Kapellan Harald Kaasa Hammer, Nøtterøy
11. søndag etter pinse, 1. rekke
Teie kirke
Søndag 3. august 1997, kl 11.00
Tema: Gud taler til folkeslag og til enkeltmennesker
567 Som spede barnet drikk si mjølk
JER
18,1-10 LEIREN I POTTEMAKERENS HÅND
399 Gud er nådig, han vil ikke
ROM
9,1-5 OG 10,1-4 GUDS GAVER TIL ISRAEL
507 Våkn opp igjen, du ånd som brente
---------------------
LUK
19,41-48 JESUS GRÅTER OVER JERUSALEM
---------------------
97
Jesus från Nasaret går här fram
714 Intet er vårt
NATTVERD
494 Å, for djup i Jesu kjærleik
059 Dyraste Jesus, deg vil eg elska
Kjære menighet! Nåde være med deg og fred fra Gud, vår Far, og Herren
Jesus Kristus!
I dag er det tekster som taler til oss med sterke følelser og klare
bilder. Det handler om hver enkelt av oss, og det handler om oss som folk.
Jødefolket ble dannet til å være Guds eiendomsfolk, og det er god grunn til å
ha dette folket i omsorg og bønner gjennom denne gudstjenesten. Og samtidig er
det grunn til å be for oss selv som folk, at Guds rettsvilje får styre retten
hos oss. At vi pleier kristenarven, så vi blankpusser den. Og at vi gir barna
våre en enda rikere kristenarv enn den vi selv har mottatt.
La oss åpne oss for Gud, vende oss om til ham, på ny eller for første
gang, og sammen bekjenne våre synder...
Jesus gikk rundt og gjorde vel da han var på jorden. I by etter by var
det mennesker som var glade for å ha hatt ham på besøk.
·
I ett hus hadde
en blind fått synet igjen.
·
I et annet hus
var en syk blitt frisk.
·
I ett hus hadde
et menneske fått orden på livet sitt.
Jesus rullet ut et teppe av godhet etter seg. Det glimter rundt ham av
herligheten i det som skal komme.
·
Han lot mange
mennesker få et glimt av den dagen da døden ikke skal være mer, heller ikke
sorg eller skrik eller smerte.
·
I en bryllupsfest
ga Jesus disiplene et glimt av det himmelske festmåltid.
Andre ganger ser vi lynglimt av dommen, av hva som skal skje når Jesus
en gang skal rydde opp i verdens urett.
·
Han viste sin
domskraft på et fikentre som ikke bærer frukt som det skal.
·
Han ryddet
tempelplassen for mennesker som misbrukte tempelet til å skaffe seg rikdom.
Dette handler teksten om i dag. Det var det første Jesus gjorde etter sitt
inntog i Jerusalem på Palmesøndag.
Dette hellige evangelium står skrevet hos evangelisten Lukas kapittel
19, fra vers 41:
Da han kom nærmere og så byen, gråt han over
den 42 og sa: "Om også du på denne dagen hadde forstått hva som
tjener til fred! Men nå er det skjult for dine øyne. 43 Det skal
komme dager da dine fiender kaster en voll opp omkring deg, omringer deg og
trenger inn på deg fra alle kanter 44 og slår deg og dine innbyggere
til jorden. Det skal ikke bli stein tilbake på stein i deg, fordi du ikke
forstod at tiden var kommet da Herren gjestet deg." 45 Så gikk Jesus
inn på tempelplassen og gav seg til å jage ut dem som drev handel der. 46
Han sa til dem: "Det står skrevet: Mitt hus skal være et bønnens hus. Men
dere har gjort det til en røverhule." 47 Siden var han i
templet hver dag og lærte folket. Overprestene og de skriftlærde og folkets
ledende menn ville gjerne få ryddet ham av veien. 48 Men de fant
ikke noen måte å gjøre det på, for mye folk holdt seg nær ham og hørte på ham.
Hellige Far, hellige oss i sannheten. Ditt ord er sannhet. Amen.
Det lyser en veldig kjærlighet gjennom denne teksten,
·
en ulykkelig
kjærlighet (I)
·
og en trofast
kjærlighet (II).
Det toner en sår streng gjennom evangeliet: “Jesus kom til sine egne,
men hans egne tok ikke imot ham.” (Joh 1,11)
Israelsfolket ble ikke utvalgt til å være et spesielt eiendomsfolk
fordi det var så flott og stort.
5. Mosebok 7,6-8 For du er et hellig folk for
Herren din Gud. Deg har Herren din Gud valgt ut blant alle folk på jorden til å
være hans eiendomsfolk. 7 Når Herren hadde godhet for dere og
utvalgte dere, var det ikke fordi dere var større enn alle andre folk;
for dere er det minste av alle folkene. 8 Nei, Herren elsket dere og
ville holde den ed han hadde sverget deres fedre. Derfor førte han dere ut med
sterk hånd og fridde deg ut av trellehuset, av faraos, egypterkongens vold.
Dette folket strevde Gud med i 2000 år fra Abrahams tid og frem til
Jesu inntog i Jerusalem.
Og så sitter Jesus og gråter[1]
over sitt elskede folk, slik mang en mor og far har grått over barna sine, som
har rotet seg bort fra den gode veien, - den gode veien som foreldrene igjen og
igjen har lagt foran dem. Har du lagt merke til Jesu ord, da han slepte seg
fram på veien til Golgata?
Lukas 23,27 En stor folkemengde fulgte med,
blant dem mange kvinner som jamret og gråt over ham. 28 Men Jesus
snudde seg mot dem og sa: “Jerusalems døtre! Gråt ikke over meg, men gråt over
dere selv og deres barn.”
Når Johannes skriver at den enbårne har vist oss hvem Gud er (Joh
1,18), så er det nok ikke minst at Jesus synliggjorde Guds kjærlighetssorg over
sitt folk. (Se f eks Hosea 11,8 og Jes 5,1-7)
Hosea 11,8 Hvordan kan jeg oppgi deg, Efraim,
og la deg fare, Israel? Hvordan oppgi deg som Adma, gjøre med deg som med
Sebojim? Hjertet vender seg i
meg, all min medlidenhet våkner.
Jesaja 5,1-2.7 Jeg vil synge en sang om min
venn, min kjære venns sang om hans vingård. En vingård hadde min venn i en
fruktbar bakke. 2 Han grov den om og renset den for stein og plantet
edle vintrær i den. Han bygde et vakttårn i hagen og hogg ut en vinpresse der.
Nå ventet han å høste gode druer, men besk var frukten den bar. 7 For
vingården til Herren, Allhærs Gud, det er Israels hus, og folket i Juda er
hagen som var hans lyst og glede. Han ventet rett - men se, det ble blodig
urett! Han ventet rettferd - men hør, det ble skrik!
Når Jesu kjærlighetssorg er så sterk, forstår vi mer av hvor glad Jesus
var i dem som tok imot ham, alle som strakte hendene ut etter hans frelse, og de
som var nær ham når han trengte dem.
Men legg merke til at Jesu kjærlighet ikke bare er ulykkelig, den er
også trofast. Han ble ikke sittende der utenfor Jerusalem, selv om byen hadde
låst seg fast under dommen, og selv om han ser den ulykke som er underveis.
43 Det skal komme dager da dine fiender kaster en voll opp omkring deg,
omringer deg og trenger inn på deg fra alle kanter 44 og slår deg og
dine innbyggere til jorden. Det skal ikke bli stein tilbake på stein i deg, fordi
du ikke forstod at tiden var kommet da Herren gjestet deg.
40 år senere inntraff ulykken. I år 70 angrep romerne Jerusalem, og rev
den ned, så det bare er klagemuren som står igjen av den gamle byen.
Jesus så hva som skulle komme, men likevel var han trofast i sin
kjærlighet. Han gikk inn i byen og ryddet plass for dem som enda ville søke
Gud.
Det er påfallende å legge merke til at det er tre grupper han rydder
plass for:
1.
Antagelig var
det hedningenes forgård på tempelplassen han ryddet![2]
2.
Blinde og
vanføre kom til ham i
tempelet, og han helbredet dem. (Matt 21,14)
3.
Han forsvarte barna
som hadde kommet seg inn i tempelet og ropte Hosianna. (Matt 21,15-16)
Og så fortsatte han sin daglige gjerning og underviste folket på
tempelplassen. (Luk 19,47)
Jeg vil gjerne understreke dette for deg som ser noen du elsker, rote
seg inn i det umulige:
·
Rydd bønneplass
i kaoset!
·
Vær trofast dag
for dag i din tjeneste.
·
Slipp tårene
frem. Det gjorde Jesus.
Kanskje er det vårt folk som ligger deg på hjertet for tiden, eller
kanskje er du bekymret for utviklingstrekk i kirken, i kommunen vår eller i
menigheten. Det er godt at noen bærer folket og kirken på sitt hjerte. Men da
gjelder det samme:
·
Rydd bønneplass
i kaoset!
·
Vær trofast dag
for dag i din tjeneste.
·
Slipp tårene
frem. Det gjorde Jesus.
Jesus ga seg god tid med den enkelte, og det er godt for oss
enkeltmennesker å merke akkurat det. Vi har ofte ikke kapasitet til å se lenger
enn til enkeltmennesket. Men Jesus har kapasitet. Hans kjærlighet gikk også til
folket.
Jødefolket ble dannet for å være et hellig folk, et folk blant alle
folkeslag som Gud utvalgte til å bringe velsignelse til de andre folkene. Det
er langt frem til dette blir virkeliggjort. Den jødiske tro understreker i dag
med stolthet at de ikke driver misjon. Det var en tid pågang på synagogen i
Oslo av mennesker som ville slutte seg til den jødiske tro, og rabbiner
Melchior stod fram på TV og sa at de i grunnen ikke var interessert i
omvendelser til jødedommen. Det er forståelig, når de ikke har
velsignelsesoppdraget i fokus. Vi har ikke noe spesielt ønske om at alle
verdens folk skal bli nordmenn.
Likevel, - Guds plan er at jødefolket en gang skal bringe velsignelse til alle
andre folkeslag.
1. Mosebok 12,1 Herren sa til Abram:
"Dra bort fra ditt land og din slekt og din fars hus til det landet som
jeg vil vise deg! 2 Jeg vil gjøre deg til et stort folk; jeg vil
velsigne deg og gjøre ditt navn stort. Du skal bli til velsignelse! 3 Jeg
vil velsigne dem som velsigner deg, og forbanne den som forbanner deg. I deg
skal alle slekter på jorden velsignes."
Matteus 23,37 Jerusalem, Jerusalem, du som
slår profetene i hjel og steiner dem som blir sendt til deg! Hvor ofte ville
jeg ikke samle dine barn, som en høne samler kyllingene under sine vinger. Men
dere ville ikke.
Det er viktig for oss som tilhører andre folk, å ha med oss begge disse
synspunktene på jødefolket:
·
Guds vilje med
dem er at de skal bli til velsignelse for andre folk, og ikke til ødeleggelse.
·
De må frelses
av Jesus, de som alle andre. Og det skjer ved syndserkjennelse og omvendelse
til Gud, slik det skjer med alle andre folk og enkeltmennesker. Jesus sa: “Jeg
er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.” Joh 14,6.
Det norske folk skal ikke sammenligne oss med jødefolket. Alle ord som
gis til jødefolket i Bibelen, kan ikke overføres på et hvilket som helst folk.
Skal løftene til jødefolket overføres til noen, så må det være til kirken, -
for gjennom kirken skal velsignelse
bringes til alle folkeslag på jorden.
Men det er rett å tenke på at Guds ord gis til folk og folkeslag,
og ikke bare til enkeltmennesker. Evangeliet legger stor vekt på hvert enkelt
menneske: Jesus kom for at hver den som tror på ham, skal bli frelst
(Joh 3,16). Men samtidig talte han ofte om folkenes plass i frelseshistorien.
·
I
misjonsbefalingen ba han disiplene å gjøre alle folkeslag til hans
disipler. (Matt 28,18-20)
·
I Jesajaboken
står det at han skal bringe retten ut til folkene. (Jes 42,1)
·
Verdenshistoriens
løp er knyttet til evangeliets vei til folkeslagene: Og evangeliet om riket
skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så
skal enden komme. (Matt 24,14)
Hvis vi skal finne ord på forskjellen mellom å bli en kristen og at
folket skal bli et kristent folk, så kan vi for eksempel bruke ordene kristning
og kristianisering. Kristenarven har vi felles i vårt norske folk, men
vi frelses en og en. I enkelte deler av folket kan kristenarven være så sterk
at det er som å vokse opp i en kristen familie. Hver enkelt må en dag velge
kristenarven, men inntil de settes på valg, har barnet i en kristen familie
full tilhørighet til troen, likesom det har full tilhørighet i familien.
Her er vi inne i et
uklart grenseland. Mye av vår norske kirkestruktur har røtter i
enevoldskongenes tid. Vi regner enevoldstiden i Norge fra 1660. Enevoldskongen
anså seg som familiefar for folket. Han oppdro folket i sin tro, og anså alle
sine undersåtter som del av hans kristne familie.
I dag tenker vi ikke
så familiært om vårt politiske system og statskirken. Men det er en tragedie
hvis vi ikke får øye på de mange elementer av god kristenarv his oss. Vi bør
blankpusse det som er godt, og ta vare på alle gode kulturelementer og
troselementer i folket. Vi må tro at det er godt for hele folket, jo mer av
kristenarven som blir tatt vare på.
Vi kalles til å føre kristenarven videre i folket vårt.
a. Det skjer ved oppdragelsen i hjem og skole og menighet.
Aftenbønn og bordbønn
Søndagsskole
Kristendomsundervisning i barnehage og skole
Denne høsten tar skolen i bruk en ny læreplan
i kristendomskunnskap, hvor faget er utvidet og tilpasset elever fra hjem fra
andre religioner. Noen er svært glade for faget, andre er bekymret for
innholdet i faget. Uansett må alle gode krefter være med å gjøre det beste ut
av faget, - og vi må stå på fra menighetens side, og ta vare på de gode
samarbeidsforholdene vi har med skolene og barnehagene.
Konfirmantundervisning
Stadig oppfriskning og fornyelse av kristen
kunnskap i menighetene
b. Og det skjer ved arbeid for å beholde kristenretten i lovene
våre.
Vi har nylig feiret Olsok, bl a til minne om
hvordan kristningen forandret lovene og rettsforståelsen i folket vårt.
c. Og det skjer ved at frelsen tilbys enkeltmennesker, i et personlig
kall til omvendelse og tro.
Stadig formaner Jesus til personlig
omvendelse. Det er ikke nok at Jesus er velkjent i byen: Lukas 13,25-27 Når
husbonden først har reist seg og lukket døren, og dere står utenfor og banker
på og sier: "Herre, lukk opp for oss!" da skal han svare: "Jeg
vet ikke hvor dere er fra." 26 Da vil dere si: "Vi har jo
spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre." 27
Men han skal svare: "Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle
dere som gjør urett."
Både enkeltmenneskets frelse, og folkets kristenarv må med for å gripe
evangeliets bredde. Vi må verne evangeliets bredde, så ikke folket på
kristenarvens vegne ser ned på den enkeltes inderlige liv med Gud, og så ikke
omvendelseskristne ser ned på betydningen av oppdragelseskristendommen.
Gud vil styre folkene
med rett og rettferdighet, og han kaller enkeltmennesker til seg gjennom
omvendelse og tro.
Derfor lyder det også i denne gudstjenesten et kall:
·
Vet du i dag
hva som tjener til din fred?
·
Forstår du at
tiden er kommet når Herren gjester deg?
Du som vet at det ligger en omvendelse foran deg: Til deg er denne
teksten en innbydelse og en advarsel: Det er noe som heter ‘besøkelsestid’.
Og til deg som er omvendt til Gud: Hold fast, og hold ut!
Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som var, er og blir én
sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.
[1] Ordet som er brukt for å gråte er ‘klaiå’. Det norske ordet ‘klage’ er i slekt med dette greske ordet. Det er et sterkt ord om å jamre, slik gråtekonene gjorde (Luk 8,52). Jesu medynk finner vi også andre steder (Luk 7,13, Joh 11,35), men aldri så sterkt som her. Jerusalems døtre gråt og klaget over Jesus langs lidelsesveien (Luk 23,27-28).
[2] Hans Kvalbein: Matteusevangeliet, bind II, Bibelverket Oslo 1990. Side 141.