Harald Kaasa Hammer 19. juni 2022: Tekstgjennomgåelse til ORDET.BE
2. søndag i
treenighetstiden III
Punkter til
prekenen med salmeforslag.
Liturgisk farge: Grønn
|
I |
2 Mos
14,15-22 |
Sivsjøunderet |
|
|
Tit
3,4-7 |
Det bad som gjenføder |
|
|
Matt
3,11-12 |
Johannesdåp
og dåp med Ånden |
|
II |
Salme
67,2-6 |
Folkene skal
prise deg |
|
|
Gal
3,23-29 |
Kledd
dere i Kristus |
|
|
Joh 3,26-30 |
Han skal
vokse, jeg skal avta |
|
III |
Esek 36,25-29a |
Renselse
og et nytt hjerte |
|
|
Rom
6,3-8 |
Forenet med Kristus i dåpen |
|
|
Joh 3,1-13 |
Jesus og Nikodemus |
|
F |
Apg 8,26-40 |
Filip og
den etiopiske hoffmann |
Tekstens sammenheng: Hvilke historier står før og
etter:
Før: Jesus har renset tempelet, og da
jødenes ledere spurte om hans rett til å gjøre dette, svarte Jesus at han kunne
bygge tempelet opp på tre dager. Dette forsto disiplene først etter
oppstandelsen. Under påskefesten kommer mange til tro, men Jesus viste dem ikke
fortrolighet. Denne reservasjonen møter vi flere ganger gjennom
Johannesevangeliet, og er en nøkkel til tonen i Jesu samtale med Nikodemus.
Etter: Jesu siste svar til Nikodemus
fortsetter om kobberslangen, den lille bibel, troen, frelsen og dommen.
Tekstens klangbunn i GT: Forutsetningen, at en må bli født
på ny for å se Guds rike, korresponderer med leseteksten fra GT. Dette
understreker frelsen som et Guds inngrep, og at den ikke baserer seg på
menneskets evne til å ta seg sammen, eller religiøse og moralske anlegg.
Teksten i punkter:
1. Teksten
er en fortelling og en dialog.
2. Hvordan
kan et menneske bli født for annen gang? Er det et dumt spørsmål, eller tar
Nikodemus det Jesus sier på alvor?
3. Jesus
er den eneste som er kommet ovenfra og kan frelse, ingen kan stige opp uten
han.
Tekstens sammenhengende
hovedbudskap:
Det er
viktig å lytte seg inn til tonen i teksten. Nikodemus-samtalen er ofte brukt
som vennlig eksempel på å søke hjelp om natten, og på den fortrolige samtale.
Men tonen er ikke fortrolig, den er ganske skarp: "Vet du ikke det, du
som… Dere tar ikke imot vårt vitneutsagn." Det virker som Jesus vegrer seg
mot rosen, og vegrer seg mot å presses inn i spørrerens tankemodell. Sammenlign
Mark 10,17-18. Teksten har et motsetningsfylt (dialektisk) preg, som mange av
samtalene i Johannesevangeliet.
Jesu
utfordrende tale om gjenfødelsens nødvendighet, er en utfordring til
predikanten: Er det noen blant tilhørerne som med saklighet kan regnes som
parallell til Nikodemus? Hvis ikke, har teksten tydelig budskap om dåpen og
gjenfødelsen med adresse til alle.
Tekstens oppmuntring/ løfte/
evangelium:
Midt i det
kritiske i Jesu tale, ligger evangeliet om Guds frelse. Se Joh
5,34.
Teksten
utfordrer predikanten til å sette ord på gjenfødelsens virkninger i den
troende.
Tekstens
formaning/krav/lov:
Jesus
utfordrer til å åpne seg for Guds nåderike inngrep, i stedet for å fokusere på
egen religiøsitet/hengivelse eller egen livstolkning/tankemodell.
Sentrale temaer i prekenteksten:
Hva sier teksten?
- fellesskapet / de helliges
samfunn?
- om dåpen? Joh 3,5
om å bli født av vann og Ånd, må forståes som dåpsord. Rom 6,3-8 er nøkkeltekst
om dåpen som påskegave til den enkelte.
- om tilgivelse? Tilgivelse knyttes til renselse i Esek 36,25-29a. Sammenlign 1 Joh
1,9.
- om etterfølgelse / Guds ledelse? Rom 6,3-8 vitner om dåpen som
"etterfølgelse" av Jesu død og oppstandelse, og om livet etter denne
nye fødsel.
- om misjon / vitnetjeneste?
Joh 3,12 uttrykker Jesu vitnetjeneste. Han sier "vi" og inkluderer nok
slik disiplene.
- om Jesu soning / død og oppstandelse? Rom 6,3-8
knytter dåpen til Jesu død og oppstandelse.
Menneskenes reaksjon på tekstens
budskap da det skjedde: Nikodemus
reagerer med nye spørsmål. Vi vet ikke hvordan han reagerte på Jesu svar, men
vi møter ham igjen i Joh 7,50 og Joh
19,39.
Hvilke handlinger kaller teksten
oss til å gjøre i dag? Fornye vår bekjennelse til Jesus,
og sette ord på hva vi forsaker og hva vi bruker tid/penger og krefter til.
Språklige innspill / viktige ord: Å bli født "på ny" (anåthen) kan også bety "ovenfra". Tenk på vers
13."Sannelig, sannelig" tyder på at Jesu puls har steget betraktelig.
Dagens historie / historiske
vitnesbyrd / intervju / vitnesbyrd til preken:
Mange av
tilhørerne har "levd i sin dåpspakt" hele livet. Det er verdifullt å
høre vitnesbyrd fra en som har vendt om som ung eller voksen, og høre hva som
er forandret.
Noen innspill til teksten:
2 Kor 13,5
Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at
Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven?
En mulig avslutning på preken: Gud tok imot deg slik du var, men
han elsker deg altfor mye til å la deg fortsette med å være slik du var.
Søndagens mål: Hva ønsker vi at
menighetene skal gå ut og gjøre?
Spør en
som kjenner deg godt, om hva Guds frelse har gjort med deg.
Utkast til søndagens kollektbønn /
samlingsbønn:
Kjære
Jesus, takk for at du kom ned til oss for å frelse oss inn i Guds rike!
Led oss
fremover i et liv i forsakelse, tro og tjeneste.
Søndagens minneord:
Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres, og gir dere et
kjøtthjerte i stedet. Esek 36,26.
Salmeforslag til gudstjenesten:
415 Du Far
og Herre, du som rår … forny vårt hjarte
480 Jesus,
Jesus, ham alene … ta mitt hjerte som ditt eget
S97 025 Å gledesfylte stund … med ham, i dødens dåp vi oppstår fra de
døde
196 Døden
må vike for Gudsrikets krefter … Livets oppstandelse … skjedde på ny i vår dåp
407 Nå bør
ei synden mer … For jeg i dåpen er
146 Såkorn
som død i jorden … Vi som ble døpt til Kristus
332 Så
vide om land … han hører hvert sukk som i nattens stund
618 Fylt
av glede … født på ny til liv
228 Vinden
ser vi ikke, men vi merker den
2. søndag i
treenighetstiden III
Prekentekst:
Joh 3,1-13
Spørsmål til samtalegruppen:
1 Hva er
sammenhengen mellom de tre teksten denne dagen?
2 Hvordan
kobles påsken til dåpen i Rom 6,3-8? Se Mark 10,38-39 og Luk 12,50.
3 Hvordan
er tonen mellom Jesus og Nikodemus i denne samtalen?
4 Hva
tenker dere om det tekstene sier om det nye hjerte og den nye fødsel i dåpen?
5 Hva
ville vært annerledes i livet ditt, dersom Jesus ikke hadde frelst deg?
6 Merker dere
spor av Jesus hos hverandre i gruppa? Vær frimodige.
Søndagens minneord:
Jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres, og gir dere et
kjøtthjerte i stedet. Esek 36,26.