi faller i en synd, skal den bekjennes og bekjempes, selv om vi mŒ bekjenne den samme synden tusen ganger. Men jeg mŒ aldri alminneliggj¿re synden ved Œ si at ingen er fullkommen, og ingen er syndfri, og jeg kan jo ikke love noe. kalle noe for synd, er Œ erkl¾re: ÇDette skal ikke forekomme!È bekjenne en synd, betyr ogsŒ at vi bestemmer oss for Œ slutte med den synden.

 

Jeg mŒ altsŒ holde meg n¾r korset, og holde meg sŒ n¾r Jesus at han smitter meg med sitt lys, sin varme og sin kj¾rlighet, og sitt engasjement for Œ utbre retten i verden.

Den gode revisor

I de siste Œrene har jeg forandret mitt syn pŒ revisorer.

Av gode grunner har ikke jeg hatt sŒ mye med tall og regnskaper Œ gj¿re. Men jeg har lest noen Œrsberetninger, og sett revisorens stempel pŒ regnskapet: ÇRevidert og funnet i orden.È, - og sŒ har jeg pustet lettet ut.

 

Gjennom mitt arbeide som prest har jeg fŒtt inntrykk av at mange ser pŒ VŒrherre slik som jeg har sett for meg en revisor. Jeg har sett for meg at en revisor, det er en mann med hatt og stokk og briller, som kommer og snuser i alle kriker og kroker, opp og ned gjennom lange tallkolonner. Og han har ett mŒl for ¿ye: Œ finne noe Œ ta meg for!

            Men sŒ fikk jeg m¿te en revisor i arbeid. I kirkeorganisasjonen pŒ N¿tter¿y hadde vi en regnskapsf¿rer som heter Eva. En trivelig dame med underfundige, kloke kommentarer med et ertende, muntert smil! Jeg var stadig innom Eva for Œ fŒ meg en prat. En dag jeg banket pŒ kontord¿ra hennes, stanset jeg pŒ d¿rstokken, for hun hadde allerede bes¿k, og de satt med masse papirer og regnskapsb¿ker. ÇKom bare inn,È sa Eva. ÇJeg har bes¿k av revisor.È Oj, tenkte jeg, nŒ er det dommedag for Eva. ÇJammen, det er jo lenge til Œrsoppgj¿ret!È sa jeg.

Eva leste tankene mine. Og hun sŒ pŒ meg med sitt ertende smil: ÇDu skj¿nner det, Harald, at revisor hjelper meg Œ fŒ orden i regnskapet F¯R oppgj¿rsdagen.È Der fikk jeg den!

Jeg har l¾rt nŒ! En revisor er ikke det motsatte av en frelser. VŒrherre kom til verden i GOD TID, for Œ hjelpe oss Œ fŒ orden i regnskapet F¯R oppgj¿rsdagen. Jo f¿r vi slipper Jesus inn i regnskapene vŒre, desto mer kan han l¿fte angsten bort. De som skyver fra seg alle tanker om dommens dag, og lŒser dem ned i en skuff, Ð de skulle heller invitere revisor inn pŒ forhŒnd. Vi mŒ bli kjent med Jesus HER OG N, sŒ vi kan glede oss til han skal komme igjen. Det er heldigvis HAN som skal d¿mme levende og d¿de, nŒr den tid kommer.

            Jesus vet hva det er Œ v¾re menneske. Han har pr¿vd det meste av det vi mennesker kan gŒ igjennom, og mere til. Han ble f¿dt av en ugift mor, foreldrene forsto ham ikke da han var tenŒring, hans jordiske far forsvant tidlig ut av historien, vennene forlot ham da han hadde mest bruk for dem, og han ble offer for historiens st¿rste justismord. NŒ er det han som sitter han ved Guds, den allmektige Faders h¿yre hŒnd, og der kan han legge inn et godt ord for alle oss som har opplevd NOE av alt som han opplevde. NŒr vi sender opp vŒre b¿nner, er det betryggende Œ ha en kjenning og erfaren saksbehandler ved sjefens h¿yre hŒnd! 

Forventning

Kj¾re venner! Det gŒr an Œ m¿te Herrens gjenkomst med forventning. Det gŒr an Œ gj¿re seg klar til Œ m¿te vŒr Gud. Jeg hŒper og ber om at denne s¿ndagen kan vende uroen din til glede og forventning. 

            Og om du er i tvil om du tilh¿rer de kloke eller de uforstandige, sŒ vit at Jesus har gitt oss denne fortellingen for at vi skal fŒ orden i regnskapet i tide. NŒ har vi muligheten. La ikke muligheten gŒ forbi deg. Jesus vil ha deg med inn til sin glede. Det var derfor han kom!

            Du er ikke alene med en sŒ viktig sak som dette. For det f¿rste mŒ det bli naturlig mellom kristne Œ snakke sammen om noe som gjelder hver enkelt av oss. For det andre er det innsatt prester iblant oss, som satt til Œ lede menigheten pŒ rett vei. Du er velkommen til Œ be presten din om hjelp til Œ komme i et rett forhold til Jesus. Dette er en helt naturlig ting Œ snakke med en prest om!

 

®re v¾re Faderen og S¿nnen og Den Hellige nd, som var er og blir Žn sann Gud, fra evighet og til evighet. Amen.