Harald Kaasa Hammer, Nttery

Siste sndag i kirkeret, 2. rekke

Bjerkely kirke - DELK

25. november 2018, kl 11.00

SALMER (DELKs salmebker)

Fr preken:

943 hvor salig f vandre ... , m ingen bli tilbake

-------------------------------

Preken Matt 25,1-13 Brudepikene

-------------------------------

Etter preken:

944 salige dag som i hpet vi venter ... da allmaktens Herre alene regjerer

 

Den ene leseteksten denne dagen kan eventuelt passe som pningstekst:

Kol 1,9-14 ... satte dere i stand til f del i de helliges arv

Andre aktuelle salmer:

393 Hvor salig er den lille flokk ... Str jeg for deg ... med lys i lampen min

597 Jeg lfter opp til Gud min sang ... da lses jeg, da gr jeg inn

604 Ja, engang mine yne skal se Kongen i hans prakt

579 Min hjertens glede kommer ... da ser vi ham med glede

947 Hjemme i himlen ... nr alle frelste er berget i havn

I dag feirer vi Kristi kongedag den siste sndagen i dette kirkeret.

Dagen heter ogs Domssndagen, men i strstedelen av kristenheten kalles den Kristi kongedag. For p dommens dag skal Kristus vise seg som konge.

Vi har lrt Jesus kjenne som verdens frelser. Den frste gang han kom, kom han ikke for dmme verden, men for frelse verden. (Joh 3,17) Men ved denne verdens ende skal han komme igjen som konge og dommer. Da skal han gjennomfre rett og rettferdighet, og sette alle ting i rett stand.

Flp 2,10-11 I Jesu navn skal (derfor) hvert kne bye seg, i himmelen, p jorden og under jorden, 11 og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders re!

 

Jeg vet ikke hva du tenker om dommens dag. Jesus vil vi skal mte den dagen med forventning. En dag skal Menneskesnnen komme i skyen med stor makt og herlighet.

Men nr dette begynner skje, sa Jesus, da rett dere opp og lft hodet! For da skal dere snart bli satt fri. Luk 21,28

 

Det er Herrens ml at dommens dag skal bli en frigjringsdag og ikke en fortvilelsens dag. Det var jo derfor Jesus kom i god tid fr dommens dag. Han kom for f orden i ditt og mitt livsregnskap fr dommen! Han kom for f oss over p sin side!

Dagen i dag er en gylden anledning til f orden i sitt livsregnskap!

 

Jeg har kjent uroen i meg nr jeg har forberedt meg til gudstjenesten: Jeg vil s gjerne vre med inn! Og s vil jeg s gjerne se hver enkelt av dere igjen, innenfor dren. Ӂ, m ingen bli tilbake under pilegrimsferden hjem! sang vi (943).

 

Jeg kjenner det krevende preke denne dagen, fordi jeg vet at noen automatisk tenker at de vil falle utenfor p dommens dag. Jeg ber om at Den hellige nd m dele ut dagens tekst i menigheten, og fordele den rett mellom oss som er her.

      Du som er s sikker p din kristenstand at du har begynt ta deg friheter: Jeg ber om at nden m gi deg det du trenger, at du m hentes inn igjen til ny omvendelse, slik at Jesus blir den viktigste for deg igjen.

      Og jeg ber om at nden m dele ut av dagens tekst til deg som har et urolig hjerte, slik at du i dag kan finne trygghet i Guds frelsesvilje. Det er forskjell mellom sikkerhet og trygghet. Den som er sikker begynner ta seg friheter. Den som er trygg, vet hvor viktig det er holde fast. Jeg ber om at Den hellige nd m gi deg barnekrets nd, s det blir naturlig rope p din himmelske Far.

      Og jeg ber om at nden m dele ut av dagens tekst til deg som utsetter det du vet at du m gjre en gang, slik at du griper den utstrakte frelserhnden mens det enn er ndetid. Det er en gyllen anledning for gjre det i dag!

PREKEN

Dette hellige evangelium str skrevet hos evangelisten Matteus i det 25. kapittel, fra vers 1:

Matt 25,1-13 Nr Herren kommer igjen (24,50), da kan himmelriket sammenlignes med ti brudepiker som tok oljelampene sine og gikk ut for mte brudgommen.  2 Fem av dem var uforstandige, og fem var kloke.  3 De uforstandige tok med seg lampene sine, men ikke olje.  4 Men de kloke tok med seg kanner med olje sammen med lampene.  5 Da det trakk ut fr brudgommen kom, ble de alle trette og sovnet.  6 Men ved midnatt ld et rop: `Brudgommen kommer! G og mt ham!`  7 Da vknet alle brudepikene og gjorde lampene i stand.  8 Men de uforstandige sa til de kloke: `Gi oss litt av oljen deres, for lampene vre slukner.`  9 `Nei`, svarte de kloke, `det blir ikke nok til bde oss og dere, g heller til kjpmannen og kjp selv!`  10 Mens de var borte for kjpe, kom brudgommen, og de som var forberedt, gikk sammen med ham inn til bryllupet, og dren ble stengt.  11 Senere kom ogs de andre brudepikene og sa: `Herre, herre, lukk opp for oss!`  12 Men han svarte: `Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke.`  13 S vk da, for dere kjenner ikke dagen eller timen. 

Hellige Far, hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet. Amen.

 

Fem kloke brudepiker og fem uforstandige. Det handler om noe s enkelt som ta med olje til lampene. Fem hadde tatt med ekstra olje, og fem hadde ikke gjort det. Det var ikke noe mesterstykke de kloke gjorde. De fem uforstandige kunne ogs tatt med seg olje, akkurat som de kloke. Men de gjorde det ikke. Det er det tragiske i fortellingen.

 

Grunnen til at Jesus forteller denne historien, er at han vil ha alle med seg inn til det evige liv. Han advarer oss i tide, s vi kan vre beredt. Han gjr det helt umisforstelig for oss at det finnes to muligheter etter dette livet. Enten kommer vi innenfor dren til festen og gleden, eller s blir vi stende utenfor.

 

Derfor blir det om gjre for oss i dag, nr vi har denne teksten, f visshet om hvordan det str til med oss. Hvis det aner oss at vi er i feil flokk, s m vi komme oss over i den rette flokken, mens det enn er tid.

            Jesus gav oss ikke denne fortellingen for at du skulle bli fortvilet og usikker: Tenk om jeg blir stende utenfor. Denne fortellingen er ikke en spdom og den handler ikke om forutbestemmelse og skjebne. Fortellingen er et kall til f orden p regnskapet i tide. 

Det handler om vre Jesus-opptatt eller selvopptatt!

De fem uforstandige var brudepiker de ogs. De hrte til flokken som var dratt ut for mte brudgommen. De hadde lamper med seg, akkurat som de forstandige, og de hadde den samme hensikt som de kloke. Men av en eller annen grunn hadde de ikke brydd seg med ta med olje, i tilfelle det dro ut fr brudgommen kom. Kanskje de ikke brydde seg. Eller kanskje hadde de drlige rdgivere, som sa: Det er vel ikke s nye. Det gr sikkert bra. Fred og ingen fare.

            De uforstandige hadde ikke tatt med i beregning at det kunne ta tid. De var skjdeslse. Kanskje var de mer opptatt av seg selv og hvor flott det var vre brudepike og ha s fin kjole. Kanskje var det ikke brudgommen og oppgaven sin de var opptatt av, de var bare opptatt av ta seg ut. Det er en fristelse for oss som kaller oss kristne ogs, bli s opptatt av vr kristendom, at Jesus blir helt borte. Her fr enhver tale for seg selv. En prest kan bli s opptatt av prekenene sine og gudstjenesten at Jesus blir helt borte!

Jesus beskriver flere ganger situasjonen med den stengte dren

I Bergprekenen leser vi:

Matt 7, 21 - 23 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjr min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg p den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde nder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjr urett! 

Luk 13, 25 - 27 Nr husbonden frst har reist seg og lukket dren, og dere str utenfor og banker p og sier: "Herre, lukk opp for oss!" da skal han svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra." 26Da vil dere si: "Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist p gatene vre." 27 Men han skal svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjr urett." 

 

Her ser vi igjen det samme som med brudepikene. Det er noe grunnleggende som mangler, selv om de er med i flokken, selv om de har spist og drukket sammen med Jesus, og hrt hans undervisning, - selv om de har profetert i Jesu navn, drevet ut onde nder og gjort mange mektige gjerninger i hans navn. - Alt dette er gode ting! hre til i en menighet, lytte til kristen undervisning, g til nattverd, og formidle Jesu ord og gjerninger i menigheten. Alt dette er gode ting. Likevel gr det an bli disket.

Det er godt se Therese Johaug tilbake i skisporet. Hun har lrt oss at det gr an vre verdens beste, og likevel bli diskvalifisert. Hvis vi gjr urett, blir vi diskvalifisert, selv om vi har vrt med i flokken. Selv om vi har spist og drukket med Jesus ved nattverdbordet, og lyttet til hans forkynnelse i Det nye testamente, - ja, selv om vi har gjort store gjerninger i menigheten, s blir vi likevel diskvalifisert hvis vi slutter fred med uretten. Jesus var lidenskapelig opptatt av rett og rettferdighet for de undertrykte da han vandret p jorden. 700 r fr Jesus kom, skrev profeten Jesaja om ham: Han skal bringe retten ut til folkene. (Jes 42,1-3)

Nr Jesus var s lidenskapelig opptatt av retten, kan ikke hans disipler slutte fred med uretten. Han kan ikke kjennes ved oss, dersom vi er urettferdige mot dem han elsker.

Hva m det til for ikke bli stende utenfor?

a. Det frste som m til er gjre opp sin sak med Gud.

Det skjer ved at vi bekjenner vre synder og lar Jesus ta syndene vre opp p korset.

Synd er frst og fremst gjre urett mot mine medmennesker. Synd er gi uretten plass i Guds skaperverk. Hvis vi gir uretten plass, da er vi p kollisjonskurs med Gud selv. Gud vil ha oss inn i lyset og rettferdigheten.

1 Joh 1,6-9 Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mrket, da lyver vi og flger ikke sannheten.  7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Snn, renser oss for all synd.  8 Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.  9 Men dersom vi bekjenner vre synder, er han trofast og rettferdig, s han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 

 

Kravet er ikke at du skal vre fullkommen. Legg merke til det vi leser i Johannes penbaring:

p 22,14-15 Salige er de som vasker sine kapper. De skal f rett til spise av livets tre og g gjennom portene inn i byen.  15 Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker lgn og taler lgn.

 

Det str ikke at de som er utenfor er de som en gang har drevet hor, eller som en gang har drept eller en gang har dyrket avguder eller en gang har lyet. Da ville det ikke mange bli frelst. Nei, det er de som elsker dette og driver p med det, som blir stende utenfor. De som kommer inn er de som vasker sine klr, alts de som tar imot renselse for uretten de har gjort, og bryter med uretten.

 

b. Det andre som m til for ikke bli stende utenfor, er at vi m la synden bli hengende p korset. Slik Jesus naglet syndene vre og gjeldsbrevet fast p korset, slik skal ogs vi erklre at synden er dd og korsfestet. Hvis vi fortsetter med uretten og gjr den til vr igjen, da betyr det at vi slutter fred med synden.

S snart vi faller i en synd, skal den bekjennes og bekjempes, selv om vi m bekjenne den samme synden tusen ganger. Men jeg m aldri alminneliggjre synden ved si at ingen er fullkommen, og ingen er syndfri, og jeg kan jo ikke love noe. kalle noe for synd, er erklre: Dette skal ikke forekomme! bekjenne en synd, betyr ogs at vi bestemmer oss for slutte med den synden.

 

Jeg m alts holde meg nr korset, og holde meg s nr Jesus at han smitter meg med sitt lys, sin varme og sin kjrlighet, og sitt engasjement for utbre retten i verden.

Den gode revisor

I de siste rene har jeg forandret mitt syn p revisorer.

Av gode grunner har ikke jeg hatt s mye med tall og regnskaper gjre. Men jeg har lest noen rsberetninger, og sett revisorens stempel p regnskapet: Revidert og funnet i orden., - og s har jeg pustet lettet ut.

 

Gjennom mitt arbeide som prest har jeg ftt inntrykk av at mange ser p Vrherre slik som jeg har sett for meg en revisor. Jeg har sett for meg at en revisor, det er en mann med hatt og stokk og briller, som kommer og snuser i alle kriker og kroker, opp og ned gjennom lange tallkolonner. Og han har ett ml for ye: finne noe ta meg for!

            Men s fikk jeg mte en revisor i arbeid. I kirkeorganisasjonen p Nttery hadde vi en regnskapsfrer som heter Eva. En trivelig dame med underfundige, kloke kommentarer med et ertende, muntert smil! Jeg var stadig innom Eva for f meg en prat. En dag jeg banket p kontordra hennes, stanset jeg p drstokken, for hun hadde allerede besk, og de satt med masse papirer og regnskapsbker. Kom bare inn, sa Eva. Jeg har besk av revisor. Oj, tenkte jeg, n er det dommedag for Eva. Jammen, det er jo lenge til rsoppgjret! sa jeg.

Eva leste tankene mine. Og hun s p meg med sitt ertende smil: Du skjnner det, Harald, at revisor hjelper meg f orden i regnskapet FR oppgjrsdagen. Der fikk jeg den!

Jeg har lrt n! En revisor er ikke det motsatte av en frelser. Vrherre kom til verden i GOD TID, for hjelpe oss f orden i regnskapet FR oppgjrsdagen. Jo fr vi slipper Jesus inn i regnskapene vre, desto mer kan han lfte angsten bort. De som skyver fra seg alle tanker om dommens dag, og lser dem ned i en skuff, de skulle heller invitere revisor inn p forhnd. Vi m bli kjent med Jesus HER OG N, s vi kan glede oss til han skal komme igjen. Det er heldigvis HAN som skal dmme levende og dde, nr den tid kommer.

            Jesus vet hva det er vre menneske. Han har prvd det meste av det vi mennesker kan g igjennom, og mere til. Han ble fdt av en ugift mor, foreldrene forsto ham ikke da han var tenring, hans jordiske far forsvant tidlig ut av historien, vennene forlot ham da han hadde mest bruk for dem, og han ble offer for historiens strste justismord. N er det han som sitter han ved Guds, den allmektige Faders hyre hnd, og der kan han legge inn et godt ord for alle oss som har opplevd NOE av alt som han opplevde. Nr vi sender opp vre bnner, er det betryggende ha en kjenning og erfaren saksbehandler ved sjefens hyre hnd! 

Forventning

Kjre venner! Det gr an mte Herrens gjenkomst med forventning. Det gr an gjre seg klar til mte vr Gud. Jeg hper og ber om at denne sndagen kan vende uroen din til glede og forventning. 

            Og om du er i tvil om du tilhrer de kloke eller de uforstandige, s vit at Jesus har gitt oss denne fortellingen for at vi skal f orden i regnskapet i tide. N har vi muligheten. La ikke muligheten g forbi deg. Jesus vil ha deg med inn til sin glede. Det var derfor han kom!

            Du er ikke alene med en s viktig sak som dette. For det frste m det bli naturlig mellom kristne snakke sammen om noe som gjelder hver enkelt av oss. For det andre er det innsatt prester iblant oss, som satt til lede menigheten p rett vei. Du er velkommen til be presten din om hjelp til komme i et rett forhold til Jesus. Dette er en helt naturlig ting snakke med en prest om!

 

re vre Faderen og Snnen og Den Hellige nd, som var er og blir n sann Gud, fra evighet og til evighet. Amen.