Harald Kaasa Hammer, N¿tter¿y

26. s¿ndag i treenighetstiden, 2. rekke

(= 4. s¿ndag i Œpenbaringstiden, 2. rekke)

Misjonshuset, NLM T¿nsberg

18. november 2018 kl 11.00

SALMER (Sangboken)

360 Kor stort min Gud ... du visste alt om meg f¿r du meg kalla

2 Mos 3,10-12; 4,10-16 HVEM GJ¯R SEENDE ELLER BLIND

            Rom 9,20-24 BESTEMMER IKKE POTTEMAKEREN OVER LEIREN

530 L¾r meg Œ kjenne dine veie ... leger sŒret som den slo

----------------------------

            Joh 9,1-7+35b-38 DEN BLINDF¯DTE

----------------------------

525 Jesus l¾r du meg Œ bede ... segner under byrden ... la den da sŒ meget lettes

874 Ja, engang mine ¿yne skal se Kongen i hans prakt

Preken

Jeg vil begynne med et vitnesbyrd, om hvordan MISJON ble et viktig ord i min tro. Midt mellom alle sp¿rsmŒlene i dagens evangelium, er det som Jesus reiser seg opp og sier: Nei, jeg har et arbeid som venter! ÓSŒ lenge det er dag, mŒ vi gj¿re hans gjerninger som har sendt meg. Det kommer en natt da ingen kan arbeide!Ó

            Da jeg var 14-15 Œr var jeg med i sane kristelige skolelag. PŒ en misjonskveld hadde vi leid en misjonsfilm som hadde tittel fra dagens evangelium: ÓDet kommer en natt!Ó En dramatisk film om misjonskallet. Og jeg husker hvordan misjonen rumsterte i meg langs de nattm¿rke gatene da jeg gikk hjem. Fra da av ble MISJON et viktig ord i min tro.

Vi er pŒ vei mot Kristi kongedag Ð den siste s¿ndagen i dette kirkeŒret Ð neste s¿ndag.

Dagen heter ogsŒ Domss¿ndagen, men i st¿rstedelen av kristenheten kalles den Kristi kongedag. For pŒ dommens dag skal Kristus vise seg som konge.

Vi har l¾rt Jesus Œ kjenne som verdens frelser. Den f¿rste gang han kom, kom han ikke for Œ d¿mme verden, men for Œ frelse verden. (Joh 3,17) Men ved denne verdens ende skal han komme igjen som konge og dommer. Da skal han gjennomf¿re rett og rettferdighet, og sette alle ting i rett stand.

Flp 2,10-11 I Jesu navn skal (derfor) hvert kne b¿ye seg, i himmelen, pŒ jorden og under jorden, 11 og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ¾re!

 

Tekstene pŒ 26. s¿ndag i treenighetstiden viser VŒr Herres storhet over skaperverket og hvert menneske han har skapt: Vi m¿ter Guds kall til Moses i forberedelsens tid i Det gamle testamente, og vi m¿ter Jesus i frelsens tid fra og med Det nye testamente. Jesus trer frem som frelser midt mellom mennesker som tumler med sine HVORFOR: Hvorfor kaller Gud meg, jeg som ikke egner meg for det han kaller meg til? Hvorfor er noen skapt til ¾re og noen til skam? Hvorfor er noen skapt med synlige handikap og hvorfor skal noen lide for foreldrenes synder?

NOE, men ikke ALT

Vi har lest to tekster som sier NOE, men ikke ALT. Tekstene gir deg og meg rom for dype sp¿rsmŒl: Hva vil Gud deg midt i dine ressurser og mangler? Hvorfor er du skapt som du er, med dine ressurser og dine mangler? Ja, at Gud har gitt deg dine ressurser er vi vant med Œ tenke, men hva med alle manglene du sliter med?

Noe, men ikke alt

Tekstene sier oss NOE, men ikke ALT. NŒr vi m¿ter slike tekster er det to n¾rliggende fristelser. Den ene fristelsen er Œ skj¿te pŒ NOE med vŒr egen logiske sans, og sŒ svare pŒ mer enn Guds ord svarer pŒ. Den andre fristelsen er Œ hoppe over det lille Gud lar oss fŒ vite, fordi det likevel ikke kan si oss ALT.

            La oss pr¿ve holde fast pŒ det Gud har sagt oss, selv om det bare er NOE!

Teksten fra Det gamle testamente sier oss NOE.

Moses var den store leder for j¿defolket, og de fem b¿kene med hans navn fyller en femtedel av Det gamle testamente. Men i fem omganger pr¿vde Moses Œ vri seg unna Guds kall. Til slutt ble Gud brennende harm: Kom ikke og fortell meg noe jeg ikke vet! Det er jo jeg som har skapt deg!

2 Mos 4,10-12 Men Moses sa til Herren: "Herre, h¿r! Jeg har aldri v¾rt noen ordets mann, verken f¿r eller nŒ, etter at du begynte Œ tale til din tjener. Sen er min munn, og sen er min tunge."  11 Da sa Herren til ham: "Hvem gir mennesket munn? Hvem gj¿r stum eller d¿v, seende eller blind? Er det ikke jeg, Herren?  12 GŒ nŒ! Jeg skal v¾re med din munn og l¾re deg hva du skal si."

 

Midt i Guds utblŒsning overfor Moses, fŒr vi sterke ord om Guds skapelse av oss mennesker. Jo, det er greit nok Œ ta til seg at Gud har gitt oss munn og ¿yne. Men her tar Gud ogsŒ ansvar for Œ gj¿re stum og d¿v og blind!

Vi kan bli bŒde fortvilet og tr¿stet av slike ord. Men at Gud har skapt oss slik, betyr ikke at det alltid mŒ fortsette slik. I evangeliet gj¿r Jesus en blind seende igjen. Johannes kaller slike helbredelser for tegn. De er tegn pŒ Jesu skaperkraft. En dag skal verden skapes pŒ ny, da skal de stumme tale, de d¿ve h¿re og de blinde se.

Gud svarte ikke Moses med Œ helbrede hans sene munn og sene tunge. Kanskje trengte den store Moses disse bremseklossene. Gud ga Moses Aron til Œ v¾re hans munn. Guds kall og utrustning er ikke lik for alle.

 

Denne teksten om Moses bryter opp den todelingen som mange forestiller seg: at Gud stŒr for alt det gode i livet, og djevelen stŒr for alt det ubehagelige. Men Gud er f¿r alt, han er rundt alt, og han er etter alt. Han har bukten og begge endene. Djevelen har et visst spillerom i historien Ð vanskelig Œ forklare, men lett Œ merke Ð men Gud er allmektig, og Gud skal en dag felle dom over djevelen og dem som har latt seg forf¿re av ham.

OgsΠteksten fra Romerbrevet i Det nye testamente sier NOE, men ikke ALT.

Paulus sammenligner Skaperen med en pottemaker som av samme leirklump lager Žn krukke til fint bruk og Žn krukke til simplere bruk. ÓKar til ¾re og kar til van¾reÓ sto det i den gamle bibeloversettelsen. Jeg studerte pŒ Menighetsfakultetet mens det lŒ nede i Oslo sentrum. Av og til kom det en havarert teologistudent inn fra gata. Han la ikke skjul pŒ havariet sitt, og han snakket til oss om kar til ¾re og kar til van¾re: ÓGud har skapt noen kar til van¾re. Jeg er en pissepotte i Guds rike!Ó Han satte tankene i gang hos oss som hadde holdt oss noenlunde pŒ matta.

Rom 9,19-20 NŒ vil du vel innvende: "Hva har han da Œ bebreide oss? Hvem kan stŒ imot hans vilje?"  20 Men hvem er du, menneske, som tar til motm¾le mot Gud? Kan verket si til hŒndverkeren: "Hvorfor gjorde du meg slik?" 21 Bestemmer ikke pottemakeren over leiren, sŒ han av samme leirklump kan lage Žn krukke til fint bruk og en annen til simplere bruk?

 

Tr¿sten for oss, nŒr vi i blant kan kjenne oss som skapt til simplere bruk, det er at Gud har formet oss ogsŒ.

 

Og nŒr de som ser ut til Œ v¾re skapt til fint bruk, graver seg ned i spekulasjoner om forutbestemmelse og skjebne og ansvar, da fŒr de denne utfordring: Vi har et arbeid Œ gj¿re! Vi har en tjeneste! Vi mŒ komme oss ut av spekulasjonene og over pŒ handlingsplanet:

Rom 9,24 OgsŒ oss har han kalt til Œ v¾re slike krukker, ikke bare blant j¿dene, men ogsŒ blant hedningene.

 

Da er vi klare for Πlese evangeliet!

Dette hellige evangelium stŒr skrevet hos evangelisten Johannes:

Joh 9,1-7 Da Jesus kom gŒende, sŒ han en mann som var f¿dt blind.  2 Disiplene spurte da: "Rabbi, hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble f¿dt blind?"  3 Jesus svarte: "Verken han eller hans foreldre har syndet. Men nŒ kan Guds gjerninger bli Œpenbart pŒ ham.  4 SŒ lenge det er dag, mŒ vi gj¿re hans gjerninger som har sendt meg. Det kommer en natt da ingen kan arbeide.  5 SŒ lenge jeg er i verden, er jeg verdens lys."  6 Da han hadde sagt dette, spyttet han pŒ jorden, laget til leire med spyttet og smurte den pŒ mannens ¿yne.  7 SŒ sa han: "GŒ og vask deg i Siloa-dammen!" Siloa betyr utsendt. Mannen gikk dit og vasket seg, og han kom tilbake seende. ... 35 (Jesus fikk h¿re at de hadde kastet ham ut, og da han m¿tte ham, spurte han) Jesus spurte ham: "Tror du pŒ Menneskes¿nnen?"  36 Han svarte: "Hvem er han da, gode herre, sŒ jeg kan tro pŒ ham?"  37 Jesus svarte: "Du har sett ham, det er han som snakker med deg."  38 "Jeg tror, Herre", sa mannen. Og han tilba ham.

Slik lyder Herrens ord. Hellige Far, hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet. Amen.

Bibelen gir oss tre forklaringer pΠlidelsene.

_      I denne teksten sp¿r disiplene hvem sin synd som er kan v¾re Œrsaken til at denne mannen ble f¿dt blind.

_      I de andre lese-tekstene m¿tte vi en annen forklaring, nemlig Guds suverene skapelse av hvert enkelt menneske, med vŒre ressurser og vŒre mangler.

_      I noen andre tekster er det djevelens besettelse som er Œrsaken. Da l¿ser Jesus alltid mennesket fra besettelsen Ð uten kamp Ð bare med et ord.

Hvorfor ble denne mannen f¿dt blind?

Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor har dette rammet meg? Hva galt har jeg gjort? Hvorfor mŒ han lide, Ð og ikke hun? Hvorfor kunne ikke det vonde ha rammet meg, i stedet for barnet mitt?

 

Dagens tekst gir oss rom til vŒre hvorfor? ÇHvem er det som har syndet? Han selv eller hans foreldre, siden han ble f¿dt blind?È Man stiller sŒ mange merkelige sp¿rsmŒl, nŒr man f¿rst begynner Œ gruble. Disiplenes sp¿rsmŒl var ganske merkelig: Kunne mannen virkelig ha begŒtt synder f¿r han ble f¿dt, siden han ble f¿dt blind?

Teksten passer ikke sΠgodt som svar.

Det er plass til vŒre hvorfor i teksten, Ð og takk for det! Men det er ikke mange svar. De mŒ vi lete andre steder for Œ finne.

            Siden dette er eneste prekentekst utenom Langfredagstekstene som stiller sp¿rsmŒl ved lidelsenes Œrsak, er det fristende Œ bruke Jesu svar som et allment svar pŒ lidelsens problem. Men det er tydelig at Jesus ikke snakker om andre enn akkurat denne blindf¿dte. ÇVerken han eller hans foreldre har syndet. Det skjedde for at Guds gjerninger skulle Œpenbares pŒ ham.È Vi kan fristes til Œ legge dette ut som at ingen barn lider pŒ grunn av foreldrenes synd, og at Gud har en mening med alle som er blinde. Det er Œ trekke Jesu ord etter hŒrene. Ja, det er ogsŒ Œ trekke ordene etter hŒrene om vi tolker Jesu ord som at foreldrene og denne mannen var syndfrie.

 

Det er tre ting vi mŒ holde fast pŒ:

1.     Guds gjerninger skulle Œpenbares pŒ denne blindf¿dte ved at Jesus helbredet ham, og ved at vi har fŒtt h¿re om denne helbredelsen. Vi kan ikke si at dette gjelder alle som er f¿dt blinde. For det er sv¾rt fŒ blinde som blir helbredet pŒ denne mŒten. Jesus sier at denne blindf¿dte var blind for at Jesus skulle vise Guds gjerninger pŒ ham. Og Jesus viste Guds herlighet pŒ denne blinde mannen.

2.     Det er en del barn som har belastninger og sykdommer fordi foreldrene har satt seg ut over Guds livslover. Det er teorier om at visse kj¿nnssykdommer hos foreldrene kan gi blindhet hos barna. Ibsen er spesielt opptatt av dette, for eksempel i skuespillet ÓGjengangereÓ.

3.     Men det beh¿ver ikke bare v¾re kj¿nnssykdommer. Et interessant forhold er blitt kjent i det siste. Forekomsten av blindhet er visstnok lavere blant troende j¿der enn blant andre folkeslag, og forskere mener at det har med j¿denes kosthold Œ gj¿re. Blindhet kunne derfor tas som bevis pŒ at foreldrene hadde brutt spiseforskriftene i Det gamle testamente. Dette kan kanskje forklare noe av disiplenes sp¿rsmŒl om hvem som hadde syndet, siden mannen ble f¿dt blind.

Det er rom for mange sp¿rsmŒl i denne teksten, men vi mŒ gŒ til andre tekster for Œ finne svar.

En n¿kkeltekst for Œ svare pŒ om lidelse er fortjent

Den tydeligste teksten om lidelse er fortjent finner vi i Lukasevangeliet, kapittel 13. Den er dessverre ikke evangelietekst i vŒr kirke. Her er det bŒde tale om en lidelse pŒf¿rt direkte av et annet menneske, og en ren ulykke, og det er sp¿rsmŒl om ulykken var fortjent eller hadde en mening. 

Luk 13,1-5 Det kom noen og fortalte Jesus om de galileerne som Pilatus hadde drept slik at blodet deres blandet seg med blodet fra dyrene de ofret.  2 Da tok Jesus til orde: "Mener dere at disse galileerne var st¿rre syndere enn alle andre i Galilea, siden det gikk sŒ ille med dem?  3 Nei, sier jeg dere. Men dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.  4 Eller de atten som ble drept da Siloa-tŒrnet styrtet sammen over dem, mener dere at de var mer skyldige enn alle de andre som bor i Jerusalem?  5 Slett ikke! Jeg sier dere: Dersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de." 

 

Jesus sier altsŒ at de som var utsatt for denne terrorhandling av Pilatus, ikke hadde fortjent det mer enn andre. Og han sier ogsŒ at de som d¿de i ulykken da Siloa-tŒrnet raste, ikke hadde fortjent det mer enn andre.

            Men Jesus sier mer enn det. Han knytter forbindelser fra disse lidelsene frem til verdens undergang og menneskers fortapelse: ÇDersom dere ikke vender om, skal dere alle omkomme slik som de.È

            Men dersom vi vender om, vil han lede oss inn i det evige liv. Det er det VI vil, ikke sant?!

 

AltsŒ:
De som opplever ulykke, har ikke fortjent den mer enn andre.

En ulykke er ikke en personlig straff.

Men vi har alle nok Œ svare for. ÇHvorfor klager et menneske som lever?È sp¿r Jeremia. ÇEnhver fŒr s¿rge over sin synd.È Klag 3, 39

Helbredelser er tegn pŒ en ny tilv¾relse etter denne.

Jesus gjorde tegn midt inn i vŒr tilv¾relse som har sŒ mye lidelse og ondskap. Helbredelsene var tegn pŒ Jesu makt og tegn pŒ frelsestilv¾relsen etter vŒr nŒv¾rende tilv¾relse. Men helbredelsene var ogsŒ barmhjertighetstegn. Jesus kunne sukke tungt over skjebnen til dem som led. (Mark 7,34)

Det er ikke nok Πreparere.

Vi kunne vel ¿nske oss at Jesus gjorde slutt pŒ all lidelse i denne verden, i vŒr tid. Men denne verden lar seg ikke reparere. Mange nordmenn lever pŒ overflaten, pŒ toppen av verdens velstand. Da er det n¾rliggende Œ mene at en reparasjon er alt som skal til. Men under den norske overflaten ser ogsŒ vi i Norge at verden er skadet av menneskers egoisme, den er falt fra Guds gode vilje og den rystes av fiendskap mot det gode. Det er ikke bare helbredelser som skal til. Verden har en oppmagasinert skyld for urett og krenkelser av Guds skapninger og Guds skaperverk. Derfor er det varslet et rettferdig oppgj¿r, og det er varslet at himmel og jord en gang skal forgŒ.

 

I mellomtiden har Gud Œpenbart NOE av sin verdensorden for oss, men ikke ALT. Vi fŒr holde oss fast i det han har Œpenbart, inntil oppgj¿ret kommer og inntil denne verden forgŒr. I Peters andre brev fŒr vi hjelp til Œ se frem til endetiden med aktiv forventning:

2 Pet 3,13 Etter Guds l¿fte venter vi pŒ en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. 14 Mens dere venter pŒ dette, mine kj¾re, skal dere legge vinn pŒ Œ bli stŒende for ham med fred, uten flekk og lyte.  15 Og Herrens tŒlmod skal dere se som en mulighet til frelse.

 

®re v¾re Faderen og S¿nnen og Den hellige nd, som var og er og blir Žn sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.

Momenter

ÓHvem er du som tar til motm¾le mot Gud?Ó (Epistelteksten, Rom 9,20) Setningen er som et ekko fra Jobs bok. Job kjente seg urettferdig behandlet av Gud. Og Job fikk en skikkelig utblŒsning fra Gud:

Job 38,1-4 Da svarte Herren Job ut av stormen og sa: 2 Hvem er dette som form¿rker min plan med uforstandige ord? 3 Spenn beltet om livet som en mann, sŒ vil jeg sp¿rre deg, og du skal svare: 4 Hvor var du da jeg grunnla jorden? Fortell det, hvis du vet det!

 

Og sŒ kommer overraskelsen, der i siste kapittel. Gud gir Job rett! Etter alle Jobs klager og anklager, og etter alle fors¿kene til de tre vennene Elifas og Bildad og Sofar pŒ Œ plukke i stykker alle Jobs anklager og gi ham skylda for sin skjebne, da kommer bokens overraskende slutt. Gud gir Job rett!:

Job 42,7 Etter at Herren hadde sagt disse ordene til Job, sa han til Elifas fra Teman: "Jeg er brennende harm pΠdeg og de to vennene dine; for dere har ikke talt rett om meg, som min tjener Job