Harald Kaasa Hammer 31.
juli 2014
Se også www.ordet.be for flere ressurser til
kirkeårsdagen.
Salme 32,1-11 Jeg vil bekjenne mine synder
1 Pet
3,8-13 Han må vende seg fra
det onde
Luk 5,27-32 Å kalle syndere til omvendelse
Fortellingstekst: Matt
18,21-35 Den ubarmhjertige
medtjener
Liturgisk farge: Grønn
7.-10. søndag har
tekster om livet i Guds rike: om hvordan Gud leter, om et helt hjerte, om ikke
å dømme, og om Guds tilgivelse og vår. På 10. søndag fokuserer tekstene i
første rekke på omvendelsen fra et gudløst liv. Andre rekke fokuserer på
tilgivelse i familien og menigheten. I tredje rekke knyttes vår tilgivelse
sammen med Guds tilgivelse.
Forrige søndags prekentekst er en vennlig
innbydelse til alle som bærer tunge byrder. Kanskje tenker Jesus på lovens
byrder som fariseerne og de skriftlærde legger på folket? Neste søndag viser
Jesu fortvilelse over Jerusalem, som ikke la ham samle dem til Gud. Også her er
fariseerne og de skriftlærde de store bremsene i folket. (Matt 23,29)
Det er tydelige tråder til omvendelsen i de to andre tekstene. GT-teksten
beskriver kvalene før omvendelsen / syndsbekjennelsen, og fryden ved å leve i åpenhet
mot Gud. Epistelteksten handler om å vende seg bort fra det onde og gjøre det
gode. Begge tekstene står i den gammeltestamentlige visdomstradisjon, som
handler om det gode liv og den rette vei. GT-teksten stråler av glede
over å ha blitt befridd fra syndeskyld etter syndsbekjennelsen. Salme 32,5.
Herren lytter til de rettferdiges bønn. 1 Pet 3,12.
Levi fulgte Jesus, og brakte ham sammen med sine kolleger.
I dag er
det for noen den nærmeste reaksjon å bryte med uretten, bekjenne sine synder,
og vende om til dent gode liv. For andre kan det være å slutte å murre, og
glede seg over alle som søker Jesus.
Før: Jesu tilga
og helbredet en lam mann. Men det er gudsbespottelig at en annen enn Gud tar seg
rett til å tilgi, tenkte de skriftlærde og fariseerne. De murret over at Jesus
ville spise med tollere og syndere.
Etter: Noen spør
Jesus hvorfor ikke disiplene hans holder faste og bønn. Jesus svarer at det er
unntak når han er hos dem, slik bryllupsgjester er unntatt for fastereglene når
brudgommen er hos dem. Men nå han tas fra dem, da skal de faste.
At det finnes nåde for den som bekjenner sin synd, er særlig
tydelig i Salmenes bok. I tillegg til dagens GT-tekst derfra, kan vi se det av
Salme 51. Begge presenteres som Davids salmer.
1. Jesus sier «Følg meg!» til tolleren Levi, og han forlot
alt og fulgte Jesus.
2. Levi holder selskap for Jesus. Tollere og syndere er med
til bords.
3. Fariseere og de skriftlærde er også til stede, og murrer
til disiplene.
4. Jesus svarer: «Jeg er ikke kommet for å kalle
rettferdige, men syndere til omvendelse.»
Vers 30: Murre – gongidså. Murring er drepende i en menighet.
Vers 32: Omvendelse
– metanoia
– subjekt av verbet som betyr å endre sinn, å snu seg i en annen retning, gjøre
bot.
Lille katekismes veiledning om skriftemål er en god
tilknytning for dagens tekst.
· Syndsbekjennelse og tilgivelse er tydelig i GT-teksten. I evangeliet hører vi ikke spesielt om syndsbekjennelse, men Jesus er til stede for å kalle syndere til omvendelse.
·
Syndsbekjennelsen er i jeg-form, men den leder
inn i bønnefellesskapet. Salme 32,5-6
·
Levi forlot alt og fulgte Jesus. Salme 32,8-9 er
viktige ord om Guds ledelse. Den skjer ikke med tømmer og bissel, men ved at
han gir oss visdom og forstand. Se Fil 1,9-11.
· Levi inviterte Jesus sammen med sine kolleger og andre gjester. Se Luk 19,1-10 som har flere paralleller til dagens evangelium.
· Måltidet er et nådefellesskap, når Jesus er gjest.
·
Har du selv hatt tilsvarende kvaler som i Salme
32,3-4?
·
Hvilke oppskrifter gir GT- og epistelteksten for
det gode liv?
·
Hva kan du gjøre for at «syndere og tollere»
skal bli tiltrukket til din menighet?
·
Hvilke konkrete utfordringer har din menighet i
1 Pet 3,8-9?
·
En utfordring i luthersk tradisjon er
anerkjennelsen av at noen er rettferdige, og at syndere faktisk ledes inn i et
rettferdig liv. Hvordan har dere møtt dette i forkynnelsen, og hvilke
utfordringer gir de tre tekstene i dette temaet?
·
Hvor er det blitt av tema som synd, bekjennelse
og nåde i forkynnelsen som dere hører, og i deres egen forkynnelse?
· Jesus bryter alle grenser for å kalle syndere til omvendelse.
· Gud er ikke sen til å tilgi. Han tilgir bare vi ber: «Tilgi oss vår skyld, slik vi tilgir våre skyldnere.» Men mange trenger hjelp til å virkelig gripe tilgivelsen. Skriftemålet er en gave og hjelp til å tro syndenes tilgivelse. Når gamle synder plager samvittigheten, kan en skriftefar eller skriftemor gi deg sunne råd og bekrefte syndenes tilgivelse for deg.
Du må forsikre deg om at syndene dine er naglet til korset,
og ikke naglet til din samvittighet!
Kan noen fortelle om sine kvaler før de gikk til skriftemål
og fikk avløsning?
To personer kan spille replikkene i skriftemålet i Lille katekisme,
eller en utvidet versjon: http://home.online.no/~hkhammer/21-one2.htm