I verden Ð men ikke av verden

Joh 17,14-18 I verden, men ikke av verden (S¿ndag for kristen enhet, f¿rste rekke)

Tale ved Harald Kaasa Hammer i Bjerkely kirke DELK 7. februar 2021 kl 11

 

Rett f¿r talen synges:

Norsk salmebok 889 / DELK 599 Eg er ein gjest i verda

Norsk salmebok 240 / DELK 567 MŒne og sol, skyer og vind

Rett etter talen synges:

Norsk salmebok 661 / DELK 663 H¿stens Herre ... noen inn i b¿nnevakt

Overskriften over denne talen er: ÓI verden, men ikke av verdenÓ

Dette er ord fra en b¿nn. Disiplene fikk h¿re pŒ da Jesus tok kontakt med sin himmelske Far. De fikk h¿re at det var dem han ba for. Det ble en lang b¿nn, Ð hele kapittel 17 i Johannes-evangeliet. Disiplene har nok hatt ¿rene pŒ stilker, og de har sikkert hjulpet hverandre med Œ huske hver eneste setning.

            I dag har vi god grunn til Œ lese denne b¿nnen, for vi er jo ogsŒ med i denne b¿nnen. Jesus ba for oss ogsŒ, ikke bare disiplene:

Jeg ber ikke bare for dem, sa Jesus, men ogsΠfor dem som gjennom deres ord kommer til tro pΠmeg. Joh 17,20

 

Det er jo oss! Vi er kommet til tro gjennom disiplenes ord.

Akkurat nŒ!

Akkurat nŒ Ð sitter Jesus strategisk plassert ved Guds, den allmektige Faders h¿yre hŒnd. Hva gj¿r han der? Jo, der fortsetter han Œ be. Han ber for oss! (Rom 8,34) Det er et privilegium Œ vite HVA Jesus ber om: Hva er det han snakker med sin Far om? Hva er hjertet hans fylt av? Hva er det Jesus M nŒ fram til Guds tronstol med?

 

Vi skal lese noen vers fra kapittel 17 i Johannesevangeliet. Jesus snakker med Gud om disiplene.

Joh 17,14-18 Jeg har gitt dem ditt ord. Men verden har lagt dem for hat, for de er ikke av verden, slik heller ikke jeg er av verden. Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. De er ikke av verden, slik jeg ikke er av verden. Hellige dem i sannheten, ditt ord er sannhet. Som du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden.

Slik lyder Herrens ord.

 

Dette er det som fyller Jesu hjerte nŒr han ber. Legg merke til siste delen av b¿nnen: ÓSom du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden.Ó Vi mŒ derfor utvide dagens tema. AltsŒ: ÓTil verden Ð i verden Ð men ikke av verdenÓ

Hat eller respekt?

I akkurat denne b¿nnen er verden den store fienden. Men i samme evangelium leser vi at ÓSŒ h¿yt har Gud elsket verden.Ó Dermed er vi inne i noe som skjelver i Guds hjerte. Vi merker hans ubesvarte kj¾rlighet:

Jesus var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke, stŒr det.

Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Joh 1,10-11

 

Vi tror pŒ Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. Verden er Guds skaperverk. Det er Gud som holder verden ved like Ð hvert sekund. Men denne verden trenger en Frelser, en Frelser som gikk i d¿den for Œ frelse verden.

 

NŒr Jesus ber, venter han at verden skal legge disiplene for hat. Han er forberedt pŒ det verste, og han forbereder disiplene pŒ det verste.

 

Jeg tror ikke verdens hat bestemmer hverdagen for de fleste av oss. Jeg tror at de fleste av oss heller mŒ si at verden m¿ter oss med respekt, Ð med noen unntak. Respekt er ikke ukjent i Det nye testamente. For eksempel etter pinsedagen, da 3000 ble d¿pt inn i menigheten, da stŒr det:

ÓDe sang og lovpriste Gud og var godt likt av hele folket. Og hver dag la Herren til nye som lot seg frelse.Ó Apg 2,47

 

Og Paulus f¿lger opp og skriver:

Be for konger og alle i ledende stillinger, sŒ vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vŒr frelser, gleder seg over. 1 Tim 2,2-3

Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt Πelske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn pΠdet! Flp 4,8

 

For de fleste av oss er hat og forf¿lgelse bare et fjernt bulder. Vi har det ganske idyllisk i Norge. Men det kan godt ligge der som en uro i oss: Er vi stort sett godt likt fordi vi er for beskjedne pŒ evangeliets vegne? Blir folk frelst av vŒr beskjedenhet?

 

Jesus vet at det kan komme perioder med hat mot de kristne, og vi merker pulsen i Jesu b¿nn: ÓJeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde

Hvorfor er det noen som hater de kristne?

La oss stanse litt, og tenke pΠdet. Hvem er det som kan hate oss? Hvem er det som hater kristne rundt om i verden?

Gjennom historien har totalit¾re stater lagt kristne for hat. Noen stater vil ha total kontroll over alle sine innbyggere, kontroll over hva vi tenker og mener og sier. Da er det ikke rart at de ikke tŒler kristne. Vi setter jo Gud h¿yest. Vi vil lyde Gud mer enn mennesker. Derfor ble kristne hatet i Romerriket i de f¿rste hundreŒrene. Keiseren forlangte at alle mŒtte tilbe ham, og sette ham h¿yest. Ð Og bare de gjorde det, sŒ kunne folk ellers tro hva de ville.

I det vi kaller moderne tid, har vi opplevd totalit¾re moderniseringsprosjekter, helt fra revolusjonene pŒ 1700-tallet og inn i vŒr levetid. I moderniseringens navn skulle alle gamle tanker skrotes pŒ historiens s¿ppelhaug, og sŒ skulle kommunistene bygge opp det klassel¿se samfunn, med flertallets diktatur.

Senere kom nazismen som skulle rendyrke oss nordmenn (Ja, tenk det!): Den rene, lysluggete nordiske rase skulle dyrkes frem. Alle andre raser ble sett pΠsom ugress og skadedyr som skulle utryddes med alle midler.

Disse to moderniseringsprosjektene ble fort umoderne, de druknet i sitt eget blod, bokstavelig talt. NŒr vi ser tilbake, ser vi hvor umenneskelig moderniseringen ble.

Men moderniseringer er vi ikke ferdig med. I dag kalles det DEkonstruksjon og REkonstruksjon, altsŒ Œ plukke tilv¾relsen fra hverandre bit for bit, og sŒ velge noen biter og sette dem sammen etter moderne idealer.

Det skjer ikke minst i skolen. Skolene er stedet for Œ dyrke frem moderne mennesker. Derfor blir det gnisninger nŒr noen vil ha egne skoler for barna sine, og vil l¾re barna at Gud er viktigere enn alle menneskelige konstruksjoner. Gjennom de 150 Œrene Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn har drevet skoler for barna, har moderniseringene og tanketvangen gitt dere en del skrubbsŒr.

 

Det motsatte av moderne er ikke gammeldags og konservativt, vi skal alltid v¾re opptatt av Œ gi barna det aller beste. Men vi skal v¾re pŒ vakt mot dem som vil modernisere oss inn i sitt trange skjema.

Modernisering ovenfra og nedenfra

Kommunismen og nazismen ville modernisere menneskelivet ovenfra. Men modernisering og tanketvang kan ogsŒ komme nedenfra. Det er n¾rmere enn vi ofte tror.

En av disse bevegelsene m¿ter vi allerede i Det nye testamente, s¾rlig i korinterbrevene. Den kalles gnostisismen. Gnosis betyr kunnskap og visdom. Det er jo flott. Gnostikerne mener at de har funnet frem til en kunnskap om grunnkreftene i verden. De mener at det ligger en visdom gjemt i verden, uten Œ tenke at det er en Gud som skaper verden. Det er altsŒ en dennesidig visdom, verdens visdom, en verdslig visdom.

Gnostikerne vil innordne kristendommen i sin l¾re: Det er mye bra med kristendommen, bare den slutter Œ sette Gud h¿yest, Ð og bare kristne kan slutte Œ be ÓLa din vilje skje pŒ jorden slik som i himmelen!Ó

Gnostikere har vi i vŒr tid ogsŒ. Mange husker en b¿lge som ble kalt New Age, den nye tidsalder, Ð en ganske snill tro med mange vakre tanker. Den nye tidsalder har ogsŒ villet innordne kristne verdier i sine tanker, bare vi kristne kunne gi slipp pŒ at Jesus er enestŒende, f¿dt av den eneste Gud.

Bevegelsen nedenfra er et slags omvendt speilbilde av keiseren som dikterte ovenfra at alle skulle tilbe ham som den h¿yeste, Ð og ellers kunne de tro hva de ville. Gnostisismen vil sluke kristendommen nedenfra.

Hva er vŒr st¿rste fare som kristne i Norge i dag?

Er det diktatur eller snikende tankekontroll? Vi alminnelige nordmenn i det norske velferdssamfunnet Ð de aller fleste av oss lever ganske godt og trygt, med mat i magen og tak over hodet. Det er ikke lett Œ si hva som truer troen i vŒr del av verden.

La meg ta frem Žn fare, som kanskje er den aller farligste: Forbrukersamfunnet. Smak pŒ ordet! Sett i forhold til alle som sulter i verden, er forbrukersamfunnet menneskefiendtlig! NŒr systemet er slik at vi skal handle mer og mer for Œ fŒ hjulene til Œ gŒ rundt, da er det noe grunnleggende som er galt.

Jesus sa til disiplene: ÓSannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, Œ komme inn i himmelriket.Ó Matt 19,23

 

NŒr Jesus sier ÓsanneligÓ, da er han engasjert. Dette er viktig! Og Paulus f¿lger opp:

De som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tŒpelige og skadelige begj¾r som styrter mennesker ned i undergang og fortapelse.

For kj¾rligheten til penger er roten til alt ondt. Drevet av den er mange f¿rt vill, bort fra troen, og har pŒf¿rt seg selv mange lidelser. 1 Tim 6,9-10

Det er farlig Œ v¾re rik!

Jesus fortalte om den rike mannen og den fattige Lasarus. Det er Žn setning i den fortellingen som skremmer meg. Det er hva den rike mann fikk h¿re, da han vŒknet opp i d¿dsriket:

Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. NŒ tr¿stes han her, mens du er i pine. (Luk 16,25)

 

ÓDu fikk alt det gode mens du levde!Ó Jeg har fŒtt masse godt mens jeg levde. Jeg er i faresonen. Og det er kanskje du ogsŒ. Det er godt vi har Jesus som ber for oss! Det var heldigvis hŒp for den rike tolleren Sakkeus, og da er det vel hŒp for oss ogsŒ! Men Sakkeus forsto at han mŒtte igjennom en kraftig omvendelse.

 

La oss nŒ gŒ inn i Jesu b¿nn. La oss pr¿ve Œ finne oss selv i Jesu b¿nn:

ÓTil verden Ð i verden Ð men ikke av verdenÓ

Det kan h¿res ut som et skjema. Betyr det at alle skal inn i ett skjema? Betyr det at disse tre holdningene til verden skal v¾re like typiske for hver enkelt av oss som vil v¾re Jesu disipler? Nei, Gud har hatt ulike veier med hver enkelt av oss. Kristne kan v¾re like ulike som alle andre mennesker.

La oss pr¿ve Œ beskrive to ulike mŒter Œ v¾re kristne pŒ. Kjenn etter hvor du er i b¿nnen til Jesus: Er du f¿rst og fremst i verden, eller er du f¿rst og fremst ikke av denne verden?

 

[v Pek med venstre hŒnd mot h¿yre for tilh¿rerne, og med h¿yre mot venstre for tilh¿rerne. a]

I verden til h¿yre

b) Til h¿yre handler det om tilh¿righet:

Jeg kjenner meg hjemme i Guds skaperverk.

 

b) Salme 23 Œnder av trygghet:

Herren er min hyrde, jeg mangler ingen ting!

 

b) Til h¿yre synger vi:

ÓMŒne og sol, skyer og vindÓ Ð med takk!

Ikke av verden til venstre

a) Til venstre handler det om oppbrudd:

Mitt hjem er i himlen, i verden er jeg fremmed.

 

a) I Salme 22 h¿rer vi skriket:

V¾r ikke langt fra meg, n¿den er n¾r!

 

a) Til venstre synger vi:

ÓEg er ein gjest i verdaÓ Ð med lengsel!

 

Til h¿yre har vi et Œpent hjem for gode naboer.

Til h¿yre verdsetter vi

deltagelse i lokalsamfunnet,

er godt kledd, ikke prangende, ikke sjuskete.

 

Til h¿yre lever vi i trygg familiekristendom og har en katekisme som handler om hverdagen.

 

Til h¿yre er det hverdagskristendom.

= Om Œ f¿le seg hjemme!

Til venstre har vi et kloster med h¿ye murer.

Til venstre har vi

vŒr egen skole og barneoppdragelse,

og vŒr egen klesstil: munkekappe, lange skj¿rt.

 

Til venstre drar vi pΠretreat,

med tilbaketrekning og stillhet.

 

PΠvenstresiden er overskriften pilegrim.

= Om Œ f¿le seg fremmed!

 

Kanskje blir det ulike kristenprofiler i ulike samfunn, og i ulike perioder vi har i livet:

a) I et samfunn med velferd og fred

opplever vi ro og tilfredshet.

 

b) Paulus skrev like f¿r han d¿de i 64:

L¿gnaktige hyklere forbyr folk Œ gifte seg.

1 Tim 4,3-5

 

b) NŒr samfunnet preges av n¿d og konflikter,

opplever vi tap og underskudd og savn.

 

a) Paulus skrev i et av sine f¿rste brev:

PŒ grunn av den n¿dstid vi lever i, mener jeg det er godt for et menneske Œ ikke gifte seg. 1 Kor 7,26-27

 

 

PΠbegge sider er det muligheter og farer:

Mulighet: Samfunnsansvar og samfunnsbygging

 

Fare: Gradvis tilpasning til samtidens forbruk

Mulighet: Vilje til oppbrudd og misjon

 

Fare: Verdensflukt og verdensforakt,

fornektelse av at Gud er verdens skaper

Den store forskjellen

Det som gj¿r den store forskjellen Ð enten vi er preget av oppbrudd eller tilh¿righet Ð det er kallet: ÓSom du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden

 

Kjenner du at du er sendt til verden? Eller blir dette for store ord for deg? Du gir gjerne til misjonen, og du har kanskje en misjon¾r du ber for. Men er det deg Jesus tenker pŒ nŒr han ber sin inderlige b¿nn? ÓSom du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden

Tenk ikke for smŒtt om din plass i den store sammenhengen!

Guds rike handler ikke bare om misjon! Vi tror pŒ Gud Fader, den allmektige himmelens og jordens skaper! Gud trenger mange som holder verden i gang, i hjemmet, i nabolaget, i n¾ringslivet og i det politiske liv, i undervisning og helsestell. Finn din plass og takk for den, men be hver dag, akkurat der du er: ÓLa din vilje skje pŒ jorden slik som i himmelen!Ó

            Og sŒ tror vi pŒ Žn hellig allmenn kirke. Der er det behov for mange slags tjenester, l¿nnet og frivillig. Vi tror pŒ de helliges samfunn. Der trengs masse kj¾rlighet! Og vi tror pŒ syndenes forlatelse. Den mŒ mange fŒ overlevert personlig!

            Gud har mange slags tjenester for oss i sitt skaperverk og i sin kirke pŒ jorden.

Til slutt noen formaninger til alle fra Romerbrevet og Hebreerbrevet:

Innrett dere ikke etter den nŒv¾rende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, sŒ dere kan d¿mme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne. Rom 12, 2

La oss ikke holde oss borte nŒr menigheten vŒr samles, som noen har for vane.

La oss heller oppmuntre hverandre, og det sŒ mye mer som dere ser at dagen n¾rmer seg. Hebr 10,25

La oss ha omtanke for hverandre, sŒ vi oppgl¿der hverandre til kj¾rlighet og gode gjerninger. Hebr 10,24

 

La oss be:

Gode Frelser! Takk for at vi har fŒr vite HVA du ber om, nŒr du ber for oss!

Vi som er sŒ vidt forgrenet, er i deg hverandre n¾r.

La oss bli sŒ dypt forenet som du med din Fader er! 

Ja, i sannhet, la oss brenne med din egen himmelild, 

slik at verden klart kan kjenne: Det er deg vi h¿rer til!

(Norsk salmebok nr 527/DELK 246)

 

®re v¾re Faderen og S¿nnen og Den hellige nd, som var og er og blir Žn sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.

 

 

 

 

Andre aktuelle salmer:

Norsk salmebok 527 / DELK 246 Kristne, la oss s¿ke sammen / Kristne hjerter la oss sammen

Norsk salmebok 899 / DELK 948 Jeg tror pΠjordens forvandling

Norsk salmebok 454 / DELK 636 Herre, gj¿r det stille i mitt indre

DELK 601 Jeg gŒr til himlen der er mitt hjem

Norsk salmebok 898 / DELK 947 Hjemme i himlen

Norsk salmebok 890 / DELK 943 , hvor salig ΠfΠvandre