Harald Kaasa Hammer 2018

TekstgjennomgŒelse til www.ordet.be

 

22. s¿ndag i treenighetstiden II  

Punkter til prekenen med salmeforslag.

Liturgisk farge: Gr¿nn

 

I

Fork 4,17-5,6

V¾r ikke snar med munnen

 

Jak 3,7-12

Tungen

 

Matt 12,33-37

Treet og fruktene og tungen

II

Ordsp 6,20-23a

Forkast ikke det du har l¾rt

 

Fil 2,1-4

Ikke selvhevdelse, men ydmykhet

 

Joh 12,35-36

Tro pΠlyset, bli lysets barn

III

3 Mos 19,1-2.16-18.33-34

Dere har selv v¾rt innflyttere

 

Jak 2,1-9

Rike og fattige i menigheten

 

Luk 10,25-37

Den barmhjertige samaritan

F

Luk 10,25-37

Den barmhjertige samaritan

 

Tekstens sammenheng: Hvilke historier stŒr f¿r og etter:

F¿r:

OrdsprŒksboken feirer visdommen fra Gud og advarer mot lettvint svik og lokkende begj¾r som tapper hjertet for visdom. Alle advarsler mot onde, fremmede og skj¿nne kvinner overstrŒles av lovsangen for den dyktige, myndige og omsorgsfulle kone som avslutter OrdsprŒksboken. Rett f¿r vŒr tekst regnes det opp sju ting Herren hater og har avsky for: det som dreper samlivet mellom mennesker.

Etter: 

Fars og mors gode bud skal bevare deg fra Œ ¿delegge livet med hor.

 

Tekstens klangbunn i Det gamle testamente:

Det er tradisjon for Œ dele Det gamle testamente i loven, profetene og skriftene. Til skriftene h¿rer visdomslitteraturen, de som s¾rlig sikter pŒ det gode liv pŒ jorden, i tillit og tro til vŒr Skaper. Mest kjent og brukt er vel Salmenes bok, OrdsprŒkene og Forkynnerens bok, men Jobs og Ruts og Esters b¿ker h¿rer med, og flere andre.

            Vers 21-22 knytter teksten til j¿defolkets sentrale bekjennelse i 5 Mos 6,4-9: Œ snakke om budene nŒr du legger deg og stŒr opp, og binde dem pŒ hŒnden, ha dem pŒ pannen og skrive dem pŒ d¿rstolpene.

            Vers 20 At bŒde far og mor gir oppdragelse, kommer ogsŒ frem mange steder i OrdsprŒksboken: 10,1 og 15,20. Den religi¿se oppdragelse gis nok ofte av m¿dre. Se 2 Tim 1,5 og 3,14. Men se ogsŒ Ef 6,4.

 

Tekstens klangbunn i Det nye testamente:

Det er visdomselementer flere steder i Det nye testamente. Et tydelig eksempel er GT-oppskriften i 1 Pet 3,10-11: Den som vil elske livet og se gode dager, mΠholde tungen borte fra det som er ondt, og leppene borte fra svikefull tale.

            Her bygges det bro mellom det nye livet hos en kristen som er f¿dt pŒ ny og Guds skaperverk. Guds ti bud er gitt etter syndefallet, og er alvorlig ment. De er ikke f¿rst og fremt satt opp for Œ vise hvor store syndere vi er, men for at vi skal spille pŒ lag med Skaperen: Med de ti bud opplever vi det maksimale i hans skaperverk og vi stimulerer det maksimale i skaperverket.

            I et velferdssamfunn hvor mange opplever det gode liv, er det fristende Œ bli som saddukeerne. De var sŒ begeistret for det gode liv som loven ga dem, at de ikke trodde pŒ noen oppstandelse. Matt 22,23. De hadde allerede fŒtt sin salighet i dette livet, og lengtet ikke etter noe mer.

 

Teksten i punkter:

1. Vers 20: Hold fast pΠbudene og rettledningen fra far og mor.

2. Vers 21-22: Hold dem tett inn til deg, sΠskal de lede og verne og tale til deg.

3. Vers 23a: Det far og mor har gitt deg er lykt og lys.

 

Tekstens sammenhengende hovedbudskap og oppmuntring/ l¿fte/ evangelium og

formaning/krav/lov:

La visdommen prege hverdagen din, det er veien til livet!

 

NŒr vi utsettes for urimelig behandling kan vi fristes til Œ svare med samme mynt. Rom 3,8 og 12,17. Vi kalles til Œ gj¿re det gode i hŒpl¿se situasjoner. 1 Pet 2,15, 3,13 og 4,19. 1 Mos 4,7.

 

Sentrale temaer i prekenteksten (evt de andre):

Hva sier teksten(e)  (henvis med kapitel og vers)

- om Bibelen/Ordet? Budet er lykt og lys. Ordspr 6,23

- fellesskapet/de helliges samfunn?  Verdien av kristen oppdragelse. Ordspr 6,20

- om etterf¿lgelse/Guds ledelse? NŒr du gŒr, skal bud og rettledning lede deg. Ordspr 6,22

- om vŒrt hŒp? Budene viser vei til livet. Ordspr 6,23

 

Menneskenes reaksjon pΠtekstens budskap da det skjedde:

2 Kr¿n 9,23: Og alle jordens konger s¿kte til Salomo for Œ lytte til den visdommen som Gud hadde lagt ned i hjertet hans.

OrdsprŒksboken med sine seks fyndordsamlinger, starter med Œ si at det er Salomos ord. De to f¿rste samlingene - frem til 22,16 presenteres som Salomos ord, mens de senere samlingene er fra Óde viseÓ, tradisjon fra Salomo, og ord av Agur og Lemuel.

 

Hvilke handlinger kaller teksten oss til Œ gj¿re i dag?

Ta vare pΠden kristne tradisjon i familien.

Knytte Guds ord tett inn i hverdagen.

 

SprŒklige innspill/viktige ord:

Grunnteksten er pΠhebraisk.

Vers 20: Din fars bud (mitswat) betyr pŒbud, forpliktelse og overlevering.

Vers 20: Din mors rettledning (torah) er betegnelsen j¿dene bruker om loven.

Vers 21: Her brukes dem om budene og rettledningen, men i vers 22 brukes hun: hun vil lede, verne og tale til deg. Visdom er hunkj¿nnsord pŒ hebraisk, sŒ det tenkes nok pŒ visdommen i dette verset. Se Ordsp 3,13-18.

Vers 23: Budet (mitswat) er en lykt, og rettledningen (torah) er et lys (Œr). Ordet for lys er det samme som i skapelsesberetningen: Og det ble lys. 1 Mos 1,3.

I vŒrt samfunn med sŒ mye gatelys er det vel friluftsmennesker som sterkest opplever hvor avgj¿rende det er Œ ha en lykt.

 

Dagens historie/historiske vitnesbyrd/ intervju/ vitnesbyrd til preken:

Noen mennesker lyser det av. Noen sprer lys bare de kommer inn i rommet.

Hva er et godt menneske? 

Jo, et godt menneske er en som fŒr meg til Œ fŒ lyst til Œ v¾re god. Et godt menneske er ikke en som aldri har gjort noe dumt. De som aldri har gjort noe dumt, har ikke gjort s¾rlig mye annet heller. Men et godt menneske er en som lar det gode fŒ overtaket! Derfor er det godt Œ v¾re sammen med et godt menneske. Noen mennesker er sŒ praktfulle at jeg bare blir misunnelig. Men et godt menneske er det godt Œ v¾re sammen med. NŒr jeg har v¾rt sammen med et godt menneske, merker jeg at jeg gŒr rundt og smiler lenge etterpŒ. Jeg liker meg sammen med et godt menneske. Det er et flott uttrykk: ÇJeg liker meg sammen med et godt menneske.È Et godt menneske fŒr meg til Œ like meg selv! Det fŒr meg til Œ kjenne meg vel.

 

Noen innspill til teksten:

Teksten er klippet av midt i vers 23. Dette ble gjort f¿r oversettelsen av 2011 var kommet. Den gang l¿d andre halvdel av verset: Órefsing og tukt er en vei til livet.Ó Dette kunne lett misbrukes til Œ forsvare kroppslig straff av barn. Fra 2011 lyder oversettelsen: Óformaning og tilrettevisning er veien til livet.Ó

 

En mulig avslutning pΠpreken:

Matt 5,14-16 Dere er verdens lys! En by som ligger pŒ et fjell, kan ikke skjules.  15 Heller ikke tenner man en oljelampe og setter den under et kar. Nei, man setter den pŒ en holder, sŒ den lyser for alle i huset.  16 Slik skal deres lys skinne for menneskene, sŒ de kan se de gode gjerningene dere gj¿r, og prise deres Far i himmelen!

 

S¿ndagens mŒl: Hva ¿nsker vi at menighetene skal gŒ ut og gj¿re?

Slipp lyset fram i deg!

Sett ord pΠden kristne overlevering som har skjedd i familien.

Snakk sammen om hva som er viktig Πgi videre til neste generasjon.

Ta en telefon til en som har hjulpet deg frem pΠtroens vei.

 

Utkast til s¿ndagens inngangsb¿nn/samlingsb¿nn:

Dagens tekst kan v¾re inspirasjonen til en b¿nn fra 700-tallet som kalles St. Patricks brynje: Ó... Kristus hos meg og i meg, bak meg og framfor meg, ved sida mi.Ó Se B¿nn nr. 37 bak i Norsk salmebok 2013.

En annen versjon har mange l¾rt i retreatsammenheng: ÓJesus Kristus, du er foran meg og bak meg, ved min h¿yre side og min venstre, over meg og under meg. Du omgir meg helt og du elsker meg, Jesus!Ó

 

S¿ndagens overskrift:

Kristen tradisjon gir lys og liv.

 

S¿ndagens minneord (bibelvers fra prekenteksten):

Ordsp 6,23 Budet er en lykt, rettledningen et lys.

 

Salmeforslag til gudstjenesten:

Ordsp 6,20-23a Forkast ikke det du har l¾rt

246 Lyset skinner over jord ... led oss du hver dag pΠjord

243 Gud skapte lyset og livet og meg

481 Deg ΠfΠskode ... Ver du min visdom

651 Kj¾rlighet fra Gud ... er det store bud

695 Rop det ut ... vi vil vitne om din frelse, om ditt bud

715 Gud du er rik ... Du byr oss forvalte dem etter de bud

582 Milde Jesus, dine hender ... en gang bŒret av din mor

576 Som spede barnet drikk si mj¿lk

571 Gud, la ditt ord i nŒde lykkes ... La Ordet gŒ i arv og eie til vŒre barn i tusen ledd

Fil 2,1-4 Ikke selvhevdelse, men ydmykhet

531 ƒn Gud og alles Fader

734 Guds kj¾rleik er som stranda og som havet ... og fangeklede er vŒrt stengde eg

Joh 12,35-36 Tro pΠlyset, bli lysets barn

431 La oss vandre i lyset

  31 Du v¾re lovet, Jesus Krist ... at lysets barn vi blive mŒ

807 O Kristus, du som lyset er

101 Kristus er verdens lys

411 Jesus, styr du mine tanker É et Guds barn jeg v¾re mŒ

 

Side 3

22. s¿ndag i treenighetstiden II  

Prekenteksten: Ordsp 6,20-23a

Bruk gjerne hele vers 23 i lesningen og prekenen og samtalen.

 

Sp¿rsmŒl til samtalegruppen:

1. Del med de andre konkrete veiledninger du har fŒtt fra far og mor, - bŒde veiledninger du har holdt fast ved og de du har forkastet.

2. Har dere erfaringer med andaktselementer som passer med vers 21-22, for eksempel Lille katekismes veiledning om Πtegne korset ved morgen og kveld.

3. Har du opplevd at et bibelord har lyst opp hverdagen din, eller har vist tydelig hva du skulle velge.

4. Les versene f¿r og etter: 16-19 og 24-29. Har noen eksempler fra litteratur dere har lest pŒ det som disse avsnittene beskriver? Har dere ogsŒ eksempler pŒ hvordan kristen tradisjon har hjulpet til Œ stŒ imot slike angrep mot et liv i lyset?

 

S¿ndagens minneord:

Ordsp 6,23 Budet er en lykt, rettledningen et lys.