Harald Kaasa Hammer
30. juli 2014
Se også www.ordet.be for flere ressurser til
kirkeårsdagen.
1 Mos
16,1-13 Hagar gir Gud et navn
(Prekentekst 2014)
1 Joh 4,7-10 Gud er kjærlighet
Luk 15,1-10 Sauen og sølvmynten
Liturgisk farge: Grønn
7. søndag
innleder en ny periode i treenighetstiden. 7.-10. søndag har tekster om livet i
Guds rike. Tekstene denne
søndagen viser oss en Gud som leter. I første rekke er det Gud som ser og
elsker og leter. Andre rekke har fokus på rikdommen, og at Gud har en vei med
de rike også. Tredje rekke viser at det finnes oppreisning for de svake, til
helbredelse og verdighet.
Forrige søndag ble fiskeren Peter
kalt til å fange mennesker. Neste
søndag handler om det hele hjerte.
Slik Gud lette opp Hagar da hun var på flukt i ørkenen, sammenligner Jesus
i evangeliet himmelens glede når en synder vender om med en sauegjeter som
finner igjen en savnet sau og en kvinne som finner igjen en savnet sølvmynt.
Guds initiativrike (proaktive) kjærlighet er tema også i epistelen.
Hagar reagerte på Guds løfter med å kalle Gud for en gud som
ser. Dette førte i neste omgang til at folk kalte brønnen opp etter det som
hadde skjedd.
Før:
Abrahamshistorien begynner for alvor i 1 Mos 12. Han får etter hvert konkrete
løfter om etterkommere. I 1 Mos 15 slutter Gud pakt med Abram om landet. Fra 1 Mos
17,5 og 15 kalles Abram og Sarai for Abraham og Sara.
Etter: I versene
etter teksten hører vi at Hagar får Ismael. I 1 Mos inngår Gud en pakt med
Abram om en stor etterslekt, med omskjæring som paktstegn.
·
Konflikten mellom Sarai og Hagar møter vi igjen
i 1 Mos 21.
·
En parallell til Guds omsorg også for den som
har brutt hans bud, er omsorgen for Kain i 1 Mos 4,13-16. Se også 3 ganger
gjentatt «Mens vi ennå var…» i Rom 5,6 og 8 og 10.
· Den gammeltestamentlige teksten har også en klangbunn i Gal 4,21-31.
·
Brønnen er et viktig møtepunkt både i GT og NT.
Se 1 Mos 24 og Joh 4.
·
Vers 10: «Stor vil jeg gjøre din ætt.» Nesten de
samme ordene brukes til Abraham i 1 Mos 15,5.
1. Sarai vil hjelpe Gud å oppfylle løftet hans, og vil gi Abram
slavekvinnen Hagar til kone.
2. Det blir konflikt mellom kvinnene, og Hagar rømmer.
3. Gud taler til Hagar i ørkenen, ber henne vende tilbake,
og lover henne en stor ætt.
4. Hagar gir Gud et navn: «Du er en gud som ser meg.»
Vers 11: Ismael. Navnet betyr Gud hører – shema er første
ord i jødenes trosbekjennelse, Hør Israel, 5 Mos 6,4-25.
Det kan være
utviklende i prekenforberedelsen å se på Luthers Store Galaterbrevskommentar,
Credo København 1981.
·
Gud viser omsorg også når hans vilje ikke blir
fulgt.
· Gud er historiens Herre.
·
Hagar ble bedt om å dra tilbake til matmor og
ydmyke seg under henne. Vi må ikke overføre gammeltestamentlige ordninger for
slaver til vår tid. 1 Kor 7,21.
·
Forholdet mellom Sarai og Hagar er problematisk
i denne teksten og i 1 Mos 21,9-13. Har dere lignende erfaringer fra vanskelige
familiekonstellasjoner?
·
Har dere erfaringer med Guds oppsøkende
virksomhet?
·
Hvordan er de sterke ordene om kjærlighet i
begynnelsen av epistelteksten å forstå i forhold til at vi frelses ved tro?
·
Hvordan er møtet med Islam og med muslimer i
nærområdet deres?
·
Det er kilder til motsetninger og murring både i
GT- og evangelie-teksten. Hvordan skal vi møte murring i menigheten og hos oss
selv? Se også Luk 5,27-32, som er evangeliet på 10. søndag i treenighetstiden.
·
Hvordan kan vi være med Jesus å lete?
· Vi kalles til å behandle våre medmennesker mer respektfullt enn det Sarai og Hagar gjorde.
·
1 Mos 16,7 «Du som hører før vi ber,» synger vi
i bordverset «Gledens Herre» 765. Gud er en oppsøkende Gud. Luk 19,10.
·
Å gi Gud et navn, er en sterk bekjennelse.
·
Gud ga Hagar løfter for dette livet
·
Å tro Guds gode vilje.
·
Ismael regnes som stamfar til araberne og regnes
som en av profetene i Islam. Det kan være naturlig å si litt om de ulike
rollene han har i Islam og jødedom/kristendom.
·
Tålmodighet
er en dyd. Det må ha vært en ekstra stor utfordring for Sarai og Abram at det
skulle ta så lang tid å vente på at Gud oppfylte sitt løfte.
·
Vi ønsker at tilhørerne skal styrkes i troen og
være med på leting etter dem som har rotet seg bort.
Har du et navn du vil gi Gud, ut fra dine erfaringer med ham? Bruk denne dagen til å grunne på det.
Tenk på om det er en du skal lete etter, sammen med Jesus.
Prekenteksten og evangelieteksten har historier det er lett
å kjenne seg igjen i.
Intervju med en som er funnet av Gud og har funnet tilbake
til ham og menighetsfellesskapet.