Det er ikke djevelen som er Guds hodepine. Det skal bare et
guddommelig fingerknips til for å fjerne ham fra historien. Det demonstrerte
Jesus. Guds nød er menneskene som lot seg friste av djevelen og valgte veien
bort fra Guds gode livsrammer. Gud vil frelse oss som har latt oss friste, før
han gjør ende på fristeren.
Guds
frelsesvei er ikke å redusere oss til uansvarlige dyr som han frelser enten vi
vil eller ikke. Han frelsesvei er å reise oss opp til dom, - til et nytt valg:
å bære dommen selv, eller å betro dommen til Jesus og få hans kjærlighet i
bytte. Derfor kalles vi til bot og til bedring. Vår andel av boten er så enkel
som å innrømme og bekjenne. Bedringen skjer ved at Gud får slippe til med sin
velsignelse, - slik all bedring i denne verden alltid har skjedd!
Guds frelsesvei for oss er mulig å gå, fordi det er han som
har lagt den ferdig, og fordi han står ferdig til å ta oss inn igjen i sine
gode livsrammer, og inn i det samarbeidet som skapelsesberetningen beskriver.
Å
Gud for jord og alter,
stig
ned og se vår nød!
Hvor
vettløst vi forvalter
vår
verden og dens brød!
Vi
velger gull og kaos:
profittens
perleport.
Ta
ikke dommen fra oss,
men
ta vårt vanvidd bort!
Per
Lønning 1972, Salmer 97 nr 125
Frelsen og verdensforståelsen
Frelsen og verdensforståelsen henger uløselig sammen. Hvis
vi forstår verden som en kampplass mellom onde og gode krefter, da får djevelen
stor makt, og Gud blir en som vi bare kan håpe på.
I en slik
verdensforståelse blir frelsen å løse uskyldige mennesker ut av
fordervsmaktenes klør. Tankene om en dommens dag kjennes som et fremmedelement
i en slik tro, for ansvaret er borte. Korset blir nærmest unødvendig. Noen ser
kanskje korset som et illustrerende uttrykk for Guds kjærlighet. Det er i
tilfelle en ganske grotesk illustrasjon.
Men hvis vi
forstår menneskene som ansvarlige for sine handlinger, da reises mennesket opp
sammen med Jesus på korset. På korset tas synden på alvor og retten i verden
holdes i hevd. Djevelen avvæpnes på korset, ved at Jesus gjør opp for syndene.
Djevelen kan ikke anklage oss mer.
Gjeldsbrevet som gikk imot oss på
grunn av lovens bud, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset.
Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem fram til spott og spe da han
triumferte over dem på korset. Kol 2,14-15
Frelsen foregår ved at vi tar ansvar og bekjenner våre
synder og setter vår tro til Jesu soning på korset. Slik løftes skylden over på
korset, - og Gud tilgir og renser for all urettferdighet. Ved Jesu oppstandelse
reises mennesket opp i en ny fødsel og til en ny livsførsel.
Men dersom vi bekjenner våre
synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss
for all urett. 1 Joh 1,9