Kapellan Harald Kaasa Hammer, Nøtterøy

13. søndag etter pinse, 2. rekke

Teie kirke

10. september 2000 kl 11.00

Presentasjon av konfirmantene

Nøtterøy Kammerkor deltar

Salmer

272      Hellig, hellig, hellig

032      Du er hellig, du er hel

            SALME 40,2-6 MIN HJELPER OG REDNINGSMANN

Kammerkoret: Han reiste meg opp av fordervelsens grav)

049      Du omgir meg

-------------------

            MATT 12,33-37 TREET OG FRUKTENE

-------------------

051      Gud, lær meg å se

            Kunngjøringer

            PRESENTASJON

Bønn for konfirmantene

093      Det skjer et under i verden

            DÅP

886      Vis meg, Herre, din vei

Utgang etter velsignelsen: 0172 Gå i fred, tjen Herren med glede

Preken

Innledning til tekstlesningen

I dag handler teksten vi skal lese om ordene våre.

Den handler om gode ord og om vonde ord og unyttige ord.

Jeg vet ikke om du har fått sagt noen gode ord i dag.

Kanskje har du ikke hørt noen gode ord heller?

Det må vi gjøre noe med. Kan du si til dem som sitter ved siden av deg: "God søndag!"

----

 

I prekenteksten snakker Jesus til noen som hadde baktalt ham med vonde ord. De hadde spredt rykter om at Jesus, at han fikk makt fra djevelen til å drive ut onde ånder. Teksten har noe å si til alle, men vi merker at Jesus snakker til noen som hadde hentet opp onde ord fra sitt onde hjerte.

Prekentekst

Dette hellige evangelium står skrevet hos evangelisten Matteus, i det 12. kapittel, fra vers 33:

Enten er treet godt, og da er også frukten god, eller treet er dårlig, og da er også frukten dårlig. Treet kjennes på frukten. 34 Ormeyngel! Hvordan kan dere si noe godt, dere som er onde? Det hjertet er fullt av, det taler jo munnen. 35 Et godt menneske henter fram gode ting av sitt gode forråd, et ondt menneske henter fram onde ting av sitt onde forråd. 36 Det sier jeg dere: Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på dommens dag. 37 Ja, etter dine ord skal du kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du dømmes skyldig.

 

Slik lyder Herrens ord.

 

I dag handler prekenteksten om ordene våre. Den handler om gode ord og om vonde ord og unyttige ord. Den handler om hvilke ord vi bruker til hverandre. Og den handler om hvilke ord vi bruker om Jesus.

A. Våre ord til hverandre

I dag utfordres vi til å sortere de ordene vi sier til hverandre: gode ord, vonde ord og unyttige ord.

Unyttige ord

Det er noen som får bakoversveis når de leser hva Jesus sier om unyttige ord.

"Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på dommens dag."

 

Vi kan ha godt av tenke gjennom hva slags ord vi bruker, men det kan ikke ha vært Jesu mening at vi ikke skal prate med hverandre om løst og fast. Det er viktig å lytte oppmerksomt når andre snakker, og det er viktig å kunne snakke med andre om det som gleder oss og det som trykker oss ned. Det ligger mye godhet i å prate! Men det er noen ord som er unyttige. Det er ord som ikke har noen hensikt, og som ikke gjør dagen bedre for noen.

            Men jeg tror Jesus treffer oss, i vår tid også, med det han sa. Jeg husker noe moren til en konfirmant sa til meg: "Hvorfor kan vi aldri snakke om noe alvorlig lenger?" I noen familier kan de ikke snakke alvorlig sammen uten når de krangler.

Onde ord

Nå for tiden er vi flinke til å pakke onde ord inn i humor, sånn at ingen kan ta oss for dem.

Å ære hverandre

En av de koseligste jobbene en prest har, er å prate med par som skal gifte seg. Da tar vi for oss hvert ledd i ekteskapsløftet: "Vil du elske og ære henne, og bli fast hos henne i gode og onde dager inntil døden skiller dere?"

 

Hva betyr det å elske hverandre? Vi kan snakke lenge om det!

Hva betyr det å ære hverandre? Det betyr blant annet å ta vare på hverandres rykte, å gjøre ære på hverandre.

I enkelte guttemiljøer er det helt OK å klage på kona: "Kjeften går i ett sett, fra tidlig om morran til hun sovner på puta. Bla-bla-bla-bla! Hun snakker høl i hue på meg." Å snakke sånn om kona si er å bryte ekteskapsløftet.

I noen jentemiljøer er det helt OK å le av mannen sin: "Han er helt håpløs, altså! Du skulle sett'n i går. Han prøvde å bytte bleie på ungen. Jeg trudde jeg skulle ledd meg ihjæl!" Å snakke sånn er å bryte ekteskapsløftet.

            "Jammen, det er jo bare for gøy!" sier noen. Gøy for hvem da? Hvem synes det er gøy å bli hengt ut på den måten?

 

Det er ganske aktuelt det Salomo skriver i sine ordspråk:

Salomos ordspråk 26,18  Lik en gal mann som sender ut brannpiler og drepende skudd, 19 er den som har sveket sin venn og sier: "Jeg gjorde det bare for spøk."

Gode ord

Det går an å øve seg i å slippe gode ord gjennom munnen! Vi har øvd oss på det i dag! Vi kan begynne å bruke gode ord vi har lært, og som vi har i vårt gode ordforrådforråd, alle vi som har lært norsk: "Jeg skulle ikke sagt det. Jeg skulle ikke såret deg. Kan du tilgi meg?" Dette er ikke fremmedord for noen av oss, men de kan være tunge å få over leppa. Jeg vet om en som kjøpte en dyr minkkåpe som "omforladelsespresang". Kona hans sukket tungt og sa: "Kunne han ikke heller brukt to sekunder til å si 'Tilgi meg!'? Det hadde vært mye bedre!"

Siden konfirmantene er her, vil jeg trekke frem hvor viktig det er at unge mennesker får høre gode ord. Til stadighet hører vi fra folk som har sitt arbeid blant belastet ungdom: "Alle foreldre er glad i barna sine, men mange klarer ikke å si det til dem." - "Jammen de må da forstå det uten at vi sier det hele tiden," sier noen foreldre. Nei, det er mange unge som ikke tror at foreldrene er glad i dem. Terje Bang, som arbeider i Kirkens Bymisjon i Tønsberg har sagt det sånn: "Hvis foreldre klødde tenåringen sin på ryggen ½ time hver dag, ville vi ikke hatt ungdomskriminalitet lenger!"

Og så kan dere konfirmanter øve dere på å si noen gode ord til foreldrene deres også. Det er ikke lettere å være tenåringsforeldre enn det er å være tenåring. De trenger noen godord for å holde seg oppe, de også!

B. Vonde ord, gode ord og unyttige ord om Jesus

Vi trenger å sortere ordene våre: gode ord, vonde ord og unyttige ord. Det er alltid spennende å sortere. Vi kan bli overrasket over hvilken haug som er størst. Vi trenger å sortere våre ord om Jesus også.

Vonde ord

Det er sjelden å høre noen bruke vonde ord om Jesus i vårt land. Uansett hva folk tror eller ikke tror, så har de fleste respekt for Jesus. Folk kan kritisere kirken og de kristne etter noter, men Jesus vil de helst være på parti med.

Men i mange land i verden fosser det av vonde og drepende ord om Jesus og troen. Vi har akkurat fått tilsendt en verdensoversikt som viser at 160 000 blir drept for sin kristne tro hvert år. Vonde ord om Jesus er mest tragisk for dem som bruker dem, men de kan drepe troen hos andre. Når 160 000 kristne blir drept for sin tro hvert år, kan vi bare tenke oss hvor mange som har bukket under for vonde ord om Jesus og troen, og fornektet ham.

Gode ord

Det er mange som bruker gode ord om Jesus. Noen bruker ordene vi hørte fra Det gamle testamente, når de snakker om Jesus:

Salmenes bok 40,2  Jeg ventet og håpet på Herren,  han bøyde seg til meg og hørte mitt rop. 3  Han drog meg opp av fordervelsens grav,  opp av den dype gjørmen.  Han satte mine føtter på fjell  og lot meg gå med faste skritt. 4  Han la i min munn en ny sang,  en lovsang for vår Gud. 

Når noen bruker slike ord om Jesus, er det gode ord, skapende ord. De er gode for dem som bruker dem, og de skaper tro hos andre.

Unyttige ord

Men hva er unyttige ord om Jesus? Uvirksomme ord, står det, - passive ord, nøytrale ord, ord som det ikke blir noe av. Hva slags ord er det? Jo, for eksempel: "Jesus er grei nok, han. Det er OK å tro på Jesus, bare en ikke overdriver." Det er ingen som blir hjulpet av slike ord. Ingen blir frelst på den måten. Ingen hjelpes frem til de gode ordene om Jesus:

Salmenes bok 40,2  Jeg ventet og håpet på Herren,  han bøyde seg til meg og hørte mitt rop. 3  Han drog meg opp av fordervelsens grav,  opp av den dype gjørmen.  Han satte mine føtter på fjell  og lot meg gå med faste skritt. 4  Han la i min munn en ny sang,  en lovsang for vår Gud. 

 

Det går ikke an å forholde seg nøytral til Jesus. Det går ikke an å forholde seg nøytral til han som "har fått all makt i himmel og på jord". Det går ikke an å forholde seg nøytral til han som "stod opp fra de døde tredje dag," som "for opp til himmelen" og "sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd." Det går ikke an å forholde seg nøytral til han som "Skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde." Det er å bedra seg selv og andre å prøve seg med unyttige ord om ham!

 

Vi står ved begynnelsen av et nytt konfirmantår i Teie menighet, og vi håper inderlig at dere konfirmanter både vil høre og bruke mange gode ord om Jesus.

 

Kjære Jesus!

Herre, skap i oss et nytt og godt hjerte,

- og smør strupen vår så de gode ordene slipper ut til andre.

 

Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som var, er og blir én sann Gud, fra evighet og til evighet. Amen.