Harald Kaasa Hammer 17. januar 2014
Se også www.ordet.be for flere ressurser til kirkeårsdagen
Åp 21,1-6 En ny himmel og en ny jord
Joh 2,1-11 Bryllupet i Kana
1 Mos 1,26-31 Mann og
kvinne i Guds bilde (prekentekst)
Fortellingstekst: Luk 2,40-52 Jesus som tolvåring i templet
Åpenbaringstiden åpenbarer mer og mer av hvem Jesus er. Det er tid for å pakke ut julegavene, ta dem i bruk og gi dem plass i livet.
· Forrige søndag fikk vi en anelse av Jesu historiske betydning ved dåpen i Jordan, og bekreftelsen fra Ånden og den himmelske Far.
· Denne søndagen åpenbarer Jesus sin herlighet i korte glimt: I første rekkes evangelium skjer det i en bryllupsfest, i andre rekke i en intens samtale ved en brønn, og i tredje rekke i sin Fars favn.
·
Neste søndag trer Jesus inn i Guds skapelse og
frelse ved å oppfylle profetiene i møte med den blinde ved Jeriko.
Evangeliet om bryllupet i Kana hører hjemme i
åpenbaringstiden av flere grunner. Jesus gjorde sitt første tegn og åpenbarte
sin herlighet. Ved å åpenbare sin herlighet i et bryllup, åpenbarte og
bekreftet han også sin Fars skapervilje. Og han ga et glimt av bryllupsfesten
når Gud skaper en ny himmel og en ny jord. Historien suser gjennom de tre
tekstene denne dagen.
Vi har
ellers ikke mange Jesus-ord om ekteskapet, vi har flere ord om bryllupsfest og
om skilsmisse. Derfor har denne søndagen ofte blitt familiens søndag. Det kan
det være god grunn til, bare vi ikke mister de lange linjene.
Før: Teksten er
andre halvdel av det som skjer på sjette skapelsesdag. Fuglene i luften og alle
levende skapninger i vannet vrimlet frem på den femte dag, og Gud velsignet
dem. På sjette dag befaler først Gud at ville dyr og fe (husdyr) og alt kryp
skal bæres fram av jorden, og han ga seg tid til å se at det var godt. Så
starter dagens tekst.
Etter: Da
mennesket var skapt og plassert i forhold til dyrene, og Gud hadde gitt føde
både til mennesker og dyr, da var skapelsen av himmelen og jorden fullført, og
Gud hvilte på den syvende dag, velsignet den og helliget den. Deretter kommer
«den andre» skapelses-beretningen, som er mer detaljert og fortellende om
menneskene og dyrene og hagen.
·
Gud skapte mennesket til mann og kvinne.
Likeverdet kommer også frem i den andre skapelsesberetningen: 1 Mos 2,18.
·
Det er særlig to kapitler i GT som underbygger
skapelsesberetningen: Salme 8 understreker menneskets rolle som ansvarlig
forvalter over Guds skaperverk og Ordspråkene 8 får frem skapergleden og
skaperfryden.
·
En del miljøvernere støter seg på at mennesket
er satt til å råde over de andre levende skapningene. Men det er tydelig
gjennom GT at å råde og herske ikke gir rett til hersing og plaging og
rovdrift. Hviledagen gjelder også feet (buskapen) ser vi i de ti bud, 2 Mos
20,10. Se også det praktiske verset i 2 Mos 23,12. Omsorg for dyrene er karakteristisk
nok med i Jesu undervisning om hviledagen: Luk 14,3-5. Gud holder mennesket
ansvarlig for hvordan vi behandler dyrene. Hab 2,17. Legg også merke til Jona
4,11.
·
I teksten gis menneskene bare å spise av planter
og trær. I Noah-pakten utvides dette til også å gjelde kjøtt. Se 1 Mos 9,1-7.
1. Gud bestemmer seg for å skape mennesker til å råde over
alle andre levende skapninger.
2. Gud skapte mennesket i sitt bilde, til mann og kvinne.
3. Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare, bli mange, legg
jorden under dere, dere skal råde over alle andre levende skapninger.
4. Som føde ga Gud mennesket planter og trær med frø i, og
han ga dyr og fugler grønne planter å spise.
·
Vers 26: Menneske (hebraisk: adam). Kollektiv
forståelse. I vers 27 står det at Gud skapte mennesket (adam) som mannlig
(zakar) og kvinnelig (neqeba). Etter hvert brukes adam som egennavn for mannen.
I Bibel 2011 skjer det først i 4,25, det kunne godt skjedd allerede i 2,7 eller
i 3,8.
·
Vers 26: Bilde (sælæm) og avbilde, etterligning
(demut) har omtrent samme betydning: i vår skikkelse. Fil 2,6 og Joh 1,18.
·
Vers 27: Å skape (hebraisk: bara’) brukes bare
om Gud, og det er et verb uten middel, altså uten «noe» som han skaper av. I
den andre skapelsesberetningen brukes ordet å danne. 2,7.
·
Vers 28: Velsignelse (beraka) gjelder alle
levende skapninger (se vers 22) og betyr å gi både liv og fruktbarhet, og
senere også frelse.
·
Vers 28: Ordet for å råde/herske (hebraisk:
rada) er et annet enn ordene i 1,16 og 3,16. Rada kan bety undertvinge, temme,
styre. Se til saken Salme 32,8.
·
Teksten er en åpenbaring for menneskene av Guds
suverene skaperkraft og omsorg for sin skapning, og at han er den eneste Gud vi
har å elske og tjene.
·
Skapelsesberetningen sammenfattes i Salme 33,9: «Han
talte, og det skjedde, han befalte, og det sto der.» og Hebr 1,3: «Han bærer
alt ved sitt mektige ord.» Vi skal være stolte av å være Ordets kirke i en tid
hvor ordene er sterkt devaluert. Han som er Ordet, kan gjenreise ordenes
betydning også i vårt folk.
·
Mange har spekulert på hvem Gud planlegger
sammen med i vers 26. Noen tenker på treenigheten, noen på englene, andre at
det må være majestetisk flertall, eller rett og slett overveielsens flertall,
som når vi sier «Skal vi se … Jeg tror jeg gjør det slik.» Vekslingen fra «vårt
bilde» til «sitt bilde» behøver ikke ha dypere mening, men det er en utfordring
å la dette stå åpent. Kanskje vil det bli viktig eller opplagt for noen som
kommer etter oss.
·
Fellesskap handler om mer enn mennesker og Gud. I
1 Mos 2,19-20 får mennesket være med å gi navn (= funksjon) til dyrene. Den
sterke vektleggingen av fellesskapet med dyrene, både de som er skapt til
fe/husdyr og de ville dyr, er en tankevekker til vår tids opptatthet av
miljøet. Fokus på de levende skapningene er livsnært og mer konkret enn ozonhull
og CO2, som blir for abstrakt for de fleste av oss.
·
Fellesskap handler også om naturen. Legg merke
til at mennesket regnes som en nødvendig del av skaperverket i 2,5.
· Vårt forvalteroppdrag er tydelig i Skaperens ord om at mennesket skal legger jorden under seg og råde over alle andre levende skapninger.
·
Vannet og Ånden i skapelsesberetningen (1,2)
sier noe om det livs- og verdensnære i Guds skapelse og frelse. Joh 3,5 og Tit
3,5.
·
Gud ga mennesket liv og ga det mat å spise. Også
nattverden er knyttet til våre grunnleggende livsbehov, ved det enkle måltidet,
som også er et måltidsfellesskap.
·
I møte med Guds skaperverk stilles jeg i en
bekjennelsesituasjon (status konfessionis). Måten jeg forvalter skaperverket
uttrykker min tro på Skaperen. Se Ordspr 14,31 og 17,5.
·
Skapelsen fremstilles som Guds
kjærlighetsgjerning, ikke minst ved hans glede over det han har skapt: «Og se,
det var svært godt». Se Ordspr 8,30-31 og Luk 2,14.
·
Når Gud skaper himmel og jord på ny, skaper han
den nok like vakker som første gang.
· Hva sier skapelsesberetningen om hvordan Gud er, og hva han egentlig vil med menneskelivet?
· Hvor mye av dette er gått i stykker ved syndefallet og i oppgjøret etterpå?
·
Hvilke elementer gir skapelsesberetningen til en
livsforståelse?
·
Denne søndagen er en mulighet til å åpne
skapelsesberetningens skjønnhet, både for oss selv og for våre tilhørere. For
mange er skjønnheten hakket i stykker av ørkesløse diskusjoner om seks dager
eller 13,7 milliarder år. Dette er vår
urhistorie, og vi trenger å lytte
varsomt, uten øyeblikkelig å presse budskapet inn i bokser vi kan håndtere med
vår skolebakgrunn.
·
Det er en utfordring for predikanten å unngå å havne
i diskusjonens uføre. Da lammes budskapet til tilhørerne. Et forsiktig
sideblikk til diskusjoner er greit, for å gi prekenen bakkekontakt. Men det må
ikke stjele oppmerksomheten fra budskapet. Vi kan for eksempel si at spørsmålet
om de seks skapelsesdagene og de teorier som vitenskapen har for tiden, kan
løses med 2 Pet 3,8. Men det er nok mer aktuelt å si at dagene i
skapelsesberetningen tilhører en annen sjanger. Det er som når vi snakker om et
helt liv som ett år, om ungdommens vår og livets høst, - eller som ett døgn, om
middagshøyden og livets kveld. Vi sier fremdeles at solen går opp, selv om alle
vet at det er jorden som ruller. Vi får et fattigere språk dersom vi ikke får
lov å snakke slik lenger.
·
Skapelsesberetningen er breddfullt av budskap
til vår tids mennesker, og til alle tider!
·
Men det er nødvendig å si at det har skjedd et
brudd mellom Guds skapte paradis og vår livsvirkelighet. Noen argumenterer
logisk, som om vår logiske evne kom helskinnet gjennom syndefallet. Noen
argumenterer ut fra hva de mener er kjærlighet, som om vår kjærlighetsevne kom
uskadd fra syndefallet. Noen opphøyer naturen, som om naturen kom uskadd fra
syndefallet.
·
Hva som skjedde og hvilke konsekvenser det fikk,
er beskrevet i kapittel 3 og 4. Men det er fremdeles Guds verden vi lever i, og
vi er under Guds kall og tiltale, og vi bærer fremdeles paradisdrømmen. Luk
23,43 og Åp 2,7.
·
Vårt forvalteroppdrag er tydelig i Skaperens ord
om at mennesket skal legger jorden under seg og råde over alle andre levende
skapninger.
·
På en underlig måte går det en linje fra frukten
Gud gir menneskene til føde, og frem til Guds gjenskapte paradis med livets
tre, og bladene som er til legedom for folkene. Åp 22,2.
·
Dette er vår felles urhistorie som mennesker,
enten den er tatt imot i tro eller ikke. Når Gud vil at alle mennesker skal bli
frelst (1 Tim 2,4), så er ikke det uttrykk for imperialisme, men å frelse alle
hans egne skapninger tilbake til vårt felles opphav.
·
Teksten kaller oss til å gå med respekt og
takknemlighet ut i Guds skaperverk, og gjøre det til en gudstjeneste å ta
ansvar for alle hans skapninger.
·
«Så går vi frimodig i tjenesten inn i ly av din
utstrakte arm!» (Norsk salmebok 2013 nr 715 / Norsk salmebok 1985 nr 716)
·
Vi skal gå med respekt og takknemlighet ut i
Guds skaperverk, og gjøre det til en gudstjeneste å ta ansvar for alle hans
skapninger.