Harald Kaasa Hammer, pensjonert sokneprest i Teie, Nttery

Preken skrevet for foross.no

13. desember 2020

3. sndag i adventstiden 2020, andre tekstrekke

Luk 3,7-17 Frukt som svarer til omvendelsen

 

Dette hellige evangelium str skrevet hos evangelisten Lukas i det tredje kapittel:

Mye folk dro ut for bli dpt av Johannes, og han sa til dem: Ormeyngel! Hvem har lrt dere hvordan dere skal slippe unna den vreden som skal komme? S br da frukt som svarer til omvendelsen. Og begynn ikke si til dere selv: `Vi har Abraham til far.` For jeg sier dere: Gud kan reise opp barn for Abraham av disse steinene. ksen ligger allerede ved roten av trrne; hvert tre som ikke brer god frukt, blir hugget ned og kastet p ilden. Hva skal vi da gjre? spurte folk. Han svarte: Den som har to kjortler, skal dele med den som ikke har noen, og den som har mat, skal gjre det samme. Det kom ogs noen tollere for bli dpt, og de sa til ham: Mester, hva skal vi gjre? Krev ikke inn mer enn det som er fastsatt, svarte han. Ogs noen soldater spurte ham: Hva skal s vi gjre? Og til dem sa han: Press ikke penger av noen ved vold eller falske anklager, men ny dere med lnnen deres. Folket gikk n med forventning, og alle tenkte i sitt stille sinn at Johannes kanskje var Messias. Da tok Johannes til orde og sa til dem alle: Jeg dper dere med vann. Men det kommer en som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til lse sandalremmen hans. Han skal dpe dere med Den hellige nd og ild. Han har kasteskovlen i hnden for rense kornet p treskeplassen. Hveten skal han samle i lven sin, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner. Luk 3,7-17

 

Slik lyder Herrens ord.

 

Dperen Johannes mtte sitt folk som en drnnende ildebrann: Det er n eller aldri! Kanskje er du den heldige i dag, at du kjenner trykket fra disse Guds-ordene, at det er DU som fr dette dyttet som kan f deg over kneika, dit du vet at du SKAL, dit du vet at du VIL, og n kan du endelig bli kvitt alle dine jammen og utsettelser. Hvis du er den heldige som i dag treffes av kraften i disse Guds-ordene, s kan denne julen bli din store glede over at Jesus er kommet til deg som din frelser, og du kan gi en jublende bekjennelse: Jesus er min frelser! Hvis det blir slik med deg, da priser jeg deg lykkelig!

 

Det var spesielle tider: Folk strmmet ut i rkenen for bli dpt av dperen Johannes. Det var vel bra? Nei, Johannes skreller av dem deres motiver: Kommer dere her bare for slippe unna Guds vrede! Her er det snakk om omvendelse, nemlig snu seg og g i en ny retning. Det er ikke nok komme her og bli dpt og bli ferdig med det som har vrt. Dere m komme dere tilbake p Guds veier i denne verden: Br frukt som svarer til omvendelsen!

 

TJENESTE ELLER UNNSKYLDNINGER

 

Johannes talte til et folk som hadde slekta som sin store unnskyldning. De stammet fra Abraham i rett linje! Det var noe vre stolt over. Men stolthet er noe annet enn tjeneste. Guds folk er kalt til arbeide sammen med sin skaper og frelser for bringe RETTEN ut til folkene. De skal ikke bare VRE, de skal TJENE! Jdene hadde ftt n dag til VRE p: sabbaten. De andre seks dagene skulle de TJENE.

 

Den store profeten Jesaja forkynte om HERRENS TJENER. I frste omgang var det perserkongen Kyros som var Herrens tjener som lot folket komme tilbake til landet sitt. Men ordene er ogs talt om folket som Herrens tjener. Og til slutt samles ordene i Jesus som Herrens tjener:

Se, min tjener, som jeg sttter, min utvalgte, i ham har jeg min glede. Jeg har lagt min nd p ham, han skal fre retten ut til folkeslagene. Jes 42,1

 

Slik beskrives misjonens oppdrag i Det gamle testamente: fre retten ut til folkeslagene. Kampen mot uretten str ogs i nrmiljet. I Femte mosebok str det:

Forbannet er den som fordreier retten for innflyttere, farlse og enker! Og hele folket skal si: Amen. 5 Mos 27,19

 

ha Abraham til far er ikke bare ha en stolt stamfar, det er g inn i Abrahams oppdrag: I deg skal alle slekter p jorden velsignes. (1 Mos 12,1-3)

 

Dette er jdefolkets kall og oppdrag. Det er noe langt mer enn bare bli renset i Johannesdpen i rkenen. Det er komme inn p sporet igjen, komme inn i Abrahams tjenesteoppdrag. De skal ikke bare bli renset. De skal bre frukt som er omvendelsen verdig.

 

Vi nordmenn unnskylder oss ikke med at vi har Abraham til far, men vi har en unnskyldning som var kjent allerede i Det nye testamente:

Nr husherren frst har reist seg og lukket dren og dere blir stende utenfor og banker p og sier: `Herre, lukk opp for oss`, da skal han svare: `Jeg vet ikke hvor dere er fra.` Da vil dere si: `Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist p gatene vre.` Men han skal svare: `Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjr urett!` Luk 13,25-27

 

DER HAR VI URETTEN IGJEN!

 

Uretten kan diske oss, slik verdens hurtigste lper kan diskes hvis han kutter en av svingene. Han er fremdeles verdens hurtigste lper, men lpet hans blir ugyldig hvis han gjr urett.

 

Vi nordmenn har vokst opp med Jesus i vrt nrmilj. Vi har ftt hans undervisning i hjem og skole, i radio og TV. Vi kan klage over at det gr nedover med kristendomskunnskapen i landet vrt, men de aller aller fleste nordmenn har ftt mer enn nok av Guds-ord som de kunne bli frelst ved. Vi har ftt nok godhet fra Gud til mte ham med pent hjerte. Vi har ftt nok pminnelser til kunne ta imot Jesus som vr frelser. Og vi har ftt nok sjokk og sr og skrammer til se at bde verden og vi trenger Jesus som verdens frelser.

 

Vi har ogs ftt adgang til nattverdbordet, til spise og drikke ved Jesu bord. Om vi n blir stende utenfor den dagen Herren lukker dren, og om vi banker p og mener at det er en misforstelse at vi ikke er innenfor, s kan ogs vi si: Herre, lukk opp for oss, vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist i gatene vre! S kan vr Herre svare: Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, dere som gjr urett!

 

Jeg tror mange som str p avstand fra kirke og kristendom vil si seg helt enige i det Herren sier: Vi kan ikke tro p kristne som gjr urett!

 

Det er tydeligvis uretten som dmmer oss. Legg merke til hva som skjedde etter den kraftige velkomsten folket fikk av Johannes. De begynte sprre: Hva skal vi da gjre? Og de fikk konkrete svar.

 

LEKSER DE VAR I STAND TIL GJRE.

 

Frst hadde dperen Johannes ropt himmelhyt! Og s ga han helt konkrete lekser: slutte med urett og urettferdighet i hverdagen:

_      Den som har dobbelt skal dele med den som ikke har.

_      Har du to kjortler til holde deg varm om dagen og til bre over deg om natten, s skal du gi den ene til den som ikke har noen.

_      Har du dobbelt av mat, skal du dele med den som ikke har noe.

Og tollerne og soldatene fikk lekser som gikk rett inn i deres hverdag:

_      Krev ikke inn mer enn det som er fastsatt!

_      Press ikke penger av noen ved vold eller falske anklager, men ny dere med lnnen deres. 

Det snakkes s lite om omvendelse i vre dager. Dermed har vi ogs mistet de konkrete rdene og leksene til dem som vender om til Gud. En dag kom en tidligere konfirmant til meg p kontoret. Moren hadde sagt til ham: N nr du er omvendt m du fortelle det til presten. Det var godt for den gutten. Finn i hvert fall n fortelle det til at livet ditt er blitt snudd om.

            Mange har bekjent sin tro frste gang ved g til nattverd. Det kan vre fint, bare det ikke skygger for at nattverden er en gave til troen.

            Du kan be om f en lekse, eller gi deg selv en lekse, lik de leksene som dperen Johannes ga. Ikke bestem deg for at du skal bli flink og snill og lese i Bibelen og g p gudstjeneste resten av livet og vre en glad kristen. Det kan komme etter hvert.

 

NDEN OG DEN NYE FDSEL ER DET JESUS SOM TAR SEG AV,

BARE DU SLIPPER HAM TIL.

MEN RETT OG RETTFERDIGHET ER DITT ANSVAR.

 

Finn en lekse i rettferdighet som du kan klare. Du kan rette opp n spesiell urettferdighet mellom deg og din aller nrmeste. Begynn med din aller nrmeste, sa Jesus: Du skal elske din neste som deg selv! Neste betyr den aller nrmeste.

 

Du kan for eksempel bestemme at du heretter skal holde det ordentlig rundt sppelkassene. Det kan du klare. Og det kan vre din frste tjeneste. Da er du til velsignelse i Guds skaperverk. plukke sppel er en trosvelse. Du ver opp din tro p at naturen er Guds hage. Det skal ikke flyte sppel i Guds hage!

 

ALLE HAR DET IKKE LIKT

 

Jeg tror mange som hrer denne teksten og hrer denne prekenen, allerede HAR omvendt seg: Dere HAR ftt et pent hjerte for Guds ord. Og dere ber av et oppriktig hjerte: La din vilje skje p jorden slik som i himmelen! Dere prver spre rett og rettferdighet rundt dere. Kanskje er budskapet til deg heller det vi leste fra Det gamle testamente: Trst, trst mitt folk! Eller oppmuntringen i den andre teksten: Vr tlmodige og gjr hjertene sterke!

 

Det er ikke meningen at alle skal settes i samme bs som uomvendte syndere. For mange er denne teksten heller en bekreftelse av den retning de allerede har tatt og ftt i livet. Men du som vet at du har sluttet fred med uretten, du som vet at du tillater deg det som du vet er mot Guds vilje, for deg er dperen Johannes sine kraftige ord en gavepakke i dag: I dag har du muligheten! Du kan komme inn p sporet igjen!

 

GOLGATA KAN BLI EN BLINDGATE

 

Jeg leste om dem som ble stende utenfor, selv om Jesus hadde undervist p gatene deres, og selv om de hadde spist og drukket med Jesus.

 

Jeg vil nevne en type forkynnelse som kan vaksinere mot utfordringene i dagens evangelium. Hvis forkynnelsen BARE blir synd og nde, og BARE lovens dom og tilgivelsens evangelium, da frer det ikke til omvendelse. Hvis forkynnelsen bare fr deg til si at dette klarer du ikke, og s fr du be om tilgivelse for det ogs, da kommer du ingen vei.

 

Problemet er at det kan hres s riktig ut, fordi det er helt sant at du ikke kan frelse deg selv, og det er helt sant at du har ftt evangeliet om tilgivelse. Men det er to sanne sannheter som bare er halve sannheter. Og to halve sannheter blir n hel lgn. Det er som si: Jeg kommer aldri lenger enn til Golgata! Eller: Nr jeg vet hvordan Jesus led p Golgata, hvordan kan jeg noen gang le igjen?

 

Alle kan komme til Golgata med sine synder, og f dem naglet til Jesu kors. MEN det blir helt feil stoppe der. For tre dager etter sto Jesus opp fra de dde, og det fyller livet med latter! Femti dager etter pske kom Pinsedagen, da Jesus ste ut Den hellige nd. Golgata er helt ndvendig for bli frelst, men det gr an kjre seg fast p Golgata.

 

Forskjellen mellom en synder og en kristen er ikke bare at den ene er en synder og den andre er en tilgitt synder. En slik forkynnelse lager parkerte kristne! Nei, forskjellen er at en kristen er omvendt, han er snudd mot Jesus og gr ham i mte.

 

JESUS TAR IMOT DEG SOM DU ER,
MEN DU RISIKERER AT HAN FORANDRER DEG!

 

Jesus gjr det under at nden sakte men sikkert preger en ny personlighet inn i hver enkelt kristen:

ndens frukt er kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Gal 5,22-23

 

Dette er ikke noe du m prestere for bli en kristen det klarer du aldri. Men disse fruktene er noe du skal pne deg for fordi du er blitt en kristen. Dette kalles hellig-gjrelse. Hellig-gjrelse STARTER nr du blir en kristen, enten det skjer den dagen du vender om fra veien mot elendighet, eller det skjedde den dagen du ble dpt. Hvis du tror at du m presse frem slike frukter for bli en kristen, da havarerer du ganske fort. Dette er ndens gjerning. Sakte men sikkert vil han gni denne nye personligheten inn i din personlighet.

 

Og det er vel slik du nsker at han skal prege deg, er det ikke? Hvem nsker ikke kunne mte sine medmennesker med kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse? I hvert fall nsker alle bli mtt med kjrlighet, glede, fred, overbrenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse.

 

FRA JOHANNESDPEN TIL DEN KRISTNE DP

 

Dperen Johannes var forlper for Jesus. Det str s fint om Johannes at han skulle bli til glede og fryd for sin far, Sakarja. Og mange skal glede seg over at han er fdt.

Han skal f mange i Israel til vende om til Herren, deres Gud. Han skal g i forveien for Herren med samme nd og kraft som Elia, for vende fedrenes hjerter til barna og GI ULYDIGE DET SINN SOM RETTFERDIGE HAR, for gjre i stand for Herren et vel forberedt folk. Luk 1,16-17

 

Hedninger som ville bli jder mtte gjennom en renselsesdp. Men Johannes dpte til og med jder med renselsesdp i Jordanelven. Johannes tilhrte den gamle pakt mellom Gud og jdefolket, og kalte sitt eget folk til omvendelse, og til ta Guds pakttilbud p alvor.

 

Johannes pekte ogs fremover, fremover mot en ny pakt, en annerledes dp, en pakt mellom Gud og alle verdens folkeslag:

Jeg dper dere med vann. Men det kommer en som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til lse sandalremmen hans. Han skal dpe dere med Den hellige nd og ild.  Vers 16

 

Jesus innfrte en annen dp, en annerledes dp enn den Johannes praktiserte. Det ser vi aller tydeligst i Apostlenes gjerninger, der Paulus mter noen disipler som bare var dpt med Johannesdpen.

Da sa Paulus: Johannes dpte med en dp til omvendelse. Han sa til folket at de skulle tro p ham som kom etter ham, det er Jesus. Etter ha hrt dette lot de seg dpe til Herren Jesu navn. Og da Paulus la hendene p dem, kom Den hellige nd over dem. De talte i tunger, og de talte profetisk. Apg 19,4-6.

 

Jesus kalte ogs mennesker til omvendelse, slik som Johannes. Men Jesus kom med et nytt kapittel i frelseshistorien.  N skulle jdefolkets bestemmelse bli virkelighet, n skulle velsignelsen bringes ut til alle folkeslag. Loven hadde formet jdefolket som folk, som en politisk nasjon, og forberedt dem til en verdensvid tjeneste. N var det kapitlet slutt. N begynte deres tjeneste. Fra n av skulle Den hellige nd omskape mennesker for Guds rike, et rike av alle nasjoner og stammer, folk og tungeml.

 

DET ER JESUS SOM SKAL DMME.

 

Talen til dperen Johannes rammes inn av to setninger om dommen. Han bruker bilder fra hverdagslivet, akkurat det vinbnder og kornbnder er vant med gjre:

ksen ligger allerede ved roten av trrne; hvert tre som ikke brer god frukt, blir hugget ned og kastet p ilden.  Jesus har kasteskovlen i hnden for rense kornet p treskeplassen. Hveten skal han samle i lven sin, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner. Vers 9 og 17.

 

Det er ikke populrt snakke om dommen i Norge for tiden. Jo, vi mener nok at forbrytere og overgripere skal dmmes og hindres i fortsette delegge andre. Men Guds endelige adskillelse mellom rettferdige og urettferdige er det mange som ikke kan svelge.

            Men det var Jesus, vr frelser og Herre som kom til sitt eget folk, og det er han som en dag skal samle alle folk. Han har innsikt til dmme rettferdig. Det er han som skal beskytte sitt folk og sitt rike og hvert enkelt menneske han har frelst. Med dommen setter han et endelig VERN MOT URETTEN.

 

Denne dommen, denne adskillelsen, er det Johannes inviterer til vende seg om FRA, og vende seg TIL Guds gode vei. Br da frukt som svarer til omvendelsen, sa Johannes.

 

Vi har ingen rett til avlyse disse ordene med fromme talemter om at dette klarer vi ikke.

 

VI LEKER IKKE KRISTENDOM, OG DET GJR IKKE JESUS HELLER!

 

Jesus kom med Den hellige nd og ild. Han kan f ilden til brenne i den som vender om og tar imot sin frelser. Hr hvordan Paulus ber for kolossermenigheten:

Vi ber om at dere m bli fylt av kunnskap om Guds vilje og f all den visdom og innsikt som nden gir. Da kan dere leve et liv som er Herren verdig, og som helt og fullt er til glede for ham, s dere brer frukt i all god gjerning og vokser i kjennskap til Gud. Kol 1,9-10

 

re vre Faderen og Snnen og Den hellige nd, som var og er og blir n sann Gud fra evighet og til evighet. Amen