Kapellan Harald Kaasa Hammer, Nøtterøy
13. søndag etter pinse, 2. rekke
Teie kirke
10. september 2000 kl 11.00
Presentasjon av konfirmantene
Nøtterøy Kammerkor deltar
272 Hellig, hellig, hellig
032 Du er hellig, du er hel
SALME 40,2-6 MIN HJELPER OG REDNINGSMANN
Kammerkoret: Han reiste meg opp av fordervelsens grav)
049 Du omgir meg
-------------------
MATT 12,33-37 TREET OG FRUKTENE
-------------------
051 Gud, lær meg å se
Kunngjøringer
PRESENTASJON
Bønn for konfirmantene
093 Det skjer et under i verden
DÅP
886 Vis meg, Herre, din vei
Utgang etter velsignelsen: 0172 Gå i fred, tjen Herren med glede
I dag handler teksten vi skal lese om ordene våre.
Den handler om gode ord og om vonde ord og unyttige ord.
Jeg vet ikke om du har fått sagt noen gode ord i dag.
Kanskje har du ikke hørt noen gode ord heller?
Det må vi gjøre noe med. Kan du si til dem som sitter ved siden av deg: "God søndag!"
----
I prekenteksten snakker Jesus til noen som hadde baktalt ham med vonde ord. De hadde spredt rykter om at Jesus, at han fikk makt fra djevelen til å drive ut onde ånder. Teksten har noe å si til alle, men vi merker at Jesus snakker til noen som hadde hentet opp onde ord fra sitt onde hjerte.
Dette hellige evangelium står skrevet hos evangelisten Matteus, i det 12. kapittel, fra vers 33:
Enten er treet godt, og da er også frukten god, eller treet er
dårlig, og da er også frukten dårlig. Treet kjennes på frukten. 34
Ormeyngel! Hvordan kan dere si noe godt, dere som er onde? Det hjertet er fullt
av, det taler jo munnen. 35 Et godt menneske henter fram gode ting
av sitt gode forråd, et ondt menneske henter fram onde ting av sitt onde
forråd. 36 Det sier jeg dere: Hvert unyttig ord menneskene sier,
skal de svare for på dommens dag. 37 Ja, etter dine ord skal du
kjennes rettferdig, og etter dine ord skal du dømmes skyldig.
Slik lyder
Herrens ord.
I dag handler prekenteksten om ordene våre. Den handler om gode ord og om vonde ord og unyttige ord. Den handler om hvilke ord vi bruker til hverandre. Og den handler om hvilke ord vi bruker om Jesus.
I dag
utfordres vi til å sortere de ordene vi sier til hverandre: gode ord, vonde ord
og unyttige ord.
Det er
noen som får bakoversveis når de leser hva Jesus sier om unyttige ord.
"Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på
dommens dag."
Vi kan ha
godt av tenke gjennom hva slags ord vi bruker, men det kan ikke ha vært Jesu
mening at vi ikke skal prate med hverandre om løst og fast. Det er viktig å
lytte oppmerksomt når andre snakker, og det er viktig å kunne snakke med andre
om det som gleder oss og det som trykker oss ned. Det ligger mye godhet i å
prate! Men det er noen ord som er unyttige. Det er ord som ikke har noen hensikt,
og som ikke gjør dagen bedre for noen.
Men jeg tror Jesus treffer oss, i
vår tid også, med det han sa. Jeg husker noe moren til en konfirmant sa til
meg: "Hvorfor kan vi aldri snakke om noe alvorlig lenger?" I noen
familier kan de ikke snakke alvorlig sammen uten når de krangler.
Nå for
tiden er vi flinke til å pakke onde ord inn i humor, sånn at ingen kan ta oss
for dem.
En av de
koseligste jobbene en prest har, er å prate med par som skal gifte seg. Da tar
vi for oss hvert ledd i ekteskapsløftet: "Vil du elske og ære henne, og
bli fast hos henne i gode og onde dager inntil døden skiller dere?"
Hva betyr
det å elske hverandre? Vi kan snakke lenge om det!
Hva betyr
det å ære hverandre? Det betyr blant annet å ta vare på hverandres rykte, å
gjøre ære på hverandre.
I enkelte guttemiljøer er det helt OK å klage på kona:
"Kjeften går i ett sett, fra tidlig om morran til hun sovner på puta.
Bla-bla-bla-bla! Hun snakker høl i hue på meg." Å snakke sånn om kona si
er å bryte ekteskapsløftet.
I noen jentemiljøer er det helt OK å le av mannen sin: "Han
er helt håpløs, altså! Du skulle sett'n i går. Han prøvde å bytte bleie på
ungen. Jeg trudde jeg skulle ledd meg ihjæl!" Å snakke sånn er å bryte
ekteskapsløftet.
"Jammen, det er jo bare for
gøy!" sier noen. Gøy for hvem da? Hvem synes det er gøy å bli hengt
ut på den måten?
Det er
ganske aktuelt det Salomo skriver i sine ordspråk:
Salomos ordspråk 26,18 Lik
en gal mann som sender ut brannpiler og drepende skudd, 19 er den
som har sveket sin venn og sier: "Jeg gjorde det bare for spøk."
Det går an
å øve seg i å slippe gode ord gjennom munnen! Vi har øvd oss på det i dag! Vi
kan begynne å bruke gode ord vi har lært, og som vi har i vårt gode
ordforrådforråd, alle vi som har lært norsk: "Jeg skulle ikke sagt det.
Jeg skulle ikke såret deg. Kan du tilgi meg?" Dette er ikke fremmedord for
noen av oss, men de kan være tunge å få over leppa. Jeg vet om en som kjøpte en
dyr minkkåpe som "omforladelsespresang". Kona hans sukket tungt og
sa: "Kunne han ikke heller brukt to sekunder til å si 'Tilgi meg!'? Det
hadde vært mye bedre!"
Siden konfirmantene er her, vil jeg trekke frem hvor viktig det er
at unge mennesker får høre gode ord. Til stadighet hører vi fra folk som har
sitt arbeid blant belastet ungdom: "Alle foreldre er glad i barna sine,
men mange klarer ikke å si det til dem." - "Jammen de må da forstå
det uten at vi sier det hele tiden," sier noen foreldre. Nei, det er
mange unge som ikke tror at foreldrene er glad i dem. Terje Bang, som arbeider
i Kirkens Bymisjon i Tønsberg har sagt det sånn: "Hvis foreldre klødde
tenåringen sin på ryggen ½ time hver dag, ville vi ikke hatt
ungdomskriminalitet lenger!"
Og så kan dere konfirmanter øve dere på å si noen gode ord til
foreldrene deres også. Det er ikke lettere å være tenåringsforeldre enn det er
å være tenåring. De trenger noen godord for å holde seg oppe, de også!
Vi trenger
å sortere ordene våre: gode ord, vonde ord og unyttige ord. Det er alltid
spennende å sortere. Vi kan bli overrasket over hvilken haug som er størst. Vi
trenger å sortere våre ord om Jesus også.
Det er
sjelden å høre noen bruke vonde ord om Jesus i vårt land. Uansett hva
folk tror eller ikke tror, så har de fleste respekt for Jesus. Folk kan
kritisere kirken og de kristne etter noter, men Jesus vil de helst være på
parti med.
Men i mange land i verden fosser det av vonde og drepende
ord om Jesus og troen. Vi har akkurat fått tilsendt en verdensoversikt som
viser at 160 000 blir drept for sin kristne tro hvert år. Vonde ord om Jesus er
mest tragisk for dem som bruker dem, men de kan drepe troen hos andre. Når 160
000 kristne blir drept for sin tro hvert år, kan vi bare tenke oss hvor mange
som har bukket under for vonde ord om Jesus og troen, og fornektet ham.
Det er
mange som bruker gode ord om Jesus. Noen bruker ordene vi hørte fra Det
gamle testamente, når de snakker om Jesus:
Salmenes bok 40,2 Jeg
ventet og håpet på Herren, han bøyde
seg til meg og hørte mitt rop. 3 Han drog meg opp av fordervelsens grav, opp av den dype gjørmen.
Han satte mine føtter på fjell
og lot meg gå med faste skritt. 4 Han la i min munn en ny sang,
en lovsang for vår Gud.
Når noen
bruker slike ord om Jesus, er det gode ord, skapende ord. De er
gode for dem som bruker dem, og de skaper tro hos andre.
Men hva er
unyttige ord om Jesus? Uvirksomme ord, står det, - passive ord, nøytrale
ord, ord som det ikke blir noe av. Hva slags ord er det? Jo, for eksempel:
"Jesus er grei nok, han. Det er OK å tro på Jesus, bare en ikke
overdriver." Det er ingen som blir hjulpet av slike ord. Ingen blir frelst
på den måten. Ingen hjelpes frem til de gode ordene om Jesus:
Salmenes bok 40,2 Jeg
ventet og håpet på Herren, han bøyde
seg til meg og hørte mitt rop. 3 Han drog meg opp av fordervelsens grav, opp av den dype gjørmen.
Han satte mine føtter på fjell
og lot meg gå med faste skritt. 4 Han la i min munn en ny sang,
en lovsang for vår Gud.
Det går
ikke an å forholde seg nøytral til Jesus. Det går ikke an å forholde seg
nøytral til han som "har fått all makt i himmel og på jord". Det går
ikke an å forholde seg nøytral til han som "stod opp fra de døde tredje
dag," som "for opp til himmelen" og "sitter ved Guds, den
allmektige Faders høyre hånd." Det går ikke an å forholde seg nøytral til
han som "Skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde." Det er
å bedra seg selv og andre å prøve seg med unyttige ord om ham!
Vi står
ved begynnelsen av et nytt konfirmantår i Teie menighet, og vi håper inderlig
at dere konfirmanter både vil høre og bruke mange gode ord om Jesus.
Kjære
Jesus!
Herre,
skap i oss et nytt og godt hjerte,
- og smør
strupen vår så de gode ordene slipper ut til andre.
Ære være
Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som var, er og blir én sann Gud, fra
evighet og til evighet. Amen.